Gå til innhold

Eiendomsmegler - del dine erfaringer/råd/tips!

Xabi-Alonso

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på om det er noen eiendomsmeglere eller bedre vitende personer enn meg her (det er det HELT sikkert)..

Lurer litt på en del forskjellige ting angående studier, arbeidstider, lønn ++

for å nevne noe:

1. Kan jeg begynne på de 3-årige studiene rett etter 3 år på videregående (generell studiekompetanse har jeg da såklart) ?

2. Hvor harde er studiene sammenlignet med f.eks andre lignende studier? (advokat og andre studier på BI osv, kom ikke på så mange i farta :o )

3. Kan jeg bli eiendomsmegler etter 2 år på elektro + påbygg. året?

4. Hva kan jeg forvente meg av lønn / arbeidstider osv?

5. Hvor vanskelig er det å komme inn på de studiene som trengs? Vil vel anta jeg skal komme i land med forhåpentligvis mange 5'ere og ikke dårligere enn 4'ere på videregående skole, uten nevneverdige problemer! (gjorde ikke en eneste lekse på hele ungdomskolen, leste ei heller til prøver, og kom i land med 4.8 i snitt)

++++

Alle erfaringer / råd / tips eller hva enn du måtte komme med, er til stor glede så lenge de er relevante / fornuftige.

Fyr løs!

På forhånd tusen takk!

Endret av Xabi-Alonso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, du kommer inn med generell studiekompetanse (http://www.bi.no/Content/Study____46332.aspx?menucontainer=60702)

2. Langt lettere enn advokat og mer tekniske økonomiske studier - etter hva jeg har hørt. Jeg regner ikke med at man kan surfe seg gjennom studiet, men det finnes nok verre studier.

3. Ja, formålet med påbygning er vel å oppnå generell studiekompetanse? Jeg tror imidlertid at elektro og fagbrev gir dårligere grunnlag for en akademisk utdannelse enn allmenne fag.

4. Lønnen er svært variabel da den avhenger av hvor stor inntjening megleren har. De aller fleste har 100% provisjonslønn, noe som kan medføre at du sitter igjen med svært høy eller nokså middelmådig lønn, avhengig av hvor flink du er og hvordan markedet er. Man påtar seg altså høy risiko. Hvis du vil finne ut noe om lønn så vil jeg anbefale deg å gå inn på hjemmesiden til de forskjellige meglerne, finne navnene på noen unge meglere og sjekke disse mot skattelistene. Kjenner noen nokså unge som ligger på alt fra 300-600', mens enkelte stjernemeglere passerer millionen. Dette kan imidlertid være misvisende da de siste årene historisk sett har vært ekstraordinært gode, noe som gjør det enklere å få høy inntjening og påfølgende høy provisjon.

5. BI oppgir ikke inntakskrav i poeng på sine sider så det vet jeg lite om. Jeg vil imidlertid anbefale deg å få gode lesevaner, dvs lese og gjøre lekser fast på videregående. Selv om du skulle få gode resultater uten å lese så mye (som meg for mange år siden), så vil du utvilsomt dra fordel av rutinen med å lese regelmessig når du begynner på høyere utdanning. Svært mange har gått på en smell da de så hvor mye hardere det er etter videregående.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei du!

Jeg har noen lignende planer om å gå samme vei som du har, altså elektro -> påbygging -> meglerhøgskolen.

Nå er ikke jeg en bedreviter, men vet pittelitt om yrket ettersom fadern er statsautorisert eiendomsmegler med eget firma. Lønnen kommer mye ann på markedet og arbeidstiden din. hvis du jobber mye og samtidig er over gjennomsnittet faglig sett kan du tjene gode penger. En grei lønn er rundt det cybirg nevnte over meg, altså rundt 300-600.000, og da har du en ganske grei arbeidstid.

Hvis du planlegger å etablere eget firma etterhvert burde du vite at det krever sine krefter de første årene, det er langt ifra noen 08-16 jobb ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...