endrebjo Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Her i huset har vi følgende nettverk: Men jeg er ikke fornøyd med hastigheten på det kablete nettet. For eksempel under overføring av 4 GB mellom Dektop 3 og Desktop 1 får jeg ikke mer enn 4 MB/s, altså ca. 30 Mbps. Jeg er ikke helt 100% sikker på kablene siden noe ligger i veggen, men det skal være Cat 5 eller Cat 5E. Finnes det noen enkle triks for å sjekke hva som er "galt", eller kan noen se noen enkle triks utifra tegningen? Jeg trodde det skulle være rimelig lett å oppnå 100 Mbit. Avhenger det av nettverkskontrollerene? Det er nVidia 100 Mbit i Desktop 2 og 3, Intel 100 Mbit i Deksktop 1, og D-Link GbE i Serveren. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Det er viktig å forstå forskjellen på megabit og megabyte. En megabyte består av åtte megabit Så den teoretiske maksfarten på nettverket ditt blir: 100/8=12.5 MB, Megabyte 4*8=32 Mbit, Megabits Glemte visst å lese hele posten, var ivrig etter å svare så i spoilertaggen finner du info du sikkert allerede forstår Mener å huske at det er vanskelig å oppnå maksfart ved fil overføring via nettverk, selv med bra kabler. Endret 28. oktober 2007 av Pc Lynet Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Det er litt forskjellige hastigheter, avhengig av PC og OS. - Desktop 1 (Win XP) til Desktop 2 (Win XP) går med 80%, altså 80 Mbit. Godkjent - Desktop 1 (Win XP) til Desktop 3 (Win 2000) går med 80%, altså 80 Mbit. Godkjent - Desktop 2 (Win XP) til Desktop 3 (Win 2000) går med 50%, altså 50 Mbit. Merkelig. Samme OS-kombo ovenfor kjører 80%. - Desktop 1 (Win XP) til Desktop 3 (Ubuntu) går med 35 Mbit. Dårlig Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Kan det være diskene dine som ikke takler høyere hastigheter? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg kopierer fra partisjon til partisjon (på samme disk) med en fart på 20 MB/s, altså 160 Mbps. Så det skal ikke være noe galt med harddiskoverføringen. Harddisken jobber minimalt under overføring mellom PC'ene (HD-LED'en lyser lite). Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Jeg ville sjekka loaden på switchene eventuelt bytta de ut med gigabit.. kan være de ikke takler all trafikken på kryss og tvers Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Har du prøvd og flytte maskinen fysisk og se om problemet følger maskinen eller kabelen? Er kablene koblet 100% korrekt etter skjema? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå