Gå til innhold

Perfekt install av Windows XP SP2

m0g1e

Anbefalte innlegg

(Først: regner med at kanskje noen har satt en slik tråd før. Isåfall er det flott med en lenke. :)

Hver gang jeg skal reinstallere XP en gang iblant tenker jeg hele tiden på hva som er best med tanke på organisering, sikkerhet og ytelse av data. Ønsker å få en så optimalisert XP som mulig. Her er noen punkter jeg vil ha med:

• Det skal være enkelt å kunne slette systemet og reinstallere XP uten at det medfører så mye arbeid.
  • Katalogstrukturen må være optimalisert for best mulig ytelse. (delt system/programvare/annen data)
  • Katalogstrukturen/register skal yte raskest og best mulig.
  • Data bør være fordelt på flere disker/pratisjoner med tanke på sikkerhet/ytelse.
  • Evt at oppstettet samtidig er så enkelt at det kan benyttes for folk flest, uten å måtte ta for store hensyn ved reinstall.
  • Systemdata, brukerdata, annen statisk data bør være separert.

Vet om veldig mange som installerer et oppsett på sin PC som de mener er den beste løsningen uten å vite, eller har testet andre alternativer som kunne vært like gode med tanke på katalogstruktur, organisering av data og programvare. Derfor er det fint med forslag som hentyder til at du VET er fordelaktige sammenlignet med andre, og som regel at du vet konsekvensene at forandringen du gjør. Om du har kun antagelser om hva som er best, bør dette noteres med svaret :)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen konkrete forslag som er basert på min maskin. Jeg tar utgangspunkt i:

1 systemdisk (74GB raptor)

2-5 disker for annen data

Vil gjerne ha tilbakemeldinger på hva det totalt sett vil være fordelaktiv å gjøre av disse tingene:

• Flytte "Mine dokumenter" til en annen disk (D:\Mine dokumenter)
  • Flytte "Documents and Settings" til en annen partisjon/disk (D:\Users) [modda XP-install CD]
  • Installere programvare på egen disk?
  • Installere programvare sammen med system? (fordel for ytelse?)
  • Egen partisjon for /temp og midlertidige sysyemfiler?

Jeg har gjort mange konfigurasjoner og modder opp igjennom tiden som jeg vet i teorien skal kunne gi maskinen min bedre ytelse. Likevel om det blir lagt til for mange konfigurasjoner og modifikasjoner er jeg redd for at programvaren vil missforstå hvor den normale lokasjonen av diverse data skal ligge om det antar at all data er samlet på en partisjon. Det oppstår kanskje derfor ofte småe forsinkelser og ting som henger seg her og der når alt ikke er satt som normalt. Derfor ønsker jeg at alle forandringene som blir gjort blir veid opp i mot de ulempene det også kan medføre. Dette er et område hvor egentlig bare erfaring og testing avgjør hva som er raskest og best for ens system.

Ulempene med å fordele så mye data på forskjellige partisjoner/disker er at det blir vanskelig å måtte sette ting sammen igjen ved en reinstall. (bør programvare ligge sammen med system f.eks.?)

edit: oppdaterer flere punkter med tiden..

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Jeg bruker å ha 3 partisjoner...

C: (10-15GB) Windows

D: (ca 100GB) Lagring av film, musikk etc)

E: (ca 80GB) Installerer spill og programmer etc

Drivere installeres på C, mens alt av programmer, spill etc blir installert på E...

Funker fett :)

Btw, kjører Ccleaner ofte for å holde orden i registeret og midlertidige intnernet filer og diverse...

(Til registeret er Registry Mechanic er bedre alternativ, men det er ikke gratis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...