Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilmekaniker i dag!

Anbefalte innlegg

heisann. jeg tenker å gå videre som bil å mc mekaniker, men hvordan kommer egentli jobben til en bilmekaniker fremover. ellerede i dag er biler eletronisk styrte. en trenger dataprogrammer for å fikse biler di. vil bilene senere ikke være mekaniske? vil selve bilen bli eletrisk? hvordan vil det bli når det gjelder mc? vil en "normal" person kunne fikse bilen sin på samme måte som før?

(beklager mine rotete texter og skriveleifs"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biler vil bli mye mer avanserte, nye motor, drivstoff og fremdriftssystemer vil komme så jeg tro man bør like og forstå ting på det teoretiske planet da ting ikke vil være til og forstå utfra og se på tingene rent fysisk.

Hvis du ser historisk på det så døde GDS-mekanikeren stort sett når man innførte EU-kontrollen, da måtte man ha bilen 100% i orden,ikke slik som før da målet var at bilen gikk an og kjøre.

Lenke til kommentar
Biler vil bli mye mer avanserte, nye motor, drivstoff og fremdriftssystemer vil komme så jeg tro man bør like og forstå ting på det teoretiske planet da ting ikke vil være til og forstå utfra og se på tingene rent fysisk.

Hvis du ser historisk på det så døde GDS-mekanikeren stort sett når man innførte EU-kontrollen, da måtte man ha bilen 100% i orden,ikke slik som før da målet var at bilen gikk an og kjøre.

Hva er (var) en GDS mekaniker?

Lenke til kommentar
gjør-det-selv. Tipper jeg.

Enda lever vel hobbymekanikeren i beste velgående.

Vel, ikke slik som før.

Bilene er mer avanserte, EU-kontroller gjør ting "vanskeligere" enn da man skulle være svært uheldig ble man innkalt til kontroll, det var kun utekontrollen som satte skrekk i mange, det krydde av biler med hårreisende mangler på veien som nok den bilskruende eier syntes var i utmerket stand da selv gjort var vel gjort.

Og i tillegg til dette har man jo fått stadig bedre råd slik at bilhold ikke er en like tung økonomisk byrde som før.

Lenke til kommentar
gjør-det-selv. Tipper jeg.

Enda lever vel hobbymekanikeren i beste velgående.

Det mener vel jeg også. Og selv om vi stadig hører at bilene nå er blitt så avanserte og fulle av elektronikk, så finnes det fortsatt nok av ting man kan gjøre selv. Og for å svare trådstarter: bilmekanikere vil det vel alltid være bruk for, siden bilen fortsatt er full av mekanikk. Selv om mekanikken styres mer og mer av elektronikk, så er et hjullager fortsatt et hjullager...

Lenke til kommentar
men lønna er nå ein ting, det hjelper ikke tenke sånn viss en absolutt ikke kunne tenkte seg å være rørlegger

Tror alltid det kommer til å være et marked for mekanikere. Men jeg har prata med et par mekanikere som ble bilmekanikere fordi de hadde interesse for det. Men etter å ha jobba som mekanikere noen år, fant de ut at det ble kjedelig og dårlig betalt i lengden. I stedet fikk de andre jobber og bruker mekaniker kompetansen til egne prosjekter i garasjen som er mer givende enn å bytte deler på andres biler.

Men du har rett i at du ikke bare skal tenke lønn når du velger utdannelse...

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig kjøpe inn utstyr for 50'000 og skru svart, men å starte eget godkjent verksted koster milioner.

Jeg utdanna meg til bilmekaniker fordi jeg liker å holde på med bil og har talent for det. MEN... Ikke lenge etter fagbrev tok jeg 2 år på Drammen Tekniske Fagskole fordi jeg ikke vil skru bil resten av livet. Jeg skrur enda, men for meg er det som skjer fra halv åtte til halv fire kun en jobb. Jobben er kun for å finansiere fritia. Nå gidder jeg ikke trimme og kjøre på bane lengre. Kanskje blir det prosjekt-bil igjen en gang i framtia, men det blir vel neppe før fruen har kasta meg ut eller noe sånt.

Har fått meg ny og mye billigere hobby, er blitt praktisk skytter i stede (IPSC) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...