rocknrolf77 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Ganske mange som lurer på hva de forskjellige feilmeldingene man får fra grub betyr. Liste for dette kan man finne HER! Jeg kunne ihvertfall tenke meg en enklere bootloader. Grub2 er på vei, men det tar sin tid. Men den skrives fra scratch. Så man får da håpe at den blir lettere å forstå seg på Endret 27. oktober 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Ganske mange som lurer på hva de forskjellige feilmeldingene man får fra grub betyr. Liste for dette kan man finne HER! Jeg kunne ihvertfall tenke meg en enklere bootloader. Grub2 er på vei, men det tar sin tid. Men den skrives fra scratch. Så man får da håpe at den blir lettere å forstå seg på Takk for den, den kan komme til nytte ! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Nå høres sikkert jeg rimelig elitisk eller overlegen ut, men jeg mener om en først starter å leke/tulle med bootloader så skal en vite hva en driver med og kunne feilkodene (eller ihvertfall kunne vite hvor en finner forklaringen =). Syns nå hverken GRUB eller LILO er vanskelige å forstå. Og jeg er kynisk nå, men forventer ikke at GRUB2 skal bli så ille mye enklere å forstå i forhold til GRUB (legacy); GNU oppgir som grunn for å starte GRUB2 at GRUB legacy ble for vanskelig å opprettholde og videreutvikle grunnet dårlig kode og design, aspekter som vanlige brukere ikke ser og ikke skal tenke på. Nå har GRUB2 vært under utvikling i 5 år (før prosjektet fikk navnet grub2 het det PUPA. vet dog ikke når de startet på pupa) og det er fortsatt formelt alpha programvare. Pussig nok er også GRUB legacy fortsatt alpha... Endret 27. oktober 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Syns egentlig GRUB er svært enkel som den er. Er enig med olefiver i at man bør vite hva man gjør når man tukler med bootloaderen. Virker som mange følger en eller annen guide de finner på nettet og ukritisk tukler rundt med bootloaderen, og ikke helt skjønner hva som gikk galt når maskinen ikke booter. Akkurat dette tror jeg ikke blir noe mindre problem med en ny versjon. Det man får til av "brukervennlighet" i den "kritiske fasen" av GRUB, altså når loadingen av GRUBs configfiler etc foretas, er minimal, siden man har under 512 bytes å gjøre det på. Derfor spyr den ut slike feilkoder. Finfint med en oversikt over dem her, forresten. Så kan man jo håpe at ting snur og GNU/Linux går forbi Windows som den dominerende plattformen. Da blir det Windows-folket som må til med bootloadere, og deres bootloader er ikke fullt så hyggelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå