MiSP Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) På tide å bytte ut mitt gamle drittanlegg fra TEC Sound til 700,- med noe nytt og bedre. Jeg har sett gjennom trådlisten, og det er en del lignende tråder, men ettersom alle har sine egne preferanser oppretter jeg en ny en her. Jeg er på jakt etter et 5.1-anlegg, og jeg har satt meg en foreløpig prisramme på maks 5 000,-. Anlegget skal kobles til en PC hvor jeg nå har et dedikert lydkort, Creative X-Fi XtremeMusic. (Jeg oppgraderer nok etter nyttår en gang, men aner ikke hvilket lydkort det blir da.) Anlegget skal brukes til spilling og musikk (lossless). Det er greit om subwooferen kan sparke litt fra seg under eksplosjoner, men den trenger overhodet ikke å kunne riste hele huset - jeg vil ha god bass fremfor mye bass. Hva satelittene angår, så setter jeg pris på å kunne høre detaljer i musikken. Jeg setter pris på god lyd, men jeg ser ikke på meg selv som direkte audiofil (naturlig nok, ut ifra prisantydningen). Jeg har fra før av et sett med gode hodetelefoner, Beyerdynamic DT 770 Pro, og det hadde vært flott med et anlegg som kunne gjengi noenlunde samme lydkvalitet. Høyttalerne må kunne stå på hyller på veggen / i vinduskarmen, og ikke på gulvet. Prisantydningen kan tøyes - jeg har ikke noe særlig peiling på lyd, og har bare satt en pris foreløpig. Finnes det et fantastisk tilbud til 6 000, så kom med det. Det skal dog en del overtaling til før jeg beveger meg opp mot 10 000,-. Kan jeg sette sammen egne anlegg for denne prisen, eller går det kun i ferdige systemer? Jeg har sett litt på produkter som Logitech Z-5500 Digital, Creative GigaWorks G550W og Creative GigaWorks ProGamer G500, og har lest både bra og dårlig om dem, og jeg har ikke blitt mye klokere. Det virker som om disse jevnt over er helt kurante spillanlegg, men at de mangler en del hva kvalitet og detaljer (f. eks. i musikk) angår. Alle råd mottas med stor takk. Hvis prisantydningen min er helt på jordet ut ifra hva jeg er ute etter, så kom gjerne med begrunnelse og konkrete forslag til produkter. Edit: ProGamer har visst trådløse bakhøyttalere. Gir ikke dette merkbart kvalitetstap? Endret 27. oktober 2007 av MiSP Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Trådløse bakhøyttalere er en sannhet med modifikasjoner, ettersom de da trenger strømkabling uansett, og vil tro dette medfører et kvalitetstap uten å vite eksakte tall. Det er alltid vanskelig med henvendelser som dette dessverre, seks høyttalere og receiver for 5,000 er ikke det letteste å fiske frem, og "skikkelige" sett med satelittfronter er det vel ikke så fryktelig mange av heller? Du har vel en mulighet med denne høyttalerpakken sammen med en habil receiver, f.eks. HK AVR 132 men dette sprenger jo femtusenkronersbudsjettet, og jeg vil ærlig talt ikke si med hånda på hjertet at dette låter himmelsk da jeg har null erfaring med hverken høyttalere eller receiver. Anlegg á la Z-5500 sliter med en buldrete og løs bass, noe som jeg ikke vil tro er tilfelle med pakken jeg har linket til. Stativhøyttalerne som følger med pakken er nok garantert mye bedre enn satelittene til eksempelvis Z-5500, med skikkelig mellomtone og en separat diskant. Endret 28. oktober 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg takker for svar. Trådløse bakhøyttalere er en sannhet med modifikasjoner, ettersom de da trenger strømkabling uansett, og vil tro dette medfører et kvalitetstap uten å vite eksakte tall. Det passer fremdeles ganske bra, for jeg har uttak under sengen rett mellom de to bakhøyttalerne, mens jeg ved ikke-trådløse høyttalere må legge kabler over hele rommet, henholdsvis ca. åtte og fem meter. Slik det er nå hadde jeg ingen kabler som var lange nok, så jeg har skjøtet den lengste tre ganger med sukkerbiter. Slikt tærer på lydkvaliteten. Anlegg á la Z-5500 sliter med en buldrete og løs bass, (...) Dette høres ikke helt fristende ut. Som sagt trenger jeg ikke mye bass, men jeg vil ha god bass (ut ifra prisen - jeg kjøper ikke egen sub til 10 000.) ========== Dersom folk kun kommer med forslag til mellom 5 000 og 10 000 ut ifra mine preferanser, så er det jo helt klart at jeg har satt en litt feil prisramme. Det viktigste for meg er at jeg får valuta for pengene (uten at det går opp i enorme summer av den grunn). Dersom det finnes et komplett sett der ute til 8 000 som gir meg bedre lyd enn de fleste anlegg til 12 000, så kan jeg så klart vurdere det. Burde jeg kanskje slengt med et 360-graders panoramabilde av rommet? Bare si ifra om det er noe mer informasjon dere trenger. Endret 28. oktober 2007 av MiSP Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Vel, du kan jo kjøpe to par Cambridge S30, en Dali Concept CT og en Argon 6170W, så har du komplett høyttaleranlegg til rett over 6000kr. Så kan du kjøpe en Denon AVR-1507 til 2300kr, så har du et ganske greit anlegg for tilsammen 8400kr. Du kan få det dyrere, og litt billigere, men jeg ville ikke gått stort nedover i pris var jeg deg. Men går du innom en butikk, (Elkjøp, Expert, HiFi Klubben, Hi-Fi Center eller hva som helst), og prøvelytter forskjellige løsninger, så finner du fort ut hva du vil kjøpe. Logitech Z-5500 spiller ikke fryktelig bra, og leverer ikke akkurat noen stram bass. Hvis du vil ha stram og "hard" bass, så har du B&W ASW608 til 3700kr. Den knøttlille tassen spillte så det imponerte meg i hvertfall. Ingen plass over hodet tar den, og den spiller bra! Derfor koster den litt Gå uansett innom en eller flere butikker og se hva du får for pengene før du bestemmer deg for hvor mye eller lite du vil bruke. Er du fornøyd med et anlegg til 3000kr så er det penger spart. Poenget er at du skal like det du kjøper. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) er det ikke Klipsch som er kongen over datahøytallere da?, om du skal gå for sånn datahøytallerpakke ville jeg valgt http://www.oslohifi.com/produkter/hoytt/pc_hoytt/index.htm de nederste ellers kan du jo gå for http://www.oslohifi.com/produkter/hoytt/ho...rsett/index.htm ett av disse. billigste 5.1 kommer da på 8000 men låter svært godt, små er de også er du ute etter surround sound siden du skal ha 5.1?, merk at klipsch settet ikke har dts Endret 2. november 2007 av Henrik2k Lenke til kommentar
spioner Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 vis du skal ha for under 5k ville jeg personlig gå for Logitech Z-5500 Digital Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Jeg takker for svar. Bose Acoustimass 6 Series III virker på mange måter fristende - plassbesparende er det i alle fall, og jeg har hørt fra andre at det er ganske bra lydkvalitet (om det er valuta for penga vet jeg dog ikke). Problemet er at i tillegg til de 8 000 må jeg også ha en receiver/forsterker. Noen tips her? Hvor mye vil det komme på da? Vi snakker vel om over 10 000 da, og det er egentlig ganske mye penger. Det krever i alle fall nøye gjennomtenking. Ellers virker jo også Klipsch ProMedia GMX D-5.1 som et verdig alternativ til både Logitech Z-5500 og Creative GigaWorks ProGamer G500. Er det noen som kan si meg forskjellen her? vis du skal ha for under 5k ville jeg personlig gå for Logitech Z-5500 Digital Hva legger du til grunn for dette? Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg takker for svar. Bose Acoustimass 6 Series III virker på mange måter fristende - plassbesparende er det i alle fall, og jeg har hørt fra andre at det er ganske bra lydkvalitet (om det er valuta for penga vet jeg dog ikke). Problemet er at i tillegg til de 8 000 må jeg også ha en receiver/forsterker. Noen tips her? Hvor mye vil det komme på da? Vi snakker vel om over 10 000 da, og det er egentlig ganske mye penger. Det krever i alle fall nøye gjennomtenking. Ellers virker jo også Klipsch ProMedia GMX D-5.1 som et verdig alternativ til både Logitech Z-5500 og Creative GigaWorks ProGamer G500. Er det noen som kan si meg forskjellen her? vis du skal ha for under 5k ville jeg personlig gå for Logitech Z-5500 Digital Hva legger du til grunn for dette? Bose vil jeg si sliter veldig med en totalt fraværende mellomtone, og det gjør egentlig de fleste typiske datahøyttalersett også. Av de du lister opp ville jeg uten tvil valgt Klipsch settet, men ville mye heller ha spart opp til et "skikkelig" system som på alle måter banker Klipsch, Creative, Logitech & Co. Det handler om prioriteringer her, vil du ha bra lyd så må du ut med litt mer enn 5000 spenn for et surroundanlegg, men hvis du ikke er så kresen så vil nok et datahøyttalersett spare deg for mye tid og penger også Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Tror nok Klipsch er hakket over Z-5500. Der vil du nok også få god bass, kanskje ikke like mye som i Z-5500, men bedre. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Og akkurat når jeg hadde tenkt å gå for Klipsch, kommer NetShop og knuser til med et supertilbud på KEF KHT 2005.2 til skarve 6000, før 8000. Dog er ikke pris alltid entytig med kvalitet, så jeg lurer på: Er dette noe å bruke 6000 på, gjerne sett i lys av resten av tråden? Hvis det er god kvalitet for 8000 som nå koster 6000, så er jeg villig til å betale det, men om det var et middelmådig anlegg til 8000 som nå koster 6000, så er det jo ikke sikkert at det er verdt pengene mine likevel. Jeg spør her fordi om jeg utelukkende søker etter omtaler på google, så blir de ofte omtalt ut ifra et helt annet perspektiv enn det jeg befinner meg i. Alle svar (innen uken, ettersom det er ukens tilbud) mottas med stor takk! Edit: Det slo meg at jeg nok må ha en forsterker til dette anlegget. I så fall blir prisen noen lapper dyrere, og fremdeles like uaktuelt. Stemmer ikke det? Endret 17. desember 2007 av MiSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå