Gå til innhold

Hvorfor er Mac så dyrt?

Liquidkey

Anbefalte innlegg

Jeg er nært et kjøp av en Macbook Pro, men stusser litt over prisen. Jeg må ut med rundt 20 000 hvis jeg skal ha en laptop som fungerer til musikkredigering (med tanke på størrelsen på skjermen) Jeg kan få en bedre PC for en billigere penge (på papiret, men jeg er ikke i tvil hva jeg skal ha) Noen som vet hvorfor det koster så mye i forhold?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler en god slump ekstra rett og slett fordi det er en Mac, enkelt og greit. En Mac er vel så mye en merkevare og trend-ting som det er en datamaskin, og det kan de ta ekstra betaling for.

Rent hardwaremessig så tviler jeg på at noen kan argumentere mot at en PC løsning vil gi deg mest for pengene, men det sagt så er det jo langt mer å tenke på enn bare det når du kjøper en datamaskin. Avgjørelsen ligger vel rett og slett på om du er villig til å betale litt attpå for å kjøre på Mac platformen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du må vel ikke ut med fult så mye, en Mac Pro koster fra 17000,- da, og er du student får du den jo billigere.

Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt en mac da den koster alt for mye iforhold til hva du får. Innmaten er jo samme som i en pc og designet synes jeg ikke er værdt 3-4000,- mer en tilsvarende pc. OS'et.. vel i bedriftsammenheng stinker jo mac, og til privat bruk er det helt ok. Noen fordeler over MS, men en pc med Windows XP SP3 vil være et mye bedre valg. Om du velger vista vil du bli ganske fornøyd når du får lagt inn SP1 hvis de ikke gjør store endinger iforhold til beta'en.

Ellers kommer 15,4" macen med 1440x900 oppløsning som er litt svakt, og 17" med kun 1680x1050. 1920x1200 er absolutt å foretrekke på en 17" og 1680x1050 på 15,4"

Jeg vil anbefale deg http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF...8-80117313.html Den gir MYE for pengene og vil gjøre mac'en til en sinke.

Det eneste jeg ser som kan få meg til å velge en mac er om det er en programvare jeg ikke kan unvære. Spesialprogrammer for lyd eller bilde. Men det finnes som oftest et alternativ i windows.

Lykke til!

Lenke til kommentar

En kan jo ta i betraktning at en Mac statistisk sett har litt lengre brukstid / levetid enn en vanlig windows-pc.

Forøvrig kan det også nevnes at programvare på mac gjerne er litt rimligere. Oprativsystemet koster fks. bare 990kr. Prøv å sammenlign dette med Vista Ultimate til 4000-ettellerannet...

Mvh.

Andreas

Lenke til kommentar
En kan jo ta i betraktning at en Mac statistisk sett har litt lengre brukstid / levetid enn en vanlig windows-pc.

Forøvrig kan det også nevnes at programvare på mac gjerne er litt rimligere. Oprativsystemet koster fks. bare 990kr. Prøv å sammenlign dette med Vista Ultimate til 4000-ettellerannet...

Mvh.

Andreas

Om de har statistisk lenge levetid vet jeg ikke, da jeg ikke har tilgang på statistiske data (og det tviler jeg også på at du har), men hva refererer du egentlig til her? At Mac'er har hardware som varer lengre før det går i stykker? For hvis ikke så forteller det jo oss ikke nødvendigvis noe annet enn at kjøpsmønsteret til den gjevne Mac-bruker er anderledes enn den gjennomsnittlige PC-bruker. Jeg ser ingen teknisk grunn til at en PC ikke skulle være brukelig akkurat like lenge som en Mac. Faktisk, så i og med at du får mer rå hardware kraft i en PC over en Mac, så skulle den da faktisk bli utdatert senere en tilsvarende prisklasse Mac? ...

Og hva OS anngår, så er da Vista ultimate knappast det eneste alternativet som finnes. Ved mindre du har spesielle behov finnes det mye billigere versjoner som gjør det du trenger.

Jeg vil ikke begynne noe Mac vs. PC war, men jeg synes bare det er verdt å svare når det trekkes frem såpass dårlige argumenter som liksom skal rettferdiggjøre at de tar en meget høy price premium for merkenavnet...

-Stigma

Lenke til kommentar

Mvh.

Andreas

Som Stigma sier så tror jeg nok ingen av oss har noen statistik på levetid på verken mac eller PC, og hvis du ser på spec'en så vil en pc "leve lengre" en mac til samme pris. Ellers er jo hardwaren fra intel så om Core2 duo prosessoren skulle leve lengre i en mac en i en pc så synes jeg det er veldig rart..... eller har du en god forklaring på hvorfor det skulle være forskjell?

Når det gjelder programvare må du jo se forskjell på snørr og bart! Operativsystemet på mac koster jo ikke 990,- men oppgradering til 10.5 koster 990,- På en PC som på en mac er OS'et med i utgangspunktet så dvs. kjøper du en PC med Vista i dag får du med alle servicepacks som kommer til den uten å betale noe, mens på mac må du ut med 1000-2000,- pr. oppgradering. Er det billigere?

Kjøper du Home Premium av Vista som "tilsvarer" mac os så koster den 2500,- i retail og en oem koster 850,-.

Ser du på f.eks. photoshop oppgradering til CS3 så koster den det samme for mac og pc. Utvalget innen programvare er derimot mye mindre til mac en til pc.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Mac gir deg vanligvis mye for pengene rett etter maskinen er oppgradert. Det er ikke uvanlig at Apple tar i bruk veldig gode komponenter og setter ned prisen på maskinene når de oppgraderes, og sett i forhold til pris rett etter oppgraderingen er ikke forskjellen så stor i forhold til en tilsvarende spekket PC. Faktisk har det skjedd at en Mac gir mer for pengene. Problemet er at prisen på maskinene ikke synker etter hver som maskinvaren blir mer og mer utdatert, så kjøper man en mac mot slutten av dens syklus betaler man mer enn det smaker. Maskinvare er imidlertid ikke alt når det gjelder bærbare maskiner. Byggekvalitet, systemkompabilitet osv er også viktige ting som bør veie tungt. Og her still Mac sterkt. De har sannsynligvis noen av de beste skjermene man får til bærbare maskiner, og man trenger sjeldent å bekymre seg om drivere o.l. er modent nok da de ikke har så voldsomt mange systemkonfigurasjoner og forholde seg til. Hva som er best finnes det uansett ikke et entydig svar på, da det kommer helt an på dine behov.

Lenke til kommentar

Mvh.

Andreas

Grunnen er vel at Mac-folket ikke har råd til å kjøpe ny PC like ofte som vi andre kanskje? ;)

Dessuten, MÅ man ikke velge å betale 4000 for OS'et, du kan få det gratis (linux bla) eller betale en 1000-lapp for OEM-versjonen (om du likevel ska beholde PC-en din i 4 år)

Lenke til kommentar
Mac gir deg vanligvis mye for pengene rett etter maskinen er oppgradert. Det er ikke uvanlig at Apple tar i bruk veldig gode komponenter og setter ned prisen på maskinene når de oppgraderes, og sett i forhold til pris rett etter oppgraderingen er ikke forskjellen så stor i forhold til en tilsvarende spekket PC. Faktisk har det skjedd at en Mac gir mer for pengene. Problemet er at prisen på maskinene ikke synker etter hver som maskinvaren blir mer og mer utdatert, så kjøper man en mac mot slutten av dens syklus betaler man mer enn det smaker.

Jeg er enig med micor her, i starten av syklusen er prisen ok, litt avhengig av hvilken maskin det er snakk om, avogtil er de også billigere enn tilsvarende PCer. Problemet er at prisene ikke går noe særlig ned, derfor blir det en gradvis dårligere deal.

AtW

Lenke til kommentar
Mac gir deg vanligvis mye for pengene rett etter maskinen er oppgradert. Det er ikke uvanlig at Apple tar i bruk veldig gode komponenter og setter ned prisen på maskinene når de oppgraderes, og sett i forhold til pris rett etter oppgraderingen er ikke forskjellen så stor i forhold til en tilsvarende spekket PC. Faktisk har det skjedd at en Mac gir mer for pengene. Problemet er at prisen på maskinene ikke synker etter hver som maskinvaren blir mer og mer utdatert, så kjøper man en mac mot slutten av dens syklus betaler man mer enn det smaker. Maskinvare er imidlertid ikke alt når det gjelder bærbare maskiner. Byggekvalitet, systemkompabilitet osv er også viktige ting som bør veie tungt. Og her still Mac sterkt. De har sannsynligvis noen av de beste skjermene man får til bærbare maskiner, og man trenger sjeldent å bekymre seg om drivere o.l. er modent nok da de ikke har så voldsomt mange systemkonfigurasjoner og forholde seg til. Hva som er best finnes det uansett ikke et entydig svar på, da det kommer helt an på dine behov.

Det var vel Mac G5 som var billigere en tilsvarende Dell Arbeidsstasjon. Og den første uken eller 2 kan dette faktisk skje ja. Men at Mac lenge etter lansering skryter av hvor rå ytelse de har og leverer maskinen med en T5xxx prosessor mens tilsvarende priset pc leveres med T7xxx har også skjedd. Min bærbar pc 8710w er noe bedre spec'et en den dyreste og største mac pro bærbare som er på markedet i dag. og prisforskjellen er veldig stor 23200,- mot 31440,-. Dvs. du betaler 8240! for designet og Mac OS.

At Mac har noe bedre "driverstøtte" en pc er jeg enig i, men om du ser på rettningen mac er på vei vil jeg si at om noen år er forskjellen mellom pc og mac enda mindre. Mac med OS9, motorola prosessor og kun et fåtall enheter å plugge i var veldig mye mer stabil en IBM maskinene med window 98. problemet var jo dog at du måtte betale skjorta og at du var veldig låst i hva du kunne plugge i maskinene og hvilke tekonolgiske nyvinninger du kunne utnytte.

I dag har mac'en fått intel cpu, et unix / bsd system og mulighet for høyre mustast. Dette for å kunne få ned prisen og mulighet til å bruke "standard" enheter med kun få modifiseringer av drivere. Så spørs det om Jobs vil bremse antall enheter som skal kunne kobles til eller om de vil gå enda mer mot PC på den biten. Isåfall vil de mer og mer lide under problemet til Microsoft.

I tillegg, hvis Mac OS blir åpnet på legalt vis for bruk på "vanlige" datamaskiner (noe som er fort gjort), burde jo alle bytte til Mac OS, eller? Jeg tror i alle fall at mac os kommer til å bli tilgjengelig for pc om noen år, og at mac maskinene blir som en BO tv.

Lenke til kommentar

Det var vel Mac G5 som var billigere en tilsvarende Dell Arbeidsstasjon. Og den første uken eller 2 kan dette faktisk skje ja. Men at Mac lenge etter lansering skryter av hvor rå ytelse de har og leverer maskinen med en T5xxx prosessor mens tilsvarende priset pc leveres med T7xxx har også skjedd. Min bærbar pc 8710w er noe bedre spec'et en den dyreste og største mac pro bærbare som er på markedet i dag. og prisforskjellen er veldig stor 23200,- mot 31440,-. Dvs. du betaler 8240! for designet og Mac OS.

Det har vel hendt flere ganger enn bare det. Feks var jo Mac Mini i en lengre periode billigere enn alternativene.

AtW

Lenke til kommentar
Det har vel hendt flere ganger enn bare det. Feks var jo Mac Mini i en lengre periode billigere enn alternativene.

AtW

Men igjen er det vel mac som har laget segmentet som mac mini "dekker".

Og med det er vi vel inne på det punktet jeg synes er bra med Apple og det er evnen til å skape nye markeder. som f.eks. Mac mini og Ipod. Disse produktene hadde vi nok ikke hatt, i alle fall ikke i den grad som i dag om vi ikke hadde Apple. Så all honør til Jobs for det. :-)

Og enkelte ganger bommer han også, som med Iphone...

Sett produktet Irack foresten? http://www.youtube.com/watch?v=rTOoXpeNwMI :-p

Lenke til kommentar
Men igjen er det vel mac som har laget segmentet som mac mini "dekker". Og med det er vi vel inne på det punktet jeg synes er bra med Apple og det er evnen til å skape nye markeder. som f.eks. Mac mini og Ipod.

Mac Mini fantes vel i svært stor grad allerede med shuttle-type PC-er (med mindre disse kom etter apple cube – men det tror jeg ikke). mp3-jukebokser fantes i alle fall før iPod kom.

Det Apple vinner på er å gjøre produktene enke og (dermed også) brukervennlige. Noe pcprodusentene og Microsoft har til gode å få til.

Mac er dyrt fordi folk betaler det maskinene koster. Se bare på resultatene Apple la fram forrige måned.

Og enkelte ganger bommer han også, som med Iphone…

HAHA. Dagens.

Endret av Leon
Lenke til kommentar

Spørsmålet trådstarter stiller kan jo stilles om alt løsøre.. Hvorfor er en Mercedes dyrere enn en Hyundai? Hvorfor koster en Diesel dongeribukse mer enn en Mcgordon osv osv..

For en Mac betaler man mye for selve merkenavnet og designet. Men noe jeg synes er viktig er byggekvaliteten og finishen. Har man brukt en Macbook pro en stund, er det en lidelse å gå tilbake til en vanlig knirkende plastikk laptop. Om det er verdt prisforskjellen må den enkelte finne ut av..

Lenke til kommentar

Har et inntrykk av at de som kjøper MAC kan mye om f.eks Grafisk Design, Musikk eller Video og ikke så mye om data/hardware o.l. De er heller ikke interessert i å lære så mye om dette. Mulig dette ikke stemmer for gjennomsnittet av MAC brukere , men det stemmer i alle fall med alle mine kamerater og kollegaer som KUN skal ha MAC.

Derfor er de som sagt over villige til å betale i gjennomsnitt mer en MAC enn en tilsvarende specket PC..

--- tar på meg flammesikker drakt.. :ph34r:

Endret av idos
Lenke til kommentar
Spørsmålet trådstarter stiller kan jo stilles om alt løsøre.. Hvorfor er en Mercedes dyrere enn en Hyundai? Hvorfor koster en Diesel dongeribukse mer enn en Mcgordon osv osv..

For en Mac betaler man mye for selve merkenavnet og designet. Men noe jeg synes er viktig er byggekvaliteten og finishen. Har man brukt en Macbook pro en stund, er det en lidelse å gå tilbake til en vanlig knirkende plastikk laptop. Om det er verdt prisforskjellen må den enkelte finne ut av..

Men slik jeg ser det er forskjellen på en mac og en HP mobile workstation eller en Lenovo Thinkpad T serie mer som forskjellen på en Mercedes med diesel eller bensin. de har stort sett samme innmat men har sine plusser og minuser begge 2. Men at det skal være så stor prisforskjell på disse pga. egentlig små forskjeller...

Og at alle laptoper er knirkende... vel, da har du aldri tastet på en proff bærbar. Sett ikke en Acer eller Lenovo 3000 opp mot apple. Det finnes ikke knirking i min HP maskin og heller ikke i min gamle T serie IBM. Jeg tør påstå at Tserien til IBM langt overgår macen i holdbarhet og byggekvalitet. Så er vel også T serien priset opp mot mac priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...