Gå til innhold

Kommentar på studiobilder ?

Inaa2007

Anbefalte innlegg

Dette er eg heilt fersk på!

I mai i år så var eg og nokre andre i klassen min på utplassering på ein vidaregåande skule, fotolinja. Der fekk vi i oppgåve å ta bilder av elevane i studio og deretter redigere dei til ei reklame. Eg hadde hatt kameraet mitt i toppen to veker (canon eos 350d) så eg hadde ikkje blitt så godt kjend med det. Men alt i alt så tykkjer eg at resultata blei bra. Her er nokre av dei bileta som eg tok. Bilda er behanda litt i photoshop, men eg ganske fersk der også, så det blir ikkje noko avanserte greier.

Som sagt, dette er eg heilt fersk på. Dette var fyrste gongen eg tok studiobilder.

post-140390-1193497573_thumb.jpg

post-140390-1193498742_thumb.jpg

post-140390-1193498763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike bilder må være bra lyssatt for at de skal være severdige. Det har du dessverre ikke klart. Alle bildene lider sterkt av skygger som ødelegger bildene dine. På det første ser man knapt ansiktene på modellene, de andre er heller ikke så mye bedre. Det er store skygger på bakgrunnen, det er heller ikke spesielt heldig på slike bilder.

Bakgrunnen burde også vært slettere uten rynker.

Så jeg sier prøv igjen, med ordentlig lyssetting.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Ser du tenker lite på lys i bakgrunne, og ettersom du bruker blitz på bildene dine (noko som gjer skygge), burde du ha over-eksponert bakgrunnen din med lys, fra lamper og kanskje til og med bruke ei sol. Da hadde du sluppet den skyggen i bakgrunnen. Bakgrunnen din burde også som nemnt over vært HEILT 100% strekt ut, sånn at det ikkje er mykje rukker osv i bakgrunnen din.

Lenke til kommentar

Tror lyssettingen hadde funket mye, mye bedre om modellen stod med kroppen andre veien på bilde nummer 2, da hadde det ikke kommet så kraftige skygger på henne, selv om skuggen på bakgrunnen fremdeles hadde blitt for sterk for min smak.

Anbefaler deg å prøve igjen, prøv også å stille inn lampene selv, det kan du lære masse av :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ideen din med skygger, men den ble ikke godt nok gjennomført.

Men på det første bildet så ser modellene ut av bildet. Dette er sjeldent heldig ved at da ønsker sseeren å vita hva som er så interesant utenfor bildet. Skyggene i ansiktet var veldig overdrevet og kommer i stor kontrast til bakgrunnen, som jeg henger meg opp i fordi den ikke er rett. I tilleg var håret til hu bakerste veldig bustete og tar en del oppmerksomhet. Jeg syns også bildet er en smule (ikke et helt brød) uskarpt. Jeg forstår heller ikke hvorfor jentene har forskjellige utrykk i ansiktet. Det kan være en mening med det, men når betrakteren ikke forstår det, kan det være mislykket.

På bilde 2 var det en forferdelig skygge som ødelegger bildet. Den er jo mye større enn jenta. Jeg henger meg igjen opp i bakgrunnen, og synes heeller ikke dette bildet var skarpt nok.

Bilde 3 var også ødelagt av lyssetinga og her var det også veldig uskarpt. Skyggen var også veldig dominerend her.

Det ser ut til at du var litt uheldig med lyssetinga her. På en side kan det virke som om det var dårlig satt opp og på en annen side kan det virke som om du ikke fikk nok lys, jeg sier ikke at det var din skyld. Men jeg synes ideen på bilde 2 var den klart beste, men det var en del ting som ødela litt der.

Lenke til kommentar
Poenget var jo at det skulle vere litt skuggar.

Dessutan så var det ikkje meg som sette opp lysa.. ;) Eg fekk berre beskjed om å ta bilde eg ;)

Her gjør du to av de største feiltrinnene en fotograf kan gjøre. Det første er å forsvare ideen din, det hjelper bare på deg selv og vil sjeldent bedre noe som helst. Jeg hadde samme innstilling for en ukes tid siden, etter at jeg "henrettet forsvarsministeren min" har jeg blitt betydelig flinkere til å motta bildekritikk. Ikke forsvar deg når du får kritikk, og ikke frys og bli lei deg. Bearbeid ordene du før. Det er en generøsitet fra andre at de velger å kommentere bildene dine. Bare et råd. :thumbup:

Når du skal fotografere i studio er det svinviktig at du selv bestemmer hvordan lyset skal være. Her kan ingenting overlates til tilfeldighetene. Jeg ble selv instruert i grunnleggende lyssetting forrige uke av to velkjente fotografer og slike slagskygger må etter beste evne unngås, som noen her tidligere har nevnt. I tillegg burde du brukt to lyskilder, eventuelt en reflektor for å få lys på hele ansiktet til personene du fotograferer, for det går ikke så bra å ha skygger i personers ansikt. Se på portrettfotografier fra profesjonelle, så ser du at slikt ikke finnes, med mindre det er ment slik og overdrevet betraktelig.

På det første bildet burde personen øverst sett rett inn i kamera. Det ville skapt en stiligere effekt enn at begge ser ut av bildevinkelen, noe som er temmelig oppbrukt og kjedelig nå. I tillegg er bildet uskarpt. Jeg antar at lyset her er godt nok til at lukkertiden ikke er problemet og at du derfor har stilt inn fokusen feil. Bruk manuell fokus, zoom så langt inn du kan på personene, still fokusen manuelt, og zoom ut igjen til ønsket brennvidde. Det funker. Som de andre sier burde du også ha strukket ut bakgrunnen og deretter overeksponert den en blender slik at den ville blitt hvit.

Det andre bildet lider av de samme tekniske problemene som det første. Derimot har du fått inn en flott positur i motivet, men dette bildet ville utvilsomt blitt bedre med øyekontakt mellom motiv og kamera. Øyekontakten skaper en intensitet og energi som folk liker å se på, og følgelig et bedre bilde. Buksa hennes fremstår også som litt for mørk.

Det siste bildet lider av to halvåpne munner. Halvåpen munn på et portrettfotografi, eller bilder hvor mennesker er hovedmotiver, er aldri bra uansett. Det er like godt å lære det først som sist. Jeg har fått mye pepper for det den siste uka og har nå endelig fått banket inn hvordan det faktisk skal gjøres. Du burde også ha fikset en bedre dybdeskarphet så både hendene og personene hadde vært i fokus.

Om dette er din første gang i studio er det ingenting å frykte. Bare husk på de rådene du har fått, ta det til deg og bearbeid det og smell til så godt du kan neste gang. Øvelse gjør mester. Stå på!

Lenke til kommentar

Tusen takk for råd :)

Trur ikkje det vert så mykje fotografering i studio på meg, men skal prøve å hugse på alt som har blitt sagt her til neste gang.. :)

Har prøvd med her heime også. Hadde to arbeidslamper som eg sette opp og eitt fleeceteppe som bakgrunn. Redigeringa er kanskje ikkje den beste her då men.. :glare: Desse bileta blei tekne før eg fekk kommentarar på dei andre bileta, så eg ser no mykje av dei feila som er ramsa opp på dei andre bileta..

Eg tok rett og slett det eg hadde for handa.. ;)

post-140390-1194022314_thumb.jpg

post-140390-1194022503_thumb.jpg

post-140390-1194022711_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...