Gå til innhold

Hjelp til å velge Pc

Nimh

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg klør litt i fingra etter å få meg en bærbar pc, og tenkte jeg kunne spørre om litt råd her. Jeg skal ikke ha en rå spille maskin ellerno. Vil bruke den mest til å se filmer/serier, surfe på nettet ol. Støynivå og vekt er derfor høyere prioritert. Prislapp: opp til 7000.

Takker på forbehånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den skal brukes til serie/filmitting så er nok denne ditt beste alternativ. Den veier under 3kg, tross 17" skjerm, og det er den alene om (ifølge prisguiden). 1,6 ghz C2D cpu, 1gb minne og ATI X1350 er ikke akkurat det beste men får, men til prisen og ditt formål er det rimelig bra. Siden den skal brukes til film, så er 17" å anbefale.

Om serie/filmtitting som oftest inkluderer en ekstern skjerm, og størrelse på den "innebygde" ikke er så viktig, så kan du få de mye mindre og lettere, men da med dårligere ytelse og mer støy (i de fleste tilfeller) også.

Lenke til kommentar

Acer PC-er er kjent for å ikke være det aller beste når det gjelder kvalitet. Sett flere av disse PC-en elprice selger, og er langt fra imponert. Ytelse er heller ikke spesielt bra, eneste er at de har 8400 gs, noe som er irrelevant for deg. Greia med PC-en jeg linka til er ikke suveren ytelse, men det at du får en 17" på under 3kg med c2d for under 7k, som utifra det du har fortalt er perfekt for deg.

edit: Om du har noe som helst erfaring med pc-bygging eller den slags, så kan du kjøpe en ekstra 1gb brikke til 2-300 kr og sette inn, da denne har 1x1gb.

edit2: Om du har planer om å koble til ekstern skjerm, når du ser film osv, er denne uten tvil det beste valget. Riktignok litt viftestøy, men her får du svært lav vekt (1,7kg), ca samme ytelse som HPen og DVI (slik at du slipper vga, og kan bruke dvi/hdmi, som vil gi mye bedre bilde). Denne har i likhet med HPen bare 1x1gb installert, så her ville jeg også satt inn 1gb til, om mulig. Denne PC-en koster bare 7600 denne helga, så du har dårlig tid om dette er PC-en for deg.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Den er nok helt grei til ditt formål, men usikker på kvalitet. Packard Bell har ikke akkurat rykte på seg for å være noe særlig på akkurat dette punktet, i tillegg så veien den halv kilo mer, som er en del når det er samme str. på skjerm. Alt utenom minne og hdd (har lik mengde, men tror nok packard bellen har 2x512mb, så oppgradering til 2gb blir muligens dyrere) er bedre i HPen, og er ganske sikker på at kvalitet og støynivå er bedre i den.

Rent spesifikasjonsmessig har den bedre pris/ytelse, og koster svært lite. Personlig verdsetter jeg derimot vekt, byggekvalitet, støy, skjerm ( de tre siste vet jeg riktignok ikke noe om, men antar det) og den tryggheten det er å ha pc fra HP høyere enn det i dette tilfellet.

Vil videre anbefale deg å installere XP eller Linux så fort du får PC-en. Ingen PC-er burde hatt Vista installert, men spesielt ikke billige maskiner!

Har selv bare prøvd linux i en dag foreløpig, men det anbefales virkelig om du ikke har planer om å spille! Var virkelig befriende at alt virket med en gang, og at alt av essensielle ting var forhåndsinstallert, uten at dette tar spesielt mye plass. Om det mangler, så er det bare å skaffe det ved et par tastetrykk.

Lenke til kommentar

Er nok ganske enig med deg i det du sier. En siste ting, på den første PC-en du linka til, på den pris oversikten så står Komplett.no lista som dyrest, og Amentio står som billigste butikken, 1000 kr (!) billigere. Er dette en dritt butikk uten sans for service ol da eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...