Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Enkel kobling mellom to pc'er. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Har en bærbar (Win2000 Proff) samt en stasjonær (Win98SE) som jeg gjerne vil koble sammen, blant annet for å overføre endel større filer. Altså ikke noe komplisert nettverksopplegg.

Hvordan gjør jeg dette? "Nettverksguiden" på hardware.no samt tidligere tråder her på forumet virker litt "overkill" for mitt formål og jeg hadde håpet å lett løse dette med en kabel samt opprettelse av Direct Cable Communication (?) på maskinene. Men da kommer spørsmålet opp om hva slags kobling (seriell eller parallell) samt hvilken type kabel jeg trenger (krysset? null-modem?). Mange feller å falle i her er jeg redd og håper noen med erfaring kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en bærbar (Win2000 Proff) samt en stasjonær (Win98SE) som jeg gjerne vil koble sammen, blant annet for å overføre endel større filer. Altså ikke noe komplisert nettverksopplegg.

Hvordan gjør jeg dette? "Nettverksguiden" på hardware.no samt tidligere tråder her på forumet virker litt "overkill" for mitt formål og jeg hadde håpet å lett løse dette med en kabel samt opprettelse av Direct Cable Communication (?) på maskinene. Men da kommer spørsmålet opp om hva slags kobling (seriell eller parallell) samt hvilken type kabel jeg trenger (krysset? null-modem?). Mange feller å falle i her er jeg redd og håper noen med erfaring kan hjelpe til.

Mellom to pc'er behøver du kun en krysset tp-kabel, thats it :woot:

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men hva er tp-kabel?

USB gir vel 12Mbps(?). Hva slags overføringshastighet får jeg med seriell kabel? Filene er typisk store (digital videofilm, mange GB). Noe annet enn firewire er kanskje ikke interessant, men det har jeg dessverre ikke på laptop'n min.

Lenke til kommentar

TP kabel(tvinnet parkabel) er den kabelen man bruker i vanlig ethernet, den er billig og du får en overføringshastighet på 100Mbitps.

dette forutsetter at begge pc'ene har 100Mbit (10/100Mbit) ethernet kort (vanlig nettverkskort).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...