tonny Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har akkurat kjøpt en packardbell laptop som har vista installert , jeg har forsøkt å partere harddisken med GParted. Etter at partisjonen er kjørt så klarer ikke laptopen å kjøre windows. Da installerer jeg windows på nytt og dette fører til at partisjonen blir slettet. Harddisken min er på 160 gb og vil ha en partisjon på 120 gb ledig. Jeg har prøvd å dele opp disken på vanlig måte men vista gir ikke noe mulitghet til å få 120 gb ledig. er det noen som kan anbefalle en måte eller noen programmer som kan hjelpe meg med å løse dette problemet? på forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Hvordan er det du bruker GParted? Krymper du Windows-partisjonen, eller lager du en ny? Det skal gå an å krympe NTFS, men det er mulig at Vistas utgave ikke er helt kompatibel med GParted, og at det er dette som gjør at filsystemet blir uleselig. (Ja, andre har visst hatt samme problem: Link) Det kan virke som om det skal holde å boote recovery console for Vista og kjøre chkdsk på filsystemet for å reparere det. [edit:] Det skal gå an å krympe NTFS inne fra Vista, så du slipper å bruke Parted: 2. Right click Computer. Choose Manage. Go to Disk Management. Find your Vista partition (the big one) and right-click it. There is an option to shrink. Choose it. 3. In the resulting box, read the captions carefully. It's not asking how big do you want to make Vista's partition or the new partition, it's asking how much you want to shrink it by. Enter the amount of **MB** you want to reserve for Linux. Click on OK. This uses a lot of time. 4. When it is done, reboot to your Ubuntu CD. Create your partitions and install with the installer (Fra her.) Endret 27. oktober 2007 av mrhanky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå