Gå til innhold

Skal ha nye DJ-høyttalere - Cerwin Vega INTENSE 152?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha nye høyttalere som skal brukes på små diskotek og fester. Har sett på Cerwin-Vega INTENSE 152, men er usikker på om disse selges i Norge og eventuelt hvor mye frakt mm. blir på hvis jeg skal kjøpe fra utlandet. Noen som vet?

Det er sikkert også andre høyttalere der ute som er gode og som er lettere å få tak i. Noen anbefalinger? Prisklassen ligger på 7-8000 med forsterker.

Noen som har anbefaliger på hvilken forsterker jeg burde ha? Er Cerwin Vega CT-900 noe å satse på?

Takker for alle svar :)

-vinzenT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Cerwin er sikkert helt greit det.... kjenner dog ikke til noen som har dette i Norge nå (proff serie)

Jeg kan annbefale www.thomann.de der har de mye snax! Hvis du trykker på det danske flagget og

legger på litt siden den norske krona ikke er like mye verdt som den danske og 2% toll mener jeg det er

og selvfølgelig frakt, husker ikke mye vi betalte men det er mindre enn du tror. Står sikkert et eller annet

sted på sida der.

Vidre kan jeg anbefale www.musikkweb.no/musikkpraksis/ann der har de aller fleste norske på det proffe lyd og lysmarkedet i Norge annonsene for det de skal selge brukt og her er det mulighet for å gjøre kupp. Vil anbefale å kjøpe noe som er pent brukt da det taper seg noe vanvittig i verdi i det du tar det ut av esken.

Lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+87163768

Du bør virkelig prøve B52, de har produkter som tåler mye og har en enorm lyd. Perfekt til det du sier du skal bruke dem til.

cerwin-vega kan skaffes til Norge uten store problemer.

mvh

Roy

Lenke til kommentar

Cerwin Vega egner seg best til husbruk, til tung proffesjonell bruk holder det ikke etter min mening. Se eller om du får tak i ett par JBL Mpro 415 høyttalere og en Alto Mac eller Crown forsterker, aktive høyttalere er også en løsning siden de tydeligvis skal brukes flere steder, jeg bruker American Audio DLS 15P som spiller både høyt og pent, de bør kunne skaffes for under 4 000,- pr. stykk og da trenger du ikke tenke på forsterker, jeg har en del av disse som brukes både til party og større idrettsarrangement og de svikter aldri.

Lenke til kommentar

Hvor langt har du kommet i prosessen siden første post?

Jeg digger CW, men er sålangt ikke imponert over PA-riggene deres. Har dog hørt bare noen få oppsett, så jeg kan ha feil oppfattning. Sjekk ut ljudia, de har mye PA for den type bruk du sikter til.

Har generelt jobbet mye med pa, og erfaringer hittil er at det skal en del penger til for å få god nok bass i et PA-anlegg. På jobb har vi et "lite" mackie aktivt-sett (12" topper og 15" subber), og de fungerer meget bra i rom som ikke er spesielt store. Problemet med PA er at det er nermest umulig å få til skikkelig god bass med bare et sett fullrange høyttalere. Det er vanskelig nok selv om du har subber, da en PA subb som regel ikke går spesielt dypt. Da må du gjerne ha et kombioppsett med både store og små subber, f.eks. både 15 og 18" eller større. Delefilter er også viktig i den sammenhengen, hvis du ikke kjøper aktive høyttalersett (da trenger du ikke forsterker), så kjøp i alle fall aktivt delefilter hvis du skal ha mer enn bare et fullrange sett.

Mackie og JBL har gode aktiv-sett, se litt på de. Har brukt mye celestion, og de er jeg stort sett veldig misfornøyde med. Laney har også en del bra. Yamaha har gode forsterkere, men LAB gruppen leverer virkelig kremen i buksa ;)

Jeg vil anbefale deg kombinasjonen Elektrovoice høyttalere og LAB gruppen forsterkere, det er kvalitetsleverandører som leverer god trøkk. Hvis du ikke skal kjøpe subber, sørg i værtfall for å kjøpe gode fullrangehøyttalere (mange gjør tabben og kjøper topper i stedet), og gå helst for 15".

Det du også gjerne kan vurdere er Vega CLS i flight-kasser, da tåler de frakten, og du vil få mye trøkk og finere bass enn et lite PA-anlegg. Disse sammen med LAB gruppen, CW eller carver amp blir meget bra, men ha i bakhodet at CLS vil stille en god del større krav til forsterker enn et PA-sett.

Just my 2 cents.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hei!

Takker for mange flotte svar!

Tingen nå er at jeg har fått meg jobb i et lignende firma og jeg kan få mye rabatter gjennom dem, men da kan jeg ikke velge helt hva jeg vil ha liksom.

Smart det der med CLS i flighter. På jobben har de noen gamle flighter jeg sikkert kan kjøpe for en billig penge ;)

Det jeg ønsker er noen høyttalere jeg kan "kose meg med" uten å være redd for å ødelegge dem. Jeg brukte et annlegg som jeg og faren min bruker eller brukte til keyboard. Litt sent ute på kvelden så var det så god stemning at jeg fyrte opp suben litt for mye. Dagen etterpå fant jeg ut at begge 12" elementene var blåst :(

Lenke til kommentar

Har enda ikke klart å knerte en "moderne" PA-høyttaler. Men du kan klare det utroligste med for liten forsterker. Sats derfor mest penger på forsterker hvis du må prioritere. Det gjelder PA som hifi, men PA er hakket mer robbust uansett.

Jeg tror du med ditt budjsett vil få mest utav de største CLS'ene i flightkasser. Men husk forsikring på hifiklubben og FET FET FET forsterker (om ikke 2). Det er størst sjangs for at du knerter høyttalerene med at forsterkeren ikke klarer å levere enn at du bunner elementet grunnet for mye effekt.

Hehe ... nyttig men pinefull erfaring det med far din sitt PA. Typisk da en PAsubb ikke går like dypt som en hifi/bilsubb, og man guffer gjerne opp for å kompansiere dårlig trøkk med høy lyd.

Bare som eksempel hadde jeg selv 2 MA Audio 120xe billigsubber i bilen før. Stilte på DBdrag med de og spilte mot folk som hadde 100x så dyre anlegg som meg. Havet på 6. plass (132,6db) , kun fordi at jeg hadde nok strøm og totalt overdimensjonert forsterker i forhold til hva de andre hadde. Og de subbene jeg hadde kostet 700kr stykket! Grunnet mye headroom på effekt og strømsiden kunne jeg tyne de stakkars billigelementene noe jævlig uten at de røyk. da monoblokka hadde full kontroll på elementene. En god forsterker redder det meste.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...