Gå til innhold

4GB, sette ned hastighet?

HaxyQ

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå 2 GB RAM som skal kjøres 800MHz på 4-4-4-12. Har nettopp bestilt 2 GB ekstra, og syntes jeg har hørt noe om at hvis man har 4 GB, må man sette ned hastigheten på minnet eller noe i BIOSen. Er det sant, eller er det bare jeg som tuller nå?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det er ikke bare tull.

En del hovedkort sliter med å kjøre 4GB, og klarer det ikke uten at du setter ned hastigheten, f.eks. til 667MhZ. ASUS P5N-E-SLI er et slikt eksempel.

Konfigurasjoner med 4x1GB er spesielt utsatte.

2x2GB går derimot ofte bedre.

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Jeg sitter nå med Asus P5N-E SLI, og 4x1 GB RAM på 800MHZ, 4-4-4-12, og jeg har ingen problemer.

Tipper de da står på 2T. Har man 1T instilling i dag på 2x1GB er sjansen svært stor for at man må sette den på 2T med 4x1GB.

Ellers burde resten av timing settingene kunne beholdes for de som oppgraderer.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nå 2 GB RAM som skal kjøres 800MHz på 4-4-4-12. Har nettopp bestilt 2 GB ekstra, og syntes jeg har hørt noe om at hvis man har 4 GB, må man sette ned hastigheten på minnet eller noe i BIOSen. Er det sant, eller er det bare jeg som tuller nå?

Takker for svar. :)

Dette varierer veldig fra hovedkort til hovedkort. Det varierer veldig med OS også, da Vista 64bit er langt mere krevende.

Ved å kjøre 4 brikker, blir det mindre minne pr minnekanal, og du vil normalt oppnå høyere hastighet.

De som mener at det bare er tull at du må skru ned hastigheten burde lese de tekniske dokumentene til AMD eller i965. Makan til skyting fra hofta og løskrutt.

Jeg har hørt om brukere som må: Senke hastighet, lette på timings, og øke volten. Alle tre måtte til.

Selv trengte jeg ikke gjøre noen ting med fire 1gb sticker. Men 2gb stickene med nøyaktig de samme chipsene er satt til ett hakk lavere hastighet.

Lenke til kommentar
Bios sier jeg har 4, mens Windows sier jeg har 3^^

32-bits-systemer kan bare se 4 GiB minnet, og GiBen fra 3-4 er reservert for kommunikasjon med andre enheter som har minnelager, f.eks. skjermkortet.. I Windows NT-systemer kan man bruke /PAE i boot.ini for å kunne bruke den siste GiBen med RAM, men den skaper ofte mye problemer, så mye at i XP SP2 ble den endret til å ikke gjøre noe.

Har du 64-bits Windows (eller et annet OS) vil du kunne "memory hole remapping" eller "memory hoisting" til å gjøre nytte av (deler av) den siste GiBen med RAM..

(kilde)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...