Gå til innhold

Intel Core 2 Duo E6750 vs. Intel Core 2 Duo E6600 (E6750 billigere) :S

Jakobmv

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem.. Driver og setter sammen PC og så Intel Core 2 Duo E6600 på bruktmarked for 850kr.

Denne koster ny 1500kr.

Den jeg Egentlig hadde tenkt til å kjøpe var Intel Core 2 Duo E6750. Den koster ny 1350kr.

MEN her er mitt problem.. E6600 som koster mer ser ut til å være dårligere, b. a. mide FSB noe som gjør at jeg "må" fine et nytt hoved kort..

Hvilken Prossesor er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN her er mitt problem.. E6600 som koster mer ser ut til å være dårligere, b. a. mide FSB noe som gjør at jeg "må" fine et nytt hoved kort..
Lavere FSB gir deg bedre hovedkortkompatibilitet (du kan fint bruke prosessorer med 1066 MHz på hovedkort som støtter 1333 MHz), høyere multiplier (lettere å overklokke) og marginalt dårligere ytelse.

Den billigere E6600en gir mer for pengene enn E6750en :).

Lenke til kommentar

Hvis du ser på kun CPU er E6750 best, og i og med at den har lavest retail pris hadde det ikke vært spørsmål om hva du burde kjøpt om det var nytt.

Men, om du må kjøpe nytt hovedkort PGA FBS'en på E6750'en, og gitt bruktprisen du er blitt tilbudt på E6600 så er E6600 det bedre kjøpet. Forskjellen i ytelse mellom de to CPUene er jo tross alt rimelig små.

Men... du trenger neppe nytt hovedkort bare så det er sagt. De fleste nyere hovedkort med C2D støtte kan takle 1333Mhz versjonene med en bios update uten problemer. Den eneste forskjellen er jo tross alt hvilken FBS som brukes, og jeg har enda til gode å se et hovedkort som ikke lot seg overklokke til den grad, og på slike hovedkort er det en enkel BIOS-fix å ordne dette.

Men selv med dette så er E6600'en godt valg pga. bruktprisen. Det er tross alt så og si ingen forskjell på en brukt og en ubrukt prosessor. Det er ingen slitasje å snakke om foruten ved ektreeem overvolting...

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...