Gå til innhold

rettigheter til kjøpt tjeneste (nettavis)

Anbefalte innlegg

Hei alle forumsmedlemmer!

Jeg har hatt lyst til å abonnere på en avis som er nettbasert. Latterlig, men de skal ha betalt for det.

Så sitter jeg og kikker litt på "rettighetene" dine i forhold til denne tjenesten, så ser jeg dette:

Kan jeg få tilgang til nettavisen fra flere steder samme dag?

Svar: Nei, dessverre. Det gis tilgang til nettavisen fra kun én arbeidsstasjon pr døgn.

Et døgn regnes fra første pålogging til neste publisering kl 0001.

Kan dette være lovlig?

Det blir som å kjøpe en DVD, og si du bare kan se den filmen på en enkelt dvdspiller, hver dag.

Håper på innspill fra noen som kan lover og regler!

Endret av pralinaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har hatt lyst til å abonnere på en avis som er nettbasert. Latterlig, men de skal ha betalt for det.

Latterlig at de ikke jobber gratis for deg og alle andre? De har f.eks ingen papiravis de tjener penger på.

Svar: Nei, dessverre. Det gis tilgang til nettavisen fra kun én arbeidsstasjon pr døgn.

Kan dette være lovlig?

Det blir som å kjøpe en DVD, og si du bare kan se den filmen på en enkelt dvdspiller, hver dag.

Det er heldigvis ikke alt som står i Norges Lover, men man har også en privat avtalerett i Norge. Dersom det er deres vilkår så får du vurdere om du godtar det eller stå over kjøpet.

Lenke til kommentar

De har papiravis de tjener penger på i tillegg jo.

Nei jeg mener ikke at de ikke skal tjene penger, men hvis jeg benytter meg av tjenesten syns jeg jo det å bruke tjeneste uavhengig hvor jeg sitter burde være på sin plass.

Ikke misforstå, jeg vil selvfølgelig firmaet skal tjene penger, ellers kunne de ikke tilbudt denne type tjeneste.

Lenke til kommentar
De har papiravis de tjener penger på i tillegg jo.

Nei jeg mener ikke at de ikke skal tjene penger, men hvis jeg benytter meg av tjenesten syns jeg jo det å bruke tjeneste uavhengig hvor jeg sitter burde være på sin plass.

Ikke misforstå, jeg vil selvfølgelig firmaet skal tjene penger, ellers kunne de ikke tilbudt denne type tjeneste.

Hvis de vil være vanskelige, så er jo ytterste konsekvens at de faktisk taper salg på det. Du kan jo kontakte dem og høre om dette er noe de vil stå fast på. Alternativt går det kanskje an å gå via en proxy med fast IP?

Lenke til kommentar

Dersom du ikke liker forretningsmodellen deres så er det bare å la være å skrive kontrakt. Det er ingen lov som fritar de for denne retten. Grunnen til at de har gjort det slik er fordi de ikke ønsker at abonnementet skal misbrukes. You like it or not.. det er ditt valg.

Lenke til kommentar

Kan dette være lovlig?

Det er nok enten ikke lovlig, eller så er det ikke en teknisk begrensning.

La oss si at det ikke er en teknisk begrensning. Du kan da teknisk sett logge deg på fra så mange steder du vil, men da bryter du avtalen. Dette er godt mulig.

La oss si at det er en teknisk begrensning. Problemet er bare at det er teknisk umulig å identifisere en enkelt datamaskin. Det er flere måter å gjøre dette på:

- Cookies

- IP

- Hardware-ID

Når det gjelder hardware-id, som er et nummer satt sammen av hvordan maskina fysisk ser ut, er det ikke mulig å få tak i noe lignende fra en nettside, så det kan vi utelukke.

Hvis de bruker cookies vil de sannsynligvis sette en cookie ved innlogging. Hvis du prøver å logge deg på igjen uten denne cookien feiler innloggingen frem til neste periode. Dette betyr i praksis at du ikke bare er begrenset til én arbeidsstasjon, men én nettleser på én arbeidsstasjon. Noe som betyr at de kommer til å bryte avtalen, ved ikke å gi deg tilgang selv om du har betalt, og kun bruker en arbeidsstasjon. Dette vet eller burde de som har laget systemet vite, og det må følgelig være ulovlig.

Hvis du har oppringt internett vil du få ny IP hver gang du logger deg på. Dette betyr i praksis at du ikke bare er begrenset til én arbeidsstasjon, men også én oppkobling til internett. Noe som betyr at de kommer til å bryte avtalen, ved ikke å gi deg tilgang selv om du har betalt, og kun bruker en arbeidsstasjon. Dette vet eller burde de som har laget systemet vite, og det må følgelig være ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...