Gå til innhold

Defekt grafikkort eller kun kjøling som må til ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg har et 2 år gammelt Sapphire Radeon ATI X800 plantium edition 256mb kort som var king of the hill i sin tid, men nå bråker det endel.

 

Det har drevet og duret ca siden sommeren og jeg har prøvd å sjekke hvor støyen kommer fra i kabinettet og det er vifta til grafikkortet. Det funka helt fint med spill og allt annet helt til nå. Vifta bråker like mye, men når jeg prøver å starte et spill hvilket som helst spill så kommer det masse ruter på skjermen. Grønne og røde etc og skjermen slår seg av og jeg kan ikke trykke på noen ting eller røre musen, orange lys er fortsatt på power knappen på skjermen. Eneste alternative er å holde inne powerknappen å starte maskinene på nytt. (restart knappen går det ikke).

 

Spørsmålet mitt er. Må jeg ha ny vifte/kjøler eller må jeg ha nytt grafikkort ? Det er vel ikke noe galt med grafikkortet hvis video og allt annet på dashbordet er fint, surfing osv ? Det er kun spill det skjer.

 

Takk for svar folkens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens,

 

Jeg har et 2 år gammelt Sapphire Radeon ATI X800 plantium edition 256mb kort som var king of the hill i sin tid, men nå bråker det endel.

 

Det har drevet og duret ca siden sommeren og jeg har prøvd å sjekke hvor støyen kommer fra i kabinettet og det er vifta til grafikkortet. Det funka helt fint med spill og allt annet helt til nå. Vifta bråker like mye, men når jeg prøver å starte et spill hvilket som helst spill så kommer det masse ruter på skjermen. Grønne og røde etc og skjermen slår seg av og jeg kan ikke trykke på noen ting eller røre musen, orange lys er fortsatt på power knappen på skjermen. Eneste alternative er å holde inne powerknappen å starte maskinene på nytt. (restart knappen går det ikke).

 

Spørsmålet mitt er. Må jeg ha ny vifte/kjøler eller må jeg ha nytt grafikkort ? Det er vel ikke noe galt med grafikkortet hvis video og allt annet på dashbordet er fint, surfing osv ? Det er kun spill det skjer.

 

Takk for svar folkens.

 

Hva er tempen til dette GFX kortet? Går vifta normalt selv om den bråker? Er kjøleribbe og vifte gjort reint? Er det gjort endringer i programvare eller maskinvare?

 

Ved tanke på de høye temperaturene de fleste gfx kjører på, så vil det beynne å dukke opp ett hav av defekte x800 nå, akkurat som det har med 9800 kort. De historiene minner mye om problemene du melder om.

Lenke til kommentar

hei FrodeNilsen

 

Vet ikke hvordan man sjekker tempen ? Men jeg har temperatur måler på kabinettet (to følere henger løst over mother boardet) og det ligger på en jevn 30*C som er helt normalt. Dette gir ingen indikasjon sikkert på hva slags varme grafikortet gir fra seg, men det er ikke noe spesielt varmt nei.

 

Vifta går normalt også, men det bråker unormalt mye. Sånn høy dur. Jeg rensa også vifta og fjerna støv før spill probleme kom.

Lenke til kommentar
hei FrodeNilsen

 

Vet ikke hvordan man sjekker tempen ? Men jeg har temperatur måler på kabinettet (to følere henger løst over mother boardet) og det ligger på en jevn 30*C som er helt normalt. Dette gir ingen indikasjon sikkert på hva slags varme grafikortet gir fra seg, men det er ikke noe spesielt varmt nei.

 

Vifta går normalt også, men det bråker unormalt mye. Sånn høy dur. Jeg rensa også vifta og fjerna støv før spill probleme kom.

 

Kjøeribben på skjermkortet er normalt heit. Jeg snakker typisk om 60-80grader.

 

Jeg kjenner ikke x800 så godt, men hvis ikke kjøleribben er varm, typder det normalt på at varmen ikke ledes så godt fra grafikk prosessoren til kjøleribben. Dette kan skje hvis kjøle ribba løsner.

 

En annen ting er at det kanskje ikke er skikkelig med pasta mellom ribbe og prosessor.

 

En tredje ting er at kjøleren sitter litt skjevt, slik at kjøleribben ikke har kontakt med hele flaten til grafikkprosessoren.

 

Du kan forsøke ett program som heter ATITool, å se om det klarer å lese tempen. Hvis ikke skal du kunne gjøre det ett sted i driveren til ATI.

 

ATITool:

Egentlig ett overklokkings program. Du må IKKE finne på å trykke på find max clock eller max mem, styr unna de knappene som pesten med ditt kort. Trykk på knappen scan for artifacts, og det kommer opp en kube.

 

Hvis dette programmet finner artifacter uten overklokking, og du er sikker på at probleme ikke er prgramvare eller driver relatert, må du nok ta en titt på den kjøleren.

 

Du finner programmet her:

http://www.techpowerup.com/atitool/

 

X800 støtter temperatur avlesning, men du trenger vist en chip for det. Mer om dette her:

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/94

 

Hvis du bestemmer deg for å ta av og remontere kjøleren på kortet, bør du rengjøre kjøleribba for pasta, og påføre pasta i korrekt mengde på grafikk prosessoren, og eventuelt minnebrikker, hvis disse har kontakt med kjøleribba. Du MÅ bruke varmelederpasta.

 

Du kan også prøve denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312468&view=links

Men det blir fort bedre økonomi i å kjøpe ett nytt kort.

 

Det ble mye hvis, om, men, og bare dette her. Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
60-80 grader er vel litt varmt..? Er jo forskjellig hva forskjellige kort takler da, men likevel..

 

Litt for høyt for idle ja. Min feil.

 

Men kjøleribben skal normalt oppleves som vesentlig varmere enn 37.5grader. Etter det jeg har forstått er x800 ikke noe unntak her, særlig ved last.

 

Han skal normalt ikke klare å holde fingrene lenge borti kjøleribben, spesielt ved last.

 

Det å kjenne om kjøleribben blir skikkelig varm er en ganske standard prosedyre for å teste varmelederevne mellom GPU og kjøleribbe.

 

Hvordan går det med dette kortet forresten?

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Må bare si tusen takk for at du hjelper meg med problemet mitt FrodeNilsen ;)

 

Jeg tok den ATITool testen og det resulterte i krasj faktisk xD Akkurat samma som skjer når jeg skal starte i spill. Men det merkelige er at det står No errors for 15 sek osv osv. Men det kommer masse sånnt gult i firkanter og rundinger mens den kuben holder på.. Og så har du den ''klunk klunk'' lyden hvert sekund mens den holder på (sikkert normalt?)

 

Temperaturen viste 91 C og 45 C

 

Konklusjonen min er. Nytt skjermkort hehe.

 

Og kan jeg sende inn et så gammelt skjermkort da ? Jeg har Ordrebekreftelsen/fakturaen fra PCutsyr på papir . Det var faktisk 16.12.04 jeg kjøpte det, var helt nytt og ganske heftig på den tiden, kosta jo 4200,- så det har kjørt seg litt ja.

 

Kan vel ikke få til noe hvis det ikke er garanti på 3 år eller 5 år ? Noen som vet hva jeg skal skrive til dem, kan jeg få et nytt agp kort til 600+ som de ligger på nå ?

 

Takk takk

 

Hvis du verken overklokka kortet eller tukla med det på annet vis, så er det vel bare å sende en returforespørsel til det stedet hvor du kjøpte det..?

 

EDIT: Skriveleif

 

jeg har ikke tukla eller gjort noe. Jeg er ikke no mr.data =D

Endret av Menace2Society
Lenke til kommentar
Hei folkens

 

Må bare si tusen takk for at du hjelper meg med problemet mitt FrodeNilsen ;)

 

Jeg tok den ATITool testen og det resulterte i krasj faktisk xD Akkurat samma som skjer når jeg skal starte i spill. Men det merkelige er at det står No errors for 15 sek osv osv. Men det kommer masse sånnt gult i firkanter og rundinger mens den kuben holder på.. Og så har du den ''klunk klunk'' lyden hvert sekund mens den holder på (sikkert normalt?)

 

Temperaturen viste 91 C og 45 C

 

Konklusjonen min er. Nytt skjermkort hehe.

 

Har hatt samme kort med, samme problem og temperaturer omtrent fra dag en, byttet dengang til Zalmankjøler, løste problemet for meg.

Men slik som prisfallet er på den slags kort, så tror jeg nok det mest økonomiske er å kjøpe nytt, hvis ikke du får reklamert.

Det kan også være mulig at kortet ditt har blitt skadet av de høye temperaturene, slik at det ikke hjelper med ny kjøler.

Endret av guran1942
Lenke til kommentar
Hei folkens

 

Må bare si tusen takk for at du hjelper meg med problemet mitt FrodeNilsen ;)

 

Jeg tok den ATITool testen og det resulterte i krasj faktisk xD Akkurat samma som skjer når jeg skal starte i spill. Men det merkelige er at det står No errors for 15 sek osv osv. Men det kommer masse sånnt gult i firkanter og rundinger mens den kuben holder på.. Og så har du den ''klunk klunk'' lyden hvert sekund mens den holder på (sikkert normalt?)

 

Temperaturen viste 91 C og 45 C

 

Konklusjonen min er. Nytt skjermkort hehe.

 

Har hatt samme kort med, samme problem og temperaturer omtrent fra dag en, byttet dengang til Zalmankjøler, løste problemet for meg.

Men slik som prisfallet er på den slags kort, så tror jeg nok det mest økonomiske er å kjøpe nytt, hvis ikke du får reklamert.

Det kan også være mulig at kortet ditt har blitt skadet av de høye temperaturene, slik at det ikke hjelper med ny kjøler.

 

Okey, kjekt å vite Kan jo være et forsøk, men det blir litt bortkasta å bruke 250 + på en kjøler å så funker det ikke .. Ja jeg ser agp korta ligger på 600+ nå 256mb. Skal jeg ha nyere kort 8800 gt osv så må jeg ha nytt mother board fikk jeg vite som takler pci..

 

Det er vel like greit å sett av 5000,- å få pimpa PC-en litt ? Asus K8-ne deluxe som jeg har (tror det heter det)støtter ikke DDR2 minne engang ;)

Endret av Menace2Society
Lenke til kommentar
...

Temperaturen viste 91 C og 45 C

...

 

Du får sikkert ett erstatningskort. Ikke umulig at du får ett nytt og sprekere kort heller.

 

Hvis erstatningskortet også holder 91grader, skjønner du sikkert at det har like lenge igjen å leve som en 91 åring. Eller som ett 8800GT i stille modus.

 

På meg virker det som om du ikke er max mekker når det gjelder pc deler, en beskrivelse som vel passer de aller fleste. Du skal dekkes med reklamasjonfeil frem til 2009, og da er nok ett AGP system veldig klart for utskifting. Ingen grunn til å mekke med kortet, sett i ett slikt perspektiv, ryker erstatningskortet, ber du bare om ett nytt.

 

Det blir spennende å høre hva slags erstatningsvare du får. Hyggelig om du poster tilbake med det.

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

 

Dessverre så har garantien på dette kortet utløpt, og vi må derfor avslå din reklamasjon.

 

Imidlertid er vi villige til å gi deg en god pris hvis du ønsker å bestille et nytt kort.

 

Gi oss evt. tilbakemelding på hvilken vare som kan være aktuell, så skal vi gi deg pris på den?

 

 

 

Mvh - PCutstyr.no - Kjetil

 

 

Så skriver jeg at jeg var ute etter å oppgradere PC-en og at jeg var interessert i Gainward 8800 til 1.978,00

 

Han skriver Hei,

 

Vi kan gi deg kortet for Kr. 1.600,-. Er det ok?

 

 

 

Mvh - PCutstyr.no - Kjetil

 

 

what to do ? Er det bare jeg som syntes dette var ganske dårlig ?

Lenke til kommentar

Hvorfor ville de ha tilbudt meg et billigere kort hvis garantien ikke gjaldt lenger ? Er det for å være snille eller prøver de å ''lure'' meg rundt en 5 års reklemasjons garanti som jeg som forbruker har krav på ?

 

Jeg skjønner ikke så mye av den forbruker garantien da jeg aldri har brukt den før, også skriver dem.

 

Vi kan gi deg kortet for Kr. 1.600,-. Er det ok? Er det ok ? wtf ? her kan jeg prute, igjen for å komme forbi 5 års reklamasjonen eller ?

 

og

 

Gi oss evt. tilbakemelding på hvilken vare som kan være aktuell, så skal vi gi deg pris på den?

 

merk dere spørsmålstegnet på slutten, her ''stresser'' de kjøpern med å gå med på fristelsen for å dekke over 5 års reklamasjonen eller ?

 

Kan noen forklare.

Endret av Menace2Society
Lenke til kommentar
Hei,

 

 

 

Dessverre så har garantien på dette kortet utløpt, og vi må derfor avslå din reklamasjon.

 

Imidlertid er vi villige til å gi deg en god pris hvis du ønsker å bestille et nytt kort.

 

Gi oss evt. tilbakemelding på hvilken vare som kan være aktuell, så skal vi gi deg pris på den?

 

 

 

Mvh - PCutstyr.no - Kjetil

 

 

Så skriver jeg at jeg var ute etter å oppgradere PC-en og at jeg var interessert i Gainward 8800 til 1.978,00

 

Han skriver Hei,

 

Vi kan gi deg kortet for Kr. 1.600,-. Er det ok?

 

 

 

Mvh - PCutstyr.no - Kjetil

 

 

what to do ? Er det bare jeg som syntes dette var ganske dårlig ?

 

PCutstyr kan ikke forhandle seg bort fra kjøpsloven.

 

Jeg er ikke en reser på lovtolkninger, men jeg har klart inntrykk av at ett skjermkort burde falle inn under 5års reklamasjonsrett da det burde forventes å vare så lenge. Helt nytt for meg at en datamaskin ikke skal forventes å vare i 5år, og ett skjermkort er en del av en datamaskin.

 

Ta en titt på §27 i forbruker kjøps loven:

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#27

 

Ta kontakt med PCutstyr å be dem argumentere for hvorfor denne paragrafen ikke gjelder for ditt kjøp. Hvis dette ikke hjelper, start en tråd under forbrukerrett. Det finnes helt sikkert domsavsigelser som støtter din sak, men jeg har ikke linker eller inngående kunnskaper om disse.

 

Personlig tror jeg PCutstyr forsøker å lure deg. Ved å gi deg 400kr rabatt, forsøker de å unngå ett enda større tap som en reklamasjon vil påføre dem. Hører sånne historier hele tiden.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å byttte hele maskinen om du har økonomi til det. Husk at det er få AGP-kort på markedet som yter godt nå. Du sier lite om bruken, men at du kjøpte et skjermkort til 4k for noen år siden forteller meg at du spiller en del. Du kan jo vurdere å spørre om pris på et X1900Pro, et veldig godt AGP-kort.

 

Jeg vil ikke kommentere jusen i denne saken, men dette er hva jeg ville gjort selv.

De har rett til å avslå en garanti-reklamasjon siden dette går utenfor loven, men kortet må ha ikke uvesentlige mangler om det skal gå på en lovmessig retursak. Jeg ville spurt om du i så fall kunne få tilsendt en ny kjøler gratis eventuelt. Kan hende de har noe liggende de vil bli kvitt, og det vil i så måte være en god løsning siden du da får løst ditt problem, forhåpentligvis, og det blir billig for butikken. Ellers ville jeg gått for det billigste HD2600-kortet, eventuelt det billigste X1950-kortet og bedt om pris på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...