Gå til innhold

Registrering av næringsdrivende uten avgifter. Mulig?


m0g1e

Anbefalte innlegg

Driver litt hobbyvirksomhet med et lite firma jeg tenkte jeg hadde lyst til å prøve meg på et år framover fra nå. Er kort snakk om forskjellige tjenester i reparasjon av PC-er, installering av programvare, lage websider... det er stort sett et ganske vidt spekter siden jeg har kompetanse innenfor en mengde steder. Alt blir formidlet gjennom websidene mine, og tilbyr kun tjenester og servicer jeg vet jeg kan holde til ;)

 

Uansett er spm mitt rundt det å kunne registrere seg som næringsdrivende og betale skatt på lovlig måte, uten å måtte registrere seg i Brønnøysundsregisteret (altså unngå en god del utgifter ved dette). Vet om en kompiss som drev noe lignende, men han gikk etterhvert over til å registrere seg for han tjente vel en slant med tiden, og tror det var noen andre fordeler ved å kjøre løpet for han akkurat da. Likevel fortalte han at det skulle gå ann å drive uten å måtte ta den "offisielle" registreringen en næringsdrivende skal gjøre..

 

Kort så tviler jeg sterkt på om jeg tjener over ikke engang 10000kr årlig på det jeg gjør. Hele prosjektet mitt er mest for min egen del, så jeg får lært litt hvordan økonomien fungerer og hva som er lovlig og ikke. Vil så gjerne få ting litt "profft" gjort :p

 

 

en annen liten ting til bare.. vet noen om en mal for slike gule giroer? Har en halv toppside som jeg har tenkt å designe litt. Lurte på om folk vet om noen slike maler på nettet et sted :)

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil så gjerne få ting litt "profft" gjort

Det kan vel neppe bli særlig proft om du ikke en gang har et registrert foretak, men det absolutt lureste er å ikke registrere noe - dersom du tilbyr tjenester til forskjellige kunder hver gang, og fakturerer maks 1000kr om gangen kan du tjene temmelig mye uten at du trenger å betale verken skatt eller moms. Om det bare er 10 000 i året er dette definitivt ikke skattepliktig.

 

Uansett er spm mitt rundt det å kunne registrere seg som næringsdrivende og betale skatt på lovlig måte, uten å måtte registrere seg i Brønnøysundsregisteret (altså unngå en god del utgifter ved dette).
Hva mener du egentlig her? Du får det til å høres ut som om brønnøysundsregisteret er det som koster penger og er stress, mens betaling av skatt og slikt er enkelt og greit. Du er klar over at det er gratis å registrere seg i brønnøysundsregisteret, og at det er gjort på 10 minutter, og medfører i praksis ingen "forpliktelser"?
Lenke til kommentar

Man kan tjene opptil 10'000 skattefritt (aka. svart) i året.. Men om du lager websider for folk så tror jeg du fort kommer over denne grensen, ellers så er du vel billig i drift?

 

(jeg vet ikke helt hva som er normalt å ta for dette, men jeg ser nå for meg at det fort kan bli 10'000 kroner på en middels side?)

Lenke til kommentar
Man kan tjene opptil 10'000 skattefritt (aka. svart) i året.. Men om du lager websider for folk så tror jeg du fort kommer over denne grensen, ellers så er du vel billig i drift?

Her er det to feil - "skattefritt" er overhode ikke "aka svart" - skattefritt = lovlig, svart = ulovlig. Det er heller ingen bestemt grense for hvor mye det kan tjenes skattefritt på hobbyvirksomhet - det som avgjør er om "virksomheten er egnet til å gå i overskudd". Om du bare tjener 10 000 kr i året, er det ikke sikkert det kan sies å være egnet til å gå i overskudd, med tanke på at du må blant annet kjøpe en PC som fort kan koste 10 000kr, og i tillegg kanskje har utgifter til webhost.

 

Her finner du en fin artikkel: http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1845430.ece

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig her? Du får det til å høres ut som om brønnøysundsregisteret er det som koster penger og er stress, mens betaling av skatt og slikt er enkelt og greit. Du er klar over at det er gratis å registrere seg i brønnøysundsregisteret, og at det er gjort på 10 minutter, og medfører i praksis ingen "forpliktelser"?

 

Er bare tilfeldige kilder jeg har hørt dette ifra, og har ikke gjort noe undersøkelser noe sted før jeg spurte her.

Jeg lurer egentlig i praksis bare om jeg er nødt til å pålegge mva for tjenesten jeg tilbyr kunden. (altså legge 25% på faktura)

 

 

Har fått høre fra et flertall at det ville koste mange tusen om jeg skulle kjøre igang noe slikt. Men er tydligvis blitt missforstått når folk ikke vet at det går ann å registrere seg gratis...

 

Edit: etter å ha lest fra lenken..

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...