Gå til innhold

Kjøpe spill fra USA?!

Anbefalte innlegg

Dollaren er rekordlav -- og amerikanskproduserte spill kan hvert øyeblikk kjøpes for under 200 kroner.

1 dollar = 5.37 kroner

19.9 dollar = 106 kroner og 86.3 øre

25 dollar = 134 kroner og 25 øre

29.9 dollar = 160 kroner og 56 øre

39.9 dollar = 214 kromer og 26.2 øre

Varer verdt 29.9 dollar eller mindre burde gå an å få tilsendt for under 200 kroner.

Selv om tollen slår inn, vil det ofte lønne seg å bestille fra USA:

Litt matte:

Nytt spill, billig:

39.9 dollar + 10 dollar frakt

+ 25% moms

49.9 dollar + 25% moms = 335 kroner

Nytt spill, dyrt:

49.9 dollar + 10 dollar frakt

+ 25% moms = 400 kroner for ett helt nytt spill, uten tilbud

Noen spørsmål som man trenger å få svar på:

-Hvem er billigst på internasjonal frakt, og hvilke salgssider bruker disse fraktselskapene?

*Gamestop listet 49 dollar for frakt til Norge.

-Teller FRAKT med på prisen opp mot tollgrensen?

*Førsteinntrykk: Jeg kan ikke se noen som helst måte FRAKT kan regnes som en del av en vare når det gjelder fortolling. Men dette er Norge.

Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

Spill er heldigvis rimelig lette, og burde kunne sendes billig.

*Frakt SKAL altså fortolles.

[Herfra får noen andre ta over -- for jeg er provosert]

Noe som betyr at vi alle kommer til å få mye frakt.

Kan vi resirkulere eller selge frakten til noen -- siden den kan fortolles?

Jeg har noe frakt til salgs, etter at jeg har importer Call of Duty 4, dersom noen er interessert.

Men jeg tviler på at tollvesenet overlever frakten til meg -- så jeg får spørre tollvesenet hvor frakten blir av, og jeg skal da vitterlig skal få Frakt fysisk overlevert om så jeg må besøke tollvesenets kontor -- siden Frakten fortolles og aldri kommer fram.

Siden den ikke kommer fram skal jeg kreve pengene tilbake, og kreve at tollerene trekker skatten på frakt, siden jeg aldri fikk den.

Vi får se hvordan det går -- ender kanskje i høyesterett.

Nok om toll.

Frakt, som alle andre fysiske varer som vi får overlevert, skal fortolles.

Retur av varer

Har du mottatt en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varene og søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift. Betingelsen er at varene blir utekspedert via Tollvesenet.

Hm.

Jeg ønsker ikke å beholde frakten.

Flyet kan godt brukes av noen andre etter at jeg er ferdig med det.

[/provosert]

Nuvel.

[blir provosert igjen]

Ett postkort sendt fra søramerika kan lett føre til toll, bare på grunn av frakten. -- og 25% av en fraktsum på 200 kroner er mangfoldige ganger mer enn selve postkortet er verdt. HA![/provosert]

Min tro på menneskeheten: -1 på grunn av tollreglene

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frakt skal i prinsippet ikke inkluderes når verdien på pakken blir oppgitt (deklerasjonen utenpå pakken). Men alle gjør det, og tollvesenet tar det for god fisk.

Reglene: En pakke med verdi under 200,- skal ikke fortolles. Frakten skal IKKE regnes med i pakkens verdi.

MEN: pakker med verdi over 200,- skal fortolles og momsen regnes ut med frakten INKLUDERT i regnestykket.

Disse reglene er helt på trynet spør du meg...

Lenke til kommentar

Ser at trådstarter har glemt å legge til avgiften for fortolling i regnestykkene i første innlegg. Denne avgiften kommer i tilleg til tollen på vare+frakt og er på rundt 60-70NOK.

Da blir det brått ikke så mange penger spart om man kommer over den magiske tollfrie grensen på usle 200NOK, som ikke har økt i takt med all annen verdistigning siden "før krigens dager".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...