Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Komponentene dør en etter en! Siste: harddisk

Anbefalte innlegg

Okei: Lang historie, men for all del, les den, jeg er desperat.

For to år siden kjøpte jeg følgende oppsett til datamaskinen fra SHG:

AMD 4200+

7900GT

Kingston ValueRAM 2GB

NorthQ 400W

Audigy2

Asus A8N-SLI-SE (S939)

Hadde også to HDD'er fra før.

Hitachi Deskstar 250GB

Western Digital WD2000JB 200GB

De første tegnene på at noe var galt inntraff for ca. et halvt år siden. Artifacts begynte å vise seg på skjermkortet. I både 3d og 2d modus. Dette var rart, for kortet har aldri vandret over 60 grader i kjernetemperatur. Så leste jeg om en feil på spenningskontrollerene på noen av disse kortene, og eksakt samme symptomene jeg merket.

Så plutselig en dag startet ikke PC-en. Etter feilsøking ble det slått fast at hovedkortet hadde røket. Dette var svært rart, da jeg ikke har gjort noe som skulle fått det til å gå i stykker. Jeg kjøpte et nytt hovedkort, type demovare hos komplett. Billige greier, svakere enn A8N. Uansett, merket jeg at mengden artifacts minket etter at jeg hadde skiftet. Jeg tok dette som en indikasjon på at disse artifactene hadde vært symptomene på at det gamle røk.

Nå i dag begynte Boot og lagerdisken min å tulle med meg. Den nektet å funkt når jeg rebootet, og krevde at jeg slo av strømmen og startet igjen. Den har nettopp blitt verre, og vil ikke leses lenger en gang. Jeg hører at den spinner opp... klikk, klikk, klikk, klikk, høyere klikk, nedspinning rask oppspinning, klikk, klikk.. and so on. Til slutt skrur den seg bare av. Jeg bootet nå fra en ubuntu LiveCD jeg hadde liggende.

Jeg kontaktet SHG når hovedkortet røk, og lurte på om jeg hadde reklamasjonsrett på grafikkortet som hadde tungt med artifacts på stock speed. Det hadde jeg ikke. De er svært strenge på dette modifikasjoner, og RAMsinks og en større kjøler var tydeligvis nok til å knekke reklamasjonsretten min.

Men nå, jeg har jo ikke modifisert på harddisken eller det nye hovedkortet, og likevel dør ting? Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke råd til å bytte ut i ny og ne! Hva er det som dreper komponentene? Skjermkortet?

Jeg vurderer å kontakte SHG igjen, men er redd for at de er villige til å gå til ekstreme lengder for å skaffe seg kortsiktig fortjeneste. Jeg leste ikke noe sted at GPUkjøleren ikke kan taes av uten at garantien ryker, og slike notiser finnes jo på f.eks harddisker. Vurderer å sende denne posten på mail til dem. Orker ikke å holde på med dette stort lenger. Tapet av gigabyte med viktig informasjon er nok. NOen med litt innsikt som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? Jeg kan bite i meg tapet på grafikkortet, men jeg kan ikke strekke meg stort lengre nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tuller? Tror du SHG har utstyr til å sjekke disse feilene som denne måtte ha?

Ser for meg følgende scenario: Jeg sender den inn.. Folka konkluderer med at PSU funker etter å ha bootet windows en gang med PSU og andre komponenter. Jeg sender den tilbake når de sender den med gebyr. Så slåss vi i et par uker, til de gir seg og gir med en ny PSU :( Har jeg rett på alle komponentene som strøk med i prosessen?

Forresten: GLemte jeg å nevne at mitt første HK, Asus A8N-E døde av samme merkelige grunn?

EDIT: Vi har 5 PC-er i huset som har funket i samme tidsperiode. Da er det ingenting feil med stikkontakta?

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Vil tippe på en kombinasjon av problemer. Skjermkortet har 7900GT buggen(varm minne IC) og PSU er mer eller mindre ubrukelig/ødelagt. Bare å kjenne på IC om du brenner deg. Skadene er vel i de fleste tilfeller permanente(fant ikke noe bilde av de).

En dårlig PSU vil neppe produsere grafikkfeil, men det er vel ikke utenkelig at den over tid kan skade grafikkortet og andre komponenter.

Alle modifikasjoner på skjermkortet er i følge produsenten nok til å ødelegge garantien, men dine modifikasjoner har neppe forårsaket feilen og feilen kommer derfor ikke som et rasultat av dine modifikasjoner. Mener at kompletts policy er at du må bytte tilbake til orginalkjøler når du sender inn kortet, ikke noe annet. Skulle tro SHG opererer ut fra tilsvarende regler.

Om du har mulighet prøv GFX i en annen maskin for å bekrefte feilene. Prøv også med en annen PSU.

Mener å huske butikkene er/var veldig imøtekommende når det kom til 7900GT buggen. Feilene kom vel i de fleste tilfeller på kort med overklokket minne fra fabrikk.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Har ikke penger. Bukt så mye på reservedeler pga PSU nå at jeg er blakk :(

Sendt mail til SHG og håper de i det minste kan hjelpe litt. Noen som har peil på hvordan forbrukerkjøpsloven $$ 33, 52 funker? ALtså: om det slås fast at PSU er synderen: er da SHG pliktig å erstatte de skader den har voldt meg?

Lenke til kommentar

Det går jo an å håpe.

Men man er som selvbygger selv ansvarlig for valg og dimensjonering av PSU opp mot utstyret man benytter/driver.

For å understreke PSU som synder kan du lese hva Corsair skriver i kommentarene til Hexus sine tester her:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=6507&page=10

Ripple/noise effect

Your test results did not include data on ripple/noise effect. High ripple/noise has a long term damaging effect to components such as video card and hard drive. We feel that this important criterion should have been included in your overall evaluation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...