Bone Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Heisann! I dag har jeg kjøpt meg komponenter til en HTPC, og tenkte jeg skulle sette sammen selv. Gjorde det før, dog ikke på en stund, men trodde at det skulle gå greit denne gangen også. Neida… Jeg får ikke strøm! Mitt oppsett (blant annet): Hovedkort: Asus P5K Premium / WiFi-Ap Black Pearl 775. ATX PSU: MIST, 500W, ATX.2.2 med avtakbare kabler. Kabinett: Silverstone SST-LC17 HTPC, ATX OBS: Skriver ut ifra minnet; Er ikke hjemme foran PC’n akkurat nå! Strømforsyningen min (MIST) har 2 kabler stikkende ut ifra seg. Den ene, en avlang sak, passer i en ”internal connector” på hovedkortet, som er navngitt EATXPWR. Den andre KAN (men ikke helt) passe i noe som heter EATX12V. Det er 2 problemer; For det første er ledningen altfor kort, og for det andre så passer ikke ”pluggene” i hverandre, hvis den skulle ha nådd frem. Pluggene som sitter fast i hovedkortet har firkanter og noen andre ”nesten firkanter”, bare med en buet topp. De er 8 til sammen, som sitter i en klynge. Over 4 av de 8 pluggene satt det først et plastikklokk, men det har jeg fjernet. I manualen til hovedkortet står det noe sånn som ”Husk å koble i strømmen i EATX12V, ellers vil ikke PC’n boote opp!”. Og det er noe sånn som er problemet. Når jeg stikker strømkabelen i, og slår på bryteren (altså den som sitter bak ved uttaket), så lyser ei grønn lampe på selve hovedkortet. Hvis jeg så trykker på ”Power On” – knappen foran, så skjer det ikke noe. Foreløpig er spørsmålet om jeg har feil strømforsyning til hovedkortet mitt!? Skjønner ikke helt det heller, da den EATXPWR sitter akkurat som den skal, og alt annet har egentlig passet nokså bra også. Det står jo på begge at det er ATX – varianter. En annen liten ting; Kabinettet mitt har et frontdeksel som skjuler en ”hub” som inneholder 4 USB’er, 1 firewire og mikrofon og hodetelefon inn / utganger. I tillegg til de ledningene som kommer ut fra ”under der”, så kommer det noen ledninger som jeg regner har med power / reset –button, osv. Noen av dem kalles, tror jeg, ”System Panel Connector”, og / eller ”ASUS Q-connector” (men det er kanskje bare et hvitt lite mellomledd som fulgte med). De ledningene som skal inn i den hvite saken, som igjen skal i hovedkortet, i den såkalte ”PRI_EIDE” –connectoren på hovedkortet, har følgende navn; ”PLED +”, ”PLED –”, ”IDE_LED + & IDE_LED –” (dobbeltplugg), ”POWER SW” (dobbeltplugg), og ”RESET SW”. Det er også plass til en 4’er –plugg til som går til ”SPEAKER”, men den har jeg ikke. Disse pluggene skal i følge manualen settes i en hvit greie (ASUS Q-connector?), før den settes ned i hovedkortet. Dette har jeg vel for så vidt klart, problemet er at jeg synes de sitter så jævla løst; tenker vel egentlig først og fremst på ”PLED+” og ”PLED-”, da disse er single plugger. Kan det være noe galt med dette? Et par andre ledninger heter ”AEXIS(?)” (er ikke rett skrevet, sikkert), og ”AC’97”. Disse er vel til noe lyd, regner jeg med, og jeg tipper – svar meg gjerne på dette – at jeg skal bruke den ”AEXIS” pluggen av de to, og sette den i AAFP –connectoren. Ikke gjort dette enda. Dette er vel til noe lyd, eller hva? De andre ledningene som kommer ut derifra har jeg ikke fått festet til noe, og ikke vet jeg hvor de skal!? Den ene av dem står det ”IEEE1394” på, så den skal vel ned i en Firewire –connector, men på samme ledningen, så kommer det mange andre små, single ledniger / plugger. De heter; ”SHIELD”, TPB –”, ”TPB+”, ”VG”, ”VP”, ”TPA +” og ”TPA –”. Disse har jeg absolutt INGEN aning om hvor skal?! Hvor skal disse? Også, ut ifra den huben som fulgte med, og sitter fast i hovedkortet, var det som sagt 4 USB’er og 1 firewire. De er derfor 4 USB –ledninger, og hver ledning har 2 plugger; en som har plass til 4 pinner, og en singel. Den single står det ”SHIELD” på. Regner med det er noe ”jording”, eller?? Den som det er 4 plugger på, heter ”VOC, USB 2+, USB 2-, GND”. Disse kan sikkert settes fast i hovedkortet, men hvor? Så vidt jeg vet, så støtter hovedkortet mitt 10 USB’er. 6 av dem er på selve hovedkortet, og kan nåes på baksiden. Det som det er avbildet på i manualen, er en sånn ”ekstradings” som følger med; En som du setter i ene sporet bak, som inneholder 2 USB’er og 1 Firewire. Men den tenkte jeg skulle la være å bruke, og heller da bruke de 4 som er foran. Problemet er litt at de pluggene ikke ligner på hver andre. De pluggene som er avbildet, som følger med den ekstrasaken, de har plass til en 9 pinner; 5 x 2, minus en i ene hjørnet som er sperret for. Og slike plasser finner jeg på hovedkortet. Men, disse som kommer ut ifra huben, de har, som sagt, 4 + 1. Slikt sett er det vel kanskje mulig å – siden det er 2 USB –connectorer på hovedkortet, og sette alle 4 i disse to, men da har jeg bare plass til 2 ”SHIELD”, og jeg tror ikke det er riktig heller, selv om jeg ikke kan se noen annen måte. Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette!! Første prioritet er å strøm!! Hjertelig takk hvis dere får det til!! - Bone Endret 27. oktober 2007 av Bone Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Bruk manualen til hovedkortet så kobler du powersw der det står at den skal kobles. Skum leste er sjukt trøtt:D Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Må nok ha skumlest, ja.. for det har jeg gjort! Lurer kanskje på om problemet ligger litt i at den EATX12V, som har 8 plugger, om jeg bare skal bruke halvparten -altså kun 4 (og da skulle ha latt plastikken være på..) ? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Skal prøve å forklare litt bedre med bilder.. EATX12V: Det kan ikke være helt riktig, men nå snudde jeg PSU'n, og da rakk ledningen frem og jeg fikk satt kabelen i! Jeg sa tidligere at den ikke passet om den hadde rukket frem, men nå har altså noen av de buede gått inn i firkantene (men, det går ikke omvendt da). Det fungerer fortsatt ikke da, men.. Får fortsatt ikke strøm.. Man kan se at de ikke er helt like; Men, det går visstnok allikevel; Ingen problemer med EATXPWR i hvert fall; Men, er det riktig at PSU'n skal være snudd? Nå går jo vifta innover?! Må vel være noe som ikke helt er i henhold her.. Er det disse som gjør at Power-knappen fungerer? Det jeg synes er litt rart med disse, er at jeg synes de er litt løse, som sagt; spesielt PLED+ og PLED-, som er single. De andre sitter litt mer fast siden de er doble.. Jeg har selvfølgelig satt den på plass i sporet sitt på hovedkortet.. Er det riktig at jeg bruker AZALIA i AAFP? Denne ledningen skjønner jeg ikke så mye av. Jeg regner med den 1394 skal inn i en Firewire connector.. Men, hva skal jeg med alle disse andre ledningene som slenger ved siden av? Dette er USB ledningene mine (fra frontpanelet), det er 4 av dem. Og de har plass til 4 + 1 pinner.. Men, hvor skal jeg plassere disse? Kan jeg få plass til dem i en av disse (en av de blå?). Eventuelt hvordan? Det ser liksom ut som om det er ønskelig at ledningene skal ha 9 pinner; Vært kjempeflott om dere kan hjelpe meg! Jeg trenger desperat strøm i PC-en min! ..lampa på hovedkortet lyser grønt når jeg slår på bryteren bak, ved strømuttaket, men det skjer ikke noe når jeg skrur på den vanlige power -knappen! Takk igjen!! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 http://bildr.no/view/116062 <--Dette er pipehøyttaler og lys til harddisk og power indikatorer+2 jord http://bildr.no/view/116065 <--ac er lyden og den andre er ukjent for meg men om den endre i nærheten av ac kabelen er den lyd den oh. Kanskje cd-rom lyd? http://bildr.no/image/116066.jpeg <--Denne er firewire http://bildr.no/view/116067 <--De står det garantert en hel side om i manualen. Vanligvis skal de i neders til høyre. Sett rett på hovedkortet slik det er nå. http://bildr.no/view/116068 <--disse var nytt for meg. Men jeg vil tro du finner tilkoplinger nederst. De er helt lik firewire kontakten så pass på å ikke forveksle. Da blir det pang http://bildr.no/view/116070 <--Disse og er nytt for meg men min teori er at de brukes for å gjøre om usb til firewire og motsatt men det er en TEORI. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Når det gjelder strøm til CPU ( +12v P4/EPS) skal du ta ut kabel enten fra 12v 4P eller 12v 8P(EPS) Kablene for disse har kun sorte og gule ledere (gul er +12v og sort er GND) . Disse passer garantert i hovedkortets cpu power plugs/socketer. Endret 27. oktober 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Slik er det ikke i hele tatt hos meg! Alle utgangene er helt like på min PSU.. Det står også på selve PSU'n at jeg skal lese noen bruksanvisning, men det fikk jeg ikke med.. og alt kom i eske og allting.. hmm.. Alle ledningene mine er gule i ene enden og svarte i andre.. gul inn til PSU'n.. og de ser litt ut som slike "sukkerbiter" (slik som man bruker med strømledninger), noe de også gjør i andre enden, bare at der er de svarte.. og de som ikke skal inn i HDD, eller DVD, de har 6 + 2 pinner.. 6, eller 3 x 2 sitter i ei klynge, samt en løs som sitter litt fast allikevel.. Men, som man kan se, så er det ikke alle "pluggende" srømførende.. Takk igjen! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) hmm.. leste noe på NetshopOslo.no sin side nå.. http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=91696# NB! 20/24-pins kontakten har en avtagbar 4-pins del slik at den kan benyttes med både 20 og 24 pins hovedkort. 8-pins kontakten har en avtagbar 4-pins del som kan benyttes som ATX12V/P4 kontakt. Tror du / dere jeg skal sette på det plastikklokket igjen, og "knekke" den ene i to? Slik at den som er 8-pins hos meg, skal egentlig bli 4? EDIT: Det hjalp nå ikke så mye, det heller.. Endret 27. oktober 2007 av Bone Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) hmm.. leste noe på NetshopOslo.no sin side nå.. http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=91696# NB! 20/24-pins kontakten har en avtagbar 4-pins del slik at den kan benyttes med både 20 og 24 pins hovedkort. 8-pins kontakten har en avtagbar 4-pins del som kan benyttes som ATX12V/P4 kontakt. Ja du skal spitte denne i to , sette den inn i HK der det ikke var/er blokkert av plastikk lokk. Det er kun den ene av den splittete kontakten som passer. Tror du / dere jeg skal sette på det plastikklokket igjen, og "knekke" den ene i to? Slik at den som er 8-pins hos meg, skal egentlig bli 4? EDIT: Det hjalp nå ikke så mye, det heller.. Endret 27. oktober 2007 av syar2003 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Det hjalp ikke noe.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 De to 4-pins pluggene som jeg da fikk, de passet begge to, forresten.. og den ene av de to passet der hvor det var/er lokk.. Finnes det ikke en slags online manual til Mist? Det fulgte jo ikke med i min pakke.. En smule demotiverende dette her.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Så faktisk ikke denne posten før nå jeg .. blush: http://bildr.no/view/116062 <--Dette er pipehøyttaler og lys til harddisk og power indikatorer+2 jord Så, disse har ikke noe med Power-knappen å gjøre? Men, denne har? ; ? Hadde det enda vært så lett at det bare var Power-knappen som ikke var tilkoblet.. det hadde vært forståelig, for det sier bare "klikk" når jeg trykker den inn.. http://bildr.no/view/116065 <--ac er lyden og den andre er ukjent for meg men om den endre i nærheten av ac kabelen er den lyd den oh. Kanskje cd-rom lyd? Kan det være HD - Audio? Det står noe om at man kan koble til HD - Audio i denne pluggen, også.. Vet ikke helt hva HD - Audio er, men! Det står ikke noe i manualen siden disse ledningene kommer fra kabinettet. Og den manualen er mindre enn ideell.. http://bildr.no/image/116066.jpeg <--Denne er firewire http://bildr.no/view/116067 <--De står det garantert en hel side om i manualen. Vanligvis skal de i neders til høyre. Sett rett på hovedkortet slik det er nå. Disse kommer også fra kabinettet, fra frontpanelet.. og disse står det absolutt ikke noe om i manualen.. den er som sagt stusselig.. ei lita utbrettsside, bare.. http://bildr.no/view/116068 <--disse var nytt for meg. Men jeg vil tro du finner tilkoplinger nederst. De er helt lik firewire kontakten så pass på å ikke forveksle. Da blir det pang Nederst hvor? http://bildr.no/view/116070 <--Disse og er nytt for meg men min teori er at de brukes for å gjøre om usb til firewire og motsatt men det er en TEORI. Nei, det har jeg forstått (tror jeg) at de ikke er.. de fungerer, så vidt jeg har forstått da, på samme måte som denne hvite saken som huser alle lampene i front.. den som du kommenterte først.. Takker! Lenke til kommentar
kim-roger Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 sikker på at strømforsjyninga jir det kicke PC-en trenger for å komme i gang? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Nei, det er jeg ikke! Hvordan kan jeg være det? Nå har jeg tatt et litt større bilde.. jeg har fjernet alt som ikke har med strøm å gjøre (DVD, HDD, osv..), så det ikke skal være så mange forstyrrende elementer... og på den EATX12V så har jeg koblet 8-pins i 8-pins.. Så, nå kan dere kikke og se.. EDIT: Hos meg står det at bildet er blitt slettet grunnet inaktivitet.. det fungerer nå å klikke på det hos meg .. Endret 27. oktober 2007 av Bone Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Du burde prøve nå å kortslutte--kort--de to pinner på hovedkort, hvor Psw skal egentlig koples til. Ikke kople til noe kabler fra front panel Starter Pc-en din? ellers Endret 27. oktober 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Nå har jeg faktisk fått det til! ..vet ikke hva greia er, og tanken om at kanskje kabler "satt løst", eller lignende ser jeg også på som litt lite troverdig; Jeg tok fra hverandre alt og satte sammen på nytt.. Det eneste jeg gjorde var å bytte på RAM brikkene, at jeg satt de på lik farge.. Trodde ikke det hadde noe å si, men det var et tips jeg fikk! Men, ser allikevel ikke at det skal ha noe å si for at PC-en ikke får strøm.. Men, nå fungerer det! ..kommer sikkert til å spørre om noe mer, for jeg er fortsatt usikkert på hva jeg skal gjøre med det frontpanelet.. Må si at kabinettet mitt er veldig flott, bortsett fra at det er par ting som ikke er så hendig.. skal poste mer siden.. Takker for all hjelp folkens! Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Gratulerer, Skumleste nok en gang, men pc-en din funker nå ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå