Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PC-en er treig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, nå i det siste har PC-en min blitt skikkelig treig. Jeg har hatt denne Windows-installasjonen en stund, så jeg bør vel rydde opp litt, men hvordan? Er det noen spesielle verktøy jeg bør bruke? Jeg driver og sletter en del ting og tang nå, fjerner unyttig programvare og så videre.

Lurt å kjøre opprydding hver dag ja. Tar ikke så lang stund det. Går ut ifra du bruker verktøyet under

Programmer-->Tilbehør--> System verktøy. Kjør diskopprydding derfra, og diskdefragmentering med jevne mellomrom. (Spesielt viktig når man har mye på PC-en). I tillegg kjører jeg CCleaner og AdAware hver dag. Ved å holde PC-en "ren" på denne måten, unngår man at alt plutselig stopper opp, eller at det går for tregt.

RandiA

Lenke til kommentar

Du har jo flere programmer for å fikse dette problemet.

Windows'en har to programmer ferdig installert som kan brukes:

- Diskdefragmentering

- Diskopprydning

Dette kan sikkert hjelpe litt, men du vil sikkert likevel merke litt treg maskin.

Jeg regner med at du bruker antivirus-program som også er oppdatert. Om du ikke har dette, så kan du laste ned f.eks AVG Free. Men den vil normalt kun finne evt virus og trojanske hester og slikt.

Du kan derfor også laste ned f.eks AVG Anti-Spyware, super-antispyware og slikt.

Da vil du nok sansynlig finne noen/mange ormer som kun er til irritasjon.

Disse kan da fjernes.

Du kan også evt fjerne innholdet i temp-mappa.

Om ingen av tingene hjelper, så kan du sjekke om det er f.eks noen feilmeldinger på enhetsbehandling.

Det kan også være at driver-oppdateringer vil hjelpe.

Om ingenting hjelper, så vil det beste være å formatere harddisken og reinstallere windows. Husk da backup.

Jeg er ganske trøtt nå, så dette får holde ifra min side for nå. Men andre har sikkert også andre gode forslag.

Lykke til med en litt raskere maskin :)

Lenke til kommentar

Det kan også hende du har fått noen virus eller spyware.

Jeg vil anbefale deg å prøve en virussjekk og en spywaresjekk i følgende rekkefølge:

Dersom du har Windows XP kan en systemgjenoppretting etter at du har fjernet virusene føre til at du stiller tilbake maskinen til å være infisert igjen. Prøv først å fjerne virusene uten å deaktivere systemgjenoppretting.

Dersom du klarer å desinfisere maskinen stenger du av systemgjenoppretting, restarter og setter på systemgjenoppretting igjen. Dersom du ikke klarer å fjerne virus kan en systemgjenoppretting fungere, velg da et gjenopprettingspunkt hvor du VET du ikke var infisert.

All skanning etter virus og spyware skal du nå foreta i sikkermodus med nettverk.

Følg lenken dersom du ikke vet hvordan du starter i Sikkermodus med nettverk.

Foreta en virusskanning i nettleseren din med BitDefender. Dersom du finner virus starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Deretter tar du en spywaresjekk med Ewido Onlinescan. Dersom du finner spyware starter du på nytt i sikkermodus med nettverk etter skanningen, og foretar en ny skanning.

Så snart du har fått til å kjøre begge skannerne uten at de gir indikasjon på virus eller spyware er du ferdig med å skanne og skal starte maskinen i vanlig modus igjen.

Deretter kan du gå videre til å installere antivirusprogramvare og antispyware dersom du ikke har noe slikt fra før. Slike programmer finner du på oss.viztnd.com/secprog.shtml.

Les her dersom du ønsker informasjon om hva spyware er og hvordan du best mulig kan holde PC-en din ren for dette.

Les her dersom du ønsker lenker til informasjon om hva virus, trojanere og ormer er.

Når det gjelder sikkermodus skal du IKKE gjøre noe annet imens, dvs du skal ikke sitte og surfe her eller andre steder. Dette fordi du da kan starte spionprogrammene eller virusene manuelt.

Ovenstående svar med virus og spywaresjekk er basert på en utvidelse for Firefox som henter hurtigsvar på enkelte gjentagende spørsmål. Svarene hentes fra http://hurtigsvar.viztnd.com og utvidelsen til Firefox kan hentes fra www.home.no/apepost for de som ønsker det.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...