guardianpegasus Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) ...in our last episode, så slet jeg altså med vekta. Fortsatte å gå opp i vekt når jeg trente, logisk nok fordi jeg fikk i meg for mye kalorier (og jeg skal ikke forsøke å forsvare mitt begredelige kosthold som de fleste dager inneholdt både brus og kaker, samt minst en halv peppes pizza og en 200 grams plate nonstop melkesjokolade ) Det er liksom sånn jeg ble så stor til å begynne med. Har nå lagt om kostholdet til å inneholde stort sett bare sunn mat. Lavglykemisk og mer proteiner enn jeg vanligvis spiser. Siden jeg ikke er noe glad i kjøtt, fisk, egg osv. og ikke kan spise fet mat på diett så sliter jeg med å få i meg nok proteiner. Har således også gått ned 4 kilo på 5 dager, cirka halvparten vann, selvfølgelig, og faen ta meg om jeg ikke nå klarer å jogge en runde på idrettsbane Har dog noen problemer/spørsmål: Hvor mange kalorier skal jeg kutte? Eller skal jeg spise så lite som mulig? Etter at jeg begynte på lavglykemisk diett sliter jeg plutselig med et nesten totalt fravær av matlyst. I dag spiste jeg cirka 1100 calorier, og presset nå nettopp i meg 350 til. Er det kanskje en dag til dag sak? Jeg har tross alt trent to ganger i dag, og ble ikke noe særlig mer matlysten av det... har netto underskudd på rundt 2000 kalorier per dag nå. Er det fysiologisk sett akseptabelt? Jeg føler meg like energisk osv. som tidligere. Et par slengere så jeg slipper å lage flere tråder Skal jeg kutte kalorier fra BMR (basic metabolic rate), eller fra totalen som inkluderer daglig aktiviter? Og skal man regne med fett, eller bare lean mass, for å finne ut hvor mye protein man trenger per kg per døgn? Endret 26. oktober 2007 av guardianpegasus Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 du bør egentlig passe på slik at du ikke går ned for mye. da kan kroppen gå inn i en "krisereaksjon" hvor den tror den sulter ihjel . prøv å gå ned mellom 1 og 2 kilo i uka. da slipper du at kroppen har lyst til å gå opp igjen etter hvert. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Det er dette jeg lurer litt på. Føler egentlig at det er utenfor min kontroll å detaljstyre vekten sånn sett. Aner ikke hva som vil skje da jeg aldri har levd på så få kalorier. Redd for stagnasjon og platå og ønsker å gjøre det jeg kan for å unngå det. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 for å unngå dette bør du spise nokk til at kroppen ikke tror den sulter. hvis kroppen sulter blir det en reaksjon. skal du på best mulig måte kontrollere kaloriinntak er det fram med vekta og ernæringstabellen. men det holder å spise sunt og nokk, ikke spis deg stappmett, men spis en god porsjon til hvert måltid med sunn mat. pass på å få et sunt mellommåltid mellom frokost, middag og kvelds. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Hvor mye er nok til å forhindre "sultemekanismene" å slå inn? Jeg har BMR på 2800+... på en gitt dag forbrenner jeg kanskje 4000 i gjennomsnitt. Mer når jeg trener hardt. Skal jeg kutte av totalen eller BMR, og hvor mye kan jeg kutte tro? Laveste medisinske anbefaling er cirka 1200. Jeg sliter litt med å få i meg det engang, mistet fullstendig matlysten. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Kan du poste et eksempel på en dags kosthold? Ikke vær redd for det med sultmodus, det forhindrer man med oppkarbing som øker leptinnivåene igjen. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Er ikke så mye forskjellig rart jeg spiser. Det går i variasjoner av probrød (15% proteiner, 7% fiber), skummeltmelk, frukt, grønnsaker, ris, riskaker og dill... Samt en og annen kopp suppe. Ligger rundt 1200 kalorier dagen... treneren min regnet ut at jeg lå på et kaloriunderskudd på over 2200-3500 avhengig av om, samt hvor mye jeg trente... noe som reflekteres på vekta som har gått ned snart 5kg på 8 dager. Nå kjennes det litt ut som om hjernen "rebooter". Kjenner meg ikke noe særlig sulten. Tvert imot... føler meg stort sett kvalm, og mangler matlyst. Det er en temmelig stor og kanskje litt skremmende forandring ifra når jeg spiste ukontrollert og konstant måtte ha i meg mat fordi blodsukkeret ble ustabilt av alt sukkeret. Har fått beskjed om at jeg må spise fler kalorier, opptil 4000 på treningsdager, eller så tærer det hovedsakelig løs på muskler. Litt usikker på om jeg har fått meg et luksusproblem eller hva som skjer... Lenke til kommentar
War Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Er det ned i vekt ( Fettprosent) du vil nå? Isåfall ligger du på kaloriinntaket til en som veier 42kg. Du vil forbrenne mer muskelmasse en fett sånn som modeller gjør. De er syltynne men har fortsatt fett på kroppen. For å regne ut protein pr dag på en diett som burde ligge mellom 2,5g-3g pr kg fettfri kroppsvekt Så er det bare 2,5X (fettfri)vekt = gram pr dag. Og kaloriene man vanligvis starter på for vektnedgang er 28-25 kcal pr KG kroppsvelt Er man 70kg blir dette ca 1800 kcal 80kg 2100 kcal osv. Hvordan trener du nå som du skal ned i vekt? Husk at man ikke skal redusere fettprosenten mens man trener for å bygge muskelmasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå