Gå til innhold

Sammenhengen mellom pris og kvalitet: "Fagfolk", si deres mening!

Anbefalte innlegg

Det er jo åpenbart en sammenheng mellom pris og kvalitet på LCD- og Plasmaskjermer, men hvor ligger de individuelle forskjellene på skjermer innenfor en gitt prisklasse?

For å si det litt annerledes; hvis mitt TV-budsjett er satt til 14000kr., er det da egentlig det samme hvilken TV jeg kjøper? Jeg går ut ifra at de aller fleste TVer som koster 14000 har mange likheter, men hva er de viktige forskjellene man skal se etter og legge vekt på?

Nå går jeg ut ifra at man allerede har bestemt seg for om man skal ha HD-ready eller full HD, hvilke innganger man trenger på TVen, og slike (for meg) fundamentale valg når man skal velge seg en TV (korriger meg hvis jeg tar feil). Når disse variablene er tatt vekk fra ligningen, hva sitter man igjen med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo åpenbart en sammenheng mellom pris og kvalitet på LCD- og Plasmaskjermer, men hvor ligger de individuelle forskjellene på skjermer innenfor en gitt prisklasse?

det finnes det nok ikke noe enkelt svar på, men steder du kan begynne å se er:

-sortnivå, kontrast, hvor nært fargestandardene kan du kalibrere skjermen?

-signalbehandling. blir mindre og mindre viktig etterhvert som digitalsignal får gjennomslag, men bilder med mye bevegelse er fortsatt et område som skiller klinten fra hveten.

-menysystem. innstillingsmuligheter? brukervennlighet? mye bugs?

-kvalitet på de ulike tilkoblingene. ser ut som mange produsenter sparer penger ved å teste dette dårlig, evt bare tilby redusert funksjonalitet. kikker du i liknende forum vil du feks se at noen produsenter synder mht. implementering av hdmi og pikselmapping mot ulike PC-er.

-ytre design, materialvalg

-hvor gjennomtenkt er luftkjølingen?

det koker uansett til slutt ned til hva du foretrekker...

Lenke til kommentar
Så det du sier, er at det aldri vil gå an å bestille en flatskjerm bare etter å ha lest spesifikasjoner og brukeranmeldelser, men at man er nødt til å se skjermen i en butikk først?

klart det går an! men folk/anmeldere legger vekt på forskjellige ting, og det finnes jo ikke anmeldelser for absolutt alle produkter der ute, ei heller som tar for seg alle funksjoner på et produkt, og ialle fall ikke en anmeldelse som vektlegger de samme tingene som du selv gjør.

har du en skjerm i kikkerten som får god omtale i mange anmeldelser og samtidig ikke negativ omtale i forum som dette så er du noenlunde trygg. positiv omtale i forum ville jeg ikke vektlagt, folk er vanligvis uvillig til å innrømme et feilkjøp i denne prisklassen...

å bare se på spesifikasjoner anser jeg som dødfødt med mindre du "kjenner"

liknende varer fra produsenten godt. kanskje har du vanskelige lysforhold i rommet du skal ha skjermen? en svært reflektiv overflate kan bli problematisk da. kanskje stuen din er dønn stille slik at en irriterende summelyd fra kretsene virkelig kommer frem? kanskje tv'en ikke står støtt nok til at du stoler på at den kan stå ubevoktet mens treåringen leker 100m innendørs sprint. kanskje anmeldelsen nevnte i en bisetning at standard tv signalet hadde litt artifakter, mens du ser de som helt uakseptable med din sitteavstand fra tv'en.

så, har du muligheten til å tråle butikker for å "se selv" - gjør det. ellers er jo angreretten på internettkjøp en fin ting.

du kan prøve i opptil to uker og sende tilbake uten noe mer begrunnelse om det er ting som ikke virker som du trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...