Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Network Adress Translation (NAT)

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Har postet en tråd ang. dette et annet sted på forumet, men jeg vil gjerne ha et mer konkret svar!

Jeg er eier av en Playstation 3. For å spille enkelte spill online kreves det at jeg har Nat-type 1 eller 2. Dessverre registreres min som Type 3. Playstationet er online, koblet til en D-link router med kabel. D-link routeren er igjen koblet til en Netopia router som tar seg av bredbåndslinjen inn og ut av huset. I D-link routeren registreres IP-adresser som begynner med 192.168, mens i Netopia routeren omformes de (trolig) til adresser som begynner med 10.0.0...

Hvordan skal jeg få Playstationet utenfor routerne, slik at den har fri tilgang til internett, og får en annen type NAT? Tar imot alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er avhengig av mange porter kan du brukes den siste ruteren som svitsj ved å koble fra LAN porten på første ruter til en LAN port på siste ruter(ikke WAN).Slå der etter av DHCP på den siste som skal fungere som svitsj.

Å bruke 2 rutere skaper bare unødvendig trøbbel.NAT blir brukt 2 ganger i tillegg til at visse porter også må åpnes 2 ganger feks.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kan du ikke kvitte deg med Netopia routeren, og kun kjøre på med D-link? (Eller omvendt) Er du avhengig av å ha begge?

Sett første ruter i DMZ mot ruter nr.2

Sett andre ruter i DMZ mot PS3(sin ip/mac) eller NAT de portene du trenger.

edit :

NAT types

1=Connected directly to internet with no router (Rett i veggen)

2=Router conection with no interference. (DMZ / De rette Portene åpen)

3=Router connection with interference, her kan du få problemer å snakke med folk blandt annet. (Mangler noen porter)

Endret av Angelboy
Lenke til kommentar

Netopia lukter av Nextgentel.. De har en tendens til å levere disse med standard router slått på. Hvis man da f eks setter på en trålæs boks på innsiden får du plutselig en dobbelt NAT.

Netopia'n leverer typisk 10.x.x.x adresse, mens når du setter opp en D-link bak den igjen leverer den standard typisk 192.168.0.x.

I realiteten har netopia boksen din en utside adresse, altså en offisielle adresse, så det blir alt i alt et står sammensorium av kaos.

Jeg har ikke NGT selv, men jeg har jobbet med DSL i snart 8år så jeg har relativt god kontroll på hvordan de fleste leverandører leverer tjeneste sine.

Skavise, Netopia boksen din får en offisiell adresse (gå til www.myip.dk f eks, så ser du hva denne er)

La oss si at den er; 62.34.34.10

Netopia'n din er satt opp til å motta adresser fra DHCP på sin utside, altså DSL porten på Netopia'n.

Innsiden, altså den du har i D-Linken din, deler ut adresser typisk 10.0.0.0/24 /(10.0.0.2 - 10.0.0.254) med 10.0.0.1 som default gateway. Altså du får NAT outside på DSL linken og NAT inside på Ethernet mot D-Linken.

D-Linken din er også satt opp til å motta IP adresser på utsiden siden, så den mottar 10.0.0.2 fra D-Linken, og deler ut DHCP på sin innsiden som er mot PS3'n din og eventuelle PC-er o.l Den kjører da NAT outside mot Netopia'n og NAT inside mot alt annet.

Så forslagene i tråen om å sette ting i DMZ vil ikke virke med mindre du setter i switch mellom netopia'n og DLinken, og at PS3'n får en IP adresse i 10'er nettet fra Netopia'n og ikke fra D-Linken.

Hvis du bruker tråløst på PS3, må du ha en bridge sender, altså en tråløs sender mellom Netopia'n og D-Linken som ikke gjører NAT, men kun sender ut IPene som Netopia'n sender på innsiden.

Da kan du sette PS3'n din i DMZ'en på Netopia'n

PS3 din trenger noe som heter FIX port translation.

NAT gjør vanligvis dette:

UtsideIP:port4000 InnsideIP:port40404

Det du trenger, som skjer når du legger noe i DMZ:

UtsideIP:port4000 InnsideIP:port4000

Alternativt kan du kjøpe deg en alt i ett boks og hive Netopia (som forøvrig er et dritt modem/router)

Jeg kan anbefale Netscreen 5SSG Wireless m/ADSL modem (støtter også ADSL 2+) Da får du Modem, Trålåst sender router og firewall i en og samme boks.

Den koster riktignok litt, men du får så uendelig mange muligheter.

Håper dette hjelper!

Endret av predacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...