TEE Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Da er endelig maskinen kommet tilbake, og er oppe og går. Men i Kundekopien min står det ikke om noe forklarende årsak, hva som egentlig feilet PC-en. "Servicetype: HP NB End User, Drop Point" "Feilmelding: Customer has gotten 2 recovery kits" "Utført: Changed MB & HDD. Done Tattoo, Recovery & updt Bios. Tested PC OK!" Hadde forventet en litt mer beskrivende feilmelding... Noen som vet hva "Done Tattoo" vil si? Ellers takk for mye respons på denne tråden. Servicetype er rett og slett typen service som er bestilt. Drop Point betyr at maskinen sendes til verkstedet eller leveres av kunden selv. Feilmelding er selvforklarende, dog dårlig utfylt av den som bestilte servicen for deg Utført så har de byttet hovedkort og harddisk. Tattoo er en liten kodesnutt som legges inn så Windowsversjonen som fulgte med maskinen din fungerer riktig. Den forteller OEM-versjonen at det fortsatt er samme maskin etter bytte av hovedkort Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Nå har det vært mye frem og tilbake her. Uten å nevne navn på en viss forumbruker så får jeg visse assosiasjoner til en viss smågal mann som alltid satt på bakerste benk under Holmgang på TV2. Over til sak: Det har vært mye snakk om avhjelpsforsøk her. Nå vet vi ikke hvor mange ganger HP faktisk har forsøkt å hjelpe kunden. Vi vet jo ikke hva kunden har sagt til HP når han har ringt dem. Han kan ha sagt at han ved et uhell avbrøt og ødela Windows-installasjonen. Hvis man handler i strid med instruksjonene er man selv ansvarlig og må betale for utbedring. Nå viser det seg at det ikke var kunden som ødela noe da maskinen var DOA. Dette er det ikke sikkert HP visste når saken startet ettersom det er avhengig av hva kunden informerer om når han ringer dem. HP kan kun holdes ansvarlig fra det tidspunktet de ble kjent med at det var noe feil på maskinen, eller det tidspunkt da kunden selv sier at det er noe feil på maskinen og at han krever utbedring. For alt vi vet kan kunden ha ringt HP og kun spurt om et nytt sett med gjennoppretningsplater. Da har jo ikke HP blitt gjort oppmerksomme på at det muligens er noe feil på maskinen. Dette blir dog bare spekulasjoner. Det som skulle ha blitt gjort etter at kunden ikke fikk det første gjennoppretningsettet til å fungere var å sende maskinen rett inn på service. HP burde også ha fanget det opp når de første settet ikke fungerte. De skulle da ha laget en sak på det, og få sendt maskinen inn til service. Det jeg forsøker å si her at en sak har ikke alltid bare én side. Vi som sitter her kjenner bare til det som blir skrevet her. Vi vet ikke hva slags kommunikasjon det har vært mellom kunde og HP, og da blir det veldig feil å konludere i innlegg nummer fire at HP har feil og kunde har rett. Videre så hjelper det svært lite å si at alle produsenter lyver, alle selgere er uærlige og at andre forumbrukere er på jordet når de kommer med saklige innlegg. Spesielt når man selv ikke kan dokumentere sine påstander uten hjelp av andre forumbrukere, komme med påstander som ikke har noen holdepunkter i virekligheten, eier ingen struktrur i innleggene eller har det minste snev av god oppdragelse. Nevner ingen navn, men jeg tror den rette personen skjønner hvem jeg sikter til. Endret 1. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Loko Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Som selger selv så vil jeg påstå at kundene VELDIG ofte lyver og "prøver seg". Skriver man ned historiker på saker i interne saker, så opplever man ofte at kunden sier noe helt motsatt. Lenke til kommentar
Simsv Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 For alt vi vet kan kunden ha ringt HP og kun spurt om et nytt sett med gjennoppretningsplater. Da har jo ikke HP blitt gjort oppmerksomme på at det muligens er noe feil på maskinen. Dette blir dog bare spekulasjoner. Det som skulle ha blitt gjort etter at kunden ikke fikk det første gjennoppretningsettet til å fungere var å sende maskinen rett inn på service. Det var HP selv som konkluderte med at det forrige settet var galt, og at de skulle sende et nytt. I hvert ledd av saken var det "jeg har følgende problem - jeg trenger hjelp". Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 For alt vi vet kan kunden ha ringt HP og kun spurt om et nytt sett med gjennoppretningsplater. Da har jo ikke HP blitt gjort oppmerksomme på at det muligens er noe feil på maskinen. Dette blir dog bare spekulasjoner. Det som skulle ha blitt gjort etter at kunden ikke fikk det første gjennoppretningsettet til å fungere var å sende maskinen rett inn på service. Det var HP selv som konkluderte med at det forrige settet var galt, og at de skulle sende et nytt. I hvert ledd av saken var det "jeg har følgende problem - jeg trenger hjelp". Som du sikkert har forstått utifra denne tråden, så har du blitt avkrevd penger urettmessig for recovery media. Du burde kreve disse pengene tilbake. Har jeg forstått deg riktig, i at servicen har bestått i å skaffe deg recovery media (om enn noe tregt og klumsete), og når de ikke fungerte gikk maskinen til service? Når det gjelder media, var det noen som helst tvil eller diskusjon om at du måtte betale for de platene? Lenke til kommentar
Simsv Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Som du sikkert har forstått utifra denne tråden, så har du blitt avkrevd penger urettmessig for recovery media. Du burde kreve disse pengene tilbake. Har jeg forstått deg riktig, i at servicen har bestått i å skaffe deg recovery media (om enn noe tregt og klumsete), og når de ikke fungerte gikk maskinen til service? Når det gjelder media, var det noen som helst tvil eller diskusjon om at du måtte betale for de platene? Servicen bestod av å skaffe recovery media ja, og når jeg ringte første gang, så fortalte jeg at PC-en var blitt avbrutt (ikke hvordan) under installasjon, og nevnte feilmeldingen jeg fikk. "Jo, da må du bestille recovery kit, her er nettadressen for å gjøre det:" -"Okey" Jeg så jo lenge på det her som min feil og mitt ansvar for å rette opp, så på det tidspunktet var det helt greit å betale kit'et, når jeg trodde at det skulle fikse PC-en. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Som du sikkert har forstått utifra denne tråden, så har du blitt avkrevd penger urettmessig for recovery media. Du burde kreve disse pengene tilbake. Har jeg forstått deg riktig, i at servicen har bestått i å skaffe deg recovery media (om enn noe tregt og klumsete), og når de ikke fungerte gikk maskinen til service? Når det gjelder media, var det noen som helst tvil eller diskusjon om at du måtte betale for de platene? Servicen bestod av å skaffe recovery media ja, og når jeg ringte første gang, så fortalte jeg at PC-en var blitt avbrutt (ikke hvordan) under installasjon, og nevnte feilmeldingen jeg fikk. "Jo, da må du bestille recovery kit, her er nettadressen for å gjøre det:" -"Okey" Jeg så jo lenge på det her som min feil og mitt ansvar for å rette opp, så på det tidspunktet var det helt greit å betale kit'et, når jeg trodde at det skulle fikse PC-en. Hvis jeg forstår deg rett, så utførte HP ingen form for feil søking? Jeg forstår deg dit hen at HP ikke spurte etter årsaken til installasjons avbrytelsen, og de brukte rundt 14 dager på å sende deg media du ble avkrevd penger for? Du skrev i ditt første innlegg at platene ikke fungerte. Du husker ikke hva slags feilmelding eller hvilket problem som oppstod? Var feilen identisk problem med sett nr 2? Den tredje telefonsamtalen virker på meg som en teknikker som opptrer noe underlig. Den fjerde samtalen vitner om rot fra HP sin side. Når vi kommer til samtale nr fem, virker det som om du har funnet en teknikker som forsøker å hjelpe. Var det her påstandene om lokk lukking kom? Du skriver at maskinen var harddisk testet nå, var det på eget initiativ? Hva slags test snakker vi om? BIOS testen avslørte ikke feil skrev du. Da jeg har tilgang til en nyere HP, husker du hvordan man startet den testen? Kunne godt tenke meg å prøve den ut selv. Du har altså måtte kontakte HP fem ganger før noen kjører noen form for diagnose på maskinvaren i maskinen? De diagnose verktøyene som ble brukt avslørte ingen feil, men verkstedet byttet både hk og hdd? Maskinen ble sent til reperasjon uten at det var funnet maskinvarefeil ved maskinen? Du får ha meg unnskylt alle disse spørsmålene, men denne saken høres helt vill ut. Endret 2. november 2007 av FrodeNilsen Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 HP leverer heller ikke diagnose verktøy til å feilsøke maskinen fra ett bootbart medium. Ikke engang en minnetest. Dette er en annen klar mangel ved maskinen. På de fleste HP maskiner er det både verktøy for harddiskdiagnose og minnetest i BIOS. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) HP leverer heller ikke diagnose verktøy til å feilsøke maskinen fra ett bootbart medium. Ikke engang en minnetest. Dette er en annen klar mangel ved maskinen. På de fleste HP maskiner er det både verktøy for harddiskdiagnose og minnetest i BIOS. Har vist oversett disse. Min feil. I denne saken er harddisken og hovedkort byttet, men det virker ikke som om hp fant feilen over telefon. Feilen er vist ikke så immari stor, når det kommer til stykket. Endret 2. november 2007 av FrodeNilsen Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Nå har det vært mye frem og tilbake her. Uten å nevne navn på en viss forumbruker så får jeg visse assosiasjoner til en viss smågal mann som alltid satt på bakerste benk under Holmgang på TV2. Over til sak: Det har vært mye snakk om avhjelpsforsøk her. Nå vet vi ikke hvor mange ganger HP faktisk har forsøkt å hjelpe kunden. Vi vet jo ikke hva kunden har sagt til HP når han har ringt dem. Han kan ha sagt at han ved et uhell avbrøt og ødela Windows-installasjonen. Hvis man handler i strid med instruksjonene er man selv ansvarlig og må betale for utbedring. Nå viser det seg at det ikke var kunden som ødela noe da maskinen var DOA. Dette er det ikke sikkert HP visste når saken startet ettersom det er avhengig av hva kunden informerer om når han ringer dem. HP kan kun holdes ansvarlig fra det tidspunktet de ble kjent med at det var noe feil på maskinen, eller det tidspunkt da kunden selv sier at det er noe feil på maskinen og at han krever utbedring. For alt vi vet kan kunden ha ringt HP og kun spurt om et nytt sett med gjennoppretningsplater. Da har jo ikke HP blitt gjort oppmerksomme på at det muligens er noe feil på maskinen. Dette blir dog bare spekulasjoner. Det som skulle ha blitt gjort etter at kunden ikke fikk det første gjennoppretningsettet til å fungere var å sende maskinen rett inn på service. HP burde også ha fanget det opp når de første settet ikke fungerte. De skulle da ha laget en sak på det, og få sendt maskinen inn til service. Det jeg forsøker å si her at en sak har ikke alltid bare én side. Vi som sitter her kjenner bare til det som blir skrevet her. Vi vet ikke hva slags kommunikasjon det har vært mellom kunde og HP, og da blir det veldig feil å konludere i innlegg nummer fire at HP har feil og kunde har rett. Videre så hjelper det svært lite å si at alle produsenter lyver, alle selgere er uærlige og at andre forumbrukere er på jordet når de kommer med saklige innlegg. Spesielt når man selv ikke kan dokumentere sine påstander uten hjelp av andre forumbrukere, komme med påstander som ikke har noen holdepunkter i virekligheten, eier ingen struktrur i innleggene eller har det minste snev av god oppdragelse. Nevner ingen navn, men jeg tror den rette personen skjønner hvem jeg sikter til. Det er mye her som ikke fortjener svar, men en ting trenger du å forklare: "Hvis man handler i strid med instruksjonene er man selv ansvarlig og må betale for utbedring" Hvor står det i instruksjonene at man ikke skal lukke lokket under installasjon? I den dokumentasjonen som følger min HP står det ikke, så langt jeg kan se, at det å lukke lokket skrur av maskinen, langt mindre at dette ikke må gjøres under installasjon. Så langt jeg kan se, har heller ikke trådstarter nevnt modell, så jeg forstår ikke hvordan du vet at han har brutt instruksjonen, hvis du ikke har lest instruksjonen? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 (endret) Det er mye her som ikke fortjener svar, men en ting trenger du å forklare:"Hvis man handler i strid med instruksjonene er man selv ansvarlig og må betale for utbedring" Hvor står det i instruksjonene at man ikke skal lukke lokket under installasjon? I den dokumentasjonen som følger min HP står det ikke, så langt jeg kan se, at det å lukke lokket skrur av maskinen, langt mindre at dette ikke må gjøres under installasjon. Så langt jeg kan se, har heller ikke trådstarter nevnt modell, så jeg forstår ikke hvordan du vet at han har brutt instruksjonen, hvis du ikke har lest instruksjonen? Nå vet jeg ikke hvilken modell det er kunden har, men jeg har selv vært borti modeller der det står at man skal la maskinen stå i fred og ikke avbryte installasjonen. Det skal sies at de fleste maskiner i dag er laget slik at om man avbryter installasjonen, så gjenopptar maskinen installasjonen neste gang man skrur den på. Slik sett er det ikke noe problem. Skulle masinen kræsje slik at den ikke kan gjenoppta innstallasjonen, så er det som regel bare til å kjøre recovery. Jeg snakket mer på et generelt grunnlag der produsenten har sagt at man ikke skal avbryte innstallasjon. Nå viser det seg uansett at problemene ikke skyltes feil fra brukers side. Slik som vi ser saken nå så burde han ha krav på heving av kjøp samt få tilbake det han har lagt ut for de nye platene. Endret 2. november 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Hvor står det i instruksjonene at man ikke skal lukke lokket under installasjon? I den dokumentasjonen som følger min HP står det ikke, så langt jeg kan se, at det å lukke lokket skrur av maskinen, langt mindre at dette ikke må gjøres under installasjon. Så langt jeg kan se, har heller ikke trådstarter nevnt modell, så jeg forstår ikke hvordan du vet at han har brutt instruksjonen, hvis du ikke har lest instruksjonen? Vi kan jo anta at det er en ny modell siden det skjedde under første oppstart. I instruksjonene som følger med nye maskiner har man blandt annet følgende (engelsk tekst her siden jeg ikke har den norske oversettelsen liggende): CAUTION: To prevent file corruption and be sure that the correct devicedrivers install, during software setup: Do not unplug the notebook from the electrical outlet. Do not shut down the notebook. Do not remove or insert a drive. Once you begin the software setup, you must complete the entire process without interruption. Setup time varies. At å lukke lokket stanser det en bærbar maskin holder på med er en standard som har vært der siden slutten av 80-tallet, og vil uten problemer kunne anses som noe man burde vite. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 ...At å lukke lokket stanser det en bærbar maskin holder på med er en standard som har vært der siden slutten av 80-tallet, og vil uten problemer kunne anses som noe man burde vite. Jeg forstår argumentasjonen din. Jeg forstår også de som ikke vet at å lukke lokket under installasjon kan føre til problemer. Mange forstår ikke dette, noe de heller skal trenge å forstå, men burde bli informert om. Mange kan ikke svare på hva en nettleser er hvis jeg spør dem, så hvorfor skal de vite dette. Det er ikke brukeren det er noe galt med, det er maskinen som ikke passer til det publikum den markedsføres mot. I dette konkrete tilfellet er det HP som leverer skjøre løsninger. Det er helt greit, men HP burde ta ansvar når løsningene feiler, ikke angripe kunden. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 I dette konkrete tilfellet er det HP som leverer skjøre løsninger. Det er helt greit, men HP burde ta ansvar når løsningene feiler, ikke angripe kunden. Nå har vel ikke akkurat HP angrepet noen? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 ...At å lukke lokket stanser det en bærbar maskin holder på med er en standard som har vært der siden slutten av 80-tallet, og vil uten problemer kunne anses som noe man burde vite. Jeg forstår argumentasjonen din. Jeg forstår også de som ikke vet at å lukke lokket under installasjon kan føre til problemer. Mange forstår ikke dette, noe de heller skal trenge å forstå, men burde bli informert om. Mange kan ikke svare på hva en nettleser er hvis jeg spør dem, så hvorfor skal de vite dette. Det er ikke brukeren det er noe galt med, det er maskinen som ikke passer til det publikum den markedsføres mot. I dette konkrete tilfellet er det HP som leverer skjøre løsninger. Det er helt greit, men HP burde ta ansvar når løsningene feiler, ikke angripe kunden. En person med en viss mengde IQ burde kunne innse at hvis en avbryter en operasjon så kan medføre at ting går galt, det er praktisk talt logisk. Hva angår det siste argumentet ditt "dette burde en bli informert om", så viser jo TEE sitt innlegg at man blir advart mot dette. Om en da holder seg til norsk tradisjon å ikke lese brukermanualen eller hva en signerer på, så er det for min del å ta på egen kappe. Lenke til kommentar
Simsv Skrevet 3. november 2007 Forfatter Del Skrevet 3. november 2007 En person med en viss mengde IQ burde kunne innse at hvis en avbryter en operasjon så kan medføre at ting går galt, det er praktisk talt logisk. Takk for den du. Jeg visste selvfølgelig at man ikke skal lukke skjermen under installasjon, det var mer en impulshandling. Det var også advart mot å gjøre dette. Dette skyldsspørsmålet føler jeg også at jeg avklarte i første post. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 En person med en viss mengde IQ burde kunne innse at hvis en avbryter en operasjon så kan medføre at ting går galt, det er praktisk talt logisk. Takk for den du. Jeg visste selvfølgelig at man ikke skal lukke skjermen under installasjon, det var mer en impulshandling. Det var også advart mot å gjøre dette. Dette skyldsspørsmålet føler jeg også at jeg avklarte i første post. Nå var ikke den ment helt mot deg, men heller det at enkelte forbrukere later til å mene at bedriftene skal sy silkeputer under armene deres. Personlig opplever jeg mange av dem der jeg jobber, og argumentasjonen er nesten lik hele veien. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Hmm, vil dette si det er farlig å lukke igjen laptopen under innstalering av Windows Xp / Vista ? Shit ass, håper virkelig ikke det stemmer. for da sliter jeg på søndag når jeg skal fortsette på recovery på PC-en til muttern Fikk ikke tid til å fullføre før jeg dro, så jeg lukka igjen skjermen rett etter innstall. det eneste som stod igjen var å taste inn serialkoden Faen Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ta det med ro, Iko. Det går som regel greit. Kommer litt an på hvor langt i installasjonsprosessen du har kommet. I verste fall er det nok å kjøre recovery. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 3. november 2007 Del Skrevet 3. november 2007 Ta det med ro, Iko. Det går som regel greit. Kommer litt an på hvor langt i installasjonsprosessen du har kommet. I verste fall er det nok å kjøre recovery. ohh, takk Nuffern. Begynte å svette så smått nå. Får jeg sove i natt hvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå