Gå til innhold

Rett til prisavslag ved ubrukt laptop kjøpt i juli?

Simsv

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker her å få noen råd om hvilke rettigheter jeg har i min sak, den lyder som følger:

30.07 2007 bestilte jeg en bærbar HP fra en stor, norsk nettbutikk. Da jeg fikk den i overkant av en uke senere og skulle installere Vista, gjorde jeg en personlig tabbe. Uten å tenke over det lukket jeg igjen skjermen (min forrige HP lot seg ikke avbryte av dette), og installasjonen ble avbrutt. Dette var selvfølgelig lite smart, men jeg skulle inspisere undersiden. Jeg prøvde å fortsette installeringen, noe som på sett og vis gikk, men mot slutten kom det feilmeldinger som gjorde at jeg ikke kom lenger.

Jeg ringte så HP Support og forklarte situasjonen, som ga meg en nettadresse hvor jeg kunne kjøpe et recovery kit bestående av to DVD-er; dette skulle fikse problemet, og kostet meg 301 NOK. Siden dette naturlig nok ble sendt fra Budapest, tok det 14 dager. Når jeg så hadde fått DVD'ene og nesten ferdigkjørt recovery'en, fikk jeg igjen en feilmelding, jeg prøvde på nytt mange ganger, uten hell. Jeg ringte så på nytt, hvor HP's forklaring var at det måtte være noe galt med dvd'ene jeg hadde fått, de ville derfor sende meg et nytt et. Så, 14 dager senere stod jeg med et nytt, identisk sett som som forventet ikke hjalp meg. Den tredje gangen jeg ringte HP, ba teknikeren meg fortelle serienummeret som stod på dvd'ene, han sjekket dette opp mot serienummeret som skulle brukes til min pc, og mente dette ikke stemte. Han skulle så sende en mail til de som sendte ut dvd'ene, og få bestilt et nytt, riktig sett, ettersom de angivelig sendte feil DVD-er.

Vel 14 dager senere var postkassen fremdeles fri for post, og jeg våget meg til samtale nr 4. Teknikeren kunne da ikke se i saksloggen at jeg hadde hatt forrige samtale, eller at det var sendt mail/ny bestilling. Jeg ønsket at hun skulle gjøre det forrige tekniker hadde lovet, men hun måtte forhøre seg og ringe meg opp dagen senere, noe som ikke skjedde. Dagen etter, samtale nr 5 (21.09), traff jeg på en god tekniker, som fant ut at jeg faktisk hadde riktig Recovery Kit, tekniker fra samtale 3 hadde sammenlignet med feil nr... Teknikker nr 5 ba meg sjekke noen nummer i BIOS, som sa han at det ikke var feil på hovedkortet. Det skal nevnes at PC-en også tidligere har bestått harddisk- test.

Vi ble så enige om at PC-en skulle på reparasjon.

26.september sendte jeg inn PC-en til InfoCare, hvor den i skrivende stund blir behandlet. Jeg har fulgt status på nettet, hvor det har stått at den har vært forventet returnert 4 ganger til nå. Jeg ringte de 24.10, og jeg ble opplyst om at de hadde satt inn nytt hovedkort, og at de ventet på en ny harddisk som var forventet dagen etter. Da skulle PC-en være klar. Sannsynligvis får jeg PC-en i kommende uke. Med andre ord 3 hele mnd etter kjøp, bestående av dårlig teknisk hjelp, store telefonregninger og treg reparasjon.

Mitt spørsmål er om avbrytelsen av Vista-installasjonen kan ha påført slik skade på hovedkort og harddisk, eller om dette var mangler som gir meg rett til prisavslag eller heving av kjøpet? På forhånd takk for svar.

Endret av Simsv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tok du ikke kontakt med nettbutikken og forklarte problemet?

Etter du har kjørt recovery gang på gang, får du opp at det skjedde en uventet feil og at du må starte maskinen på nytt?

Jeg har fått den på flere maskiner som jeg har solgt og da har saken vært en DOA-sak. (altså kunden får ny maskin av butikken, men da må man jo faktisk ta kontakt via butikken for å ordne dette.)

Du har valgt å ta runden selv som er helt ok selvfølgelig. Jeg ville ringt til Infocare eller HP og oppgitt saksnummer og søkt teknisk retur. Det vil si kredittering eller ombytte. Nå som det har gått 1 måned og hvis Infocare har store problemer med PC-en pleier en slik søknad å bli godkjent.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt med nettbutikken, og de mente det ikke var dead on arrival, da måtte PC-en være komplett død når jeg fikk den, så de viste meg tilbake til HP Support. I grunn ønsker jeg å beholde PC-en dersom den vil fungere, så det jeg er interessert i er en form for prisavslag.

Etter du har kjørt recovery gang på gang, får du opp at det skjedde en uventet feil og at du må starte maskinen på nytt?

Det var noe lignende, husker ikke ordrett.

Endret av Simsv
Lenke til kommentar
Jeg tok kontakt med nettbutikken, og de mente det ikke var dead on arrival, da måtte PC-en være komplett død når jeg fikk den, så de viste meg tilbake til HP Support. I grunn ønsker jeg å beholde PC-en dersom den vil fungere, så det jeg er interessert i er en form for prisavslag.

Det var noe lignende, husker ikke ordrett.

Dette er bare tøv fra butikken. DOA benyttes på produkter som er defekte ved levering, ikke døde. Dette er gjeldende praksis hos alle norske grossister jeg kjenner, og er den allmene forståelsen av definisjonen.

Både produsent og nettbutikk er lidderlig klar over å ha sendt deg en defekt laptop, men forsøker å dytte dette over på deg med svada.

Krev kjøpet hevet, krev full refusjon, inkludert utlegg til DVD plater. Send gjerne dette kravet skriftlig og rekomandert, så blir nok tonen en annen. Ikke beskytt butikken på forum. Ta kontakt med forbrukerombudet skriftlig hvis du blir avvist.

Lenke til kommentar
Det er ikke et krav at butikken må kjøre DOA på en pc, det er helt opp til dem. (avtale mellom butikken og produsenten)

Det kunden har krav på er å få gjenstanden reparert.

Service avtaler er typisk mellom grossist og produsent, ikke detaljist og produsent.

Kunden kan kreve kjøpet hevet etter 5 reperasjons forsøk, og at maskinen ikke fungerer etter så lang tid. Sluttbruker skal ha fått utlevert erstatnings vare i henhold til loverket også.

Hovorfor godta denne behandlingen?

Lenke til kommentar
Krev kjøpet hevet, krev full refusjon, inkludert utlegg til DVD plater. Send gjerne dette kravet skriftlig og rekomandert, så blir nok tonen en annen. Ikke beskytt butikken på forum. Ta kontakt med forbrukerombudet skriftlig hvis du blir avvist.

Han har ikke krav på heving, men reparasjon. Samme om han sender kravet skriftlig og rekommandert eller på e-post. Og til slutt, Forbrukerombudet bryr seg lite om slike saker siden de skal til Forbrukerrådet.

Jeg ville anbefalt å kontakte InfoCare og forhøre seg om muligheter for en form for kompensasjon, som ofte er ganske lett å få til i situasjoner som det her.

Lenke til kommentar
Det er ikke et krav at butikken må kjøre DOA på en pc, det er helt opp til dem. (avtale mellom butikken og produsenten)

Det kunden har krav på er å få gjenstanden reparert.

Service avtaler er typisk mellom grossist og produsent, ikke detaljist og produsent.

Kunden kan kreve kjøpet hevet etter 5 reperasjons forsøk, og at maskinen ikke fungerer etter så lang tid. Sluttbruker skal ha fått utlevert erstatnings vare i henhold til loverket også.

Hovorfor godta denne behandlingen?

Jeg ville satt meg inn i lovverket før du slenger ut påstander.

Hvor i loven står det at man kan heve kjøpet etter 5 reparasjonsforsøk?

Jeg jobber selv i butikk og kjører DOA ganske ofte, og da ikke mot leverandørene jeg får varene fra, men direkte mot HP, Sony Ericsson etc...

Lenke til kommentar

Fine greier.. Det som står i rapporten er avgjørende. Hvis det står noe som helst om at noen av komponentene var defekte. Så er det snakk om en DOA sak.

Hvis jeg var deg så ville jeg tatt saken videre til forbrukerrådet. Får masse hjelp da.

Hva slags nettbutikk er det snakk om?

Lenke til kommentar
...

Mitt spørsmål er om avbrytelsen av Vista-installasjonen kan ha påført slik skade på hovedkort og harddisk, eller om dette var mangler som gir meg rett til prisavslag eller heving av kjøpet? På forhånd takk for svar.

Spørsmålet du stiller, er fornuftig. Dersom det er du som er skyld i skadene, har du ingen krav etter loven. Hvis det derimot er en feil ved selve pc-en (eller noen av dens komponenter), har du visse rettigheter. Lovens formulering er at mangelen "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side" (fkjl § 26).

Så vidt jeg kan se, er det ingen som har gitt noe svar på dette, selv om hele saken står og faller på det.

Siden feilene oppstod som følge av at du avbrøt installasjonen, vil jeg i utgangspunktet tro at du ikke kommer noen særlig vei. Jeg ville tippe at feilene skyldes dine handlinger. Det kan selvsagt tenkes at feilene var der fra før av, og at avbrytningen av installeringen ikke hadde noe å si. Men det har ikke jeg kunnskap for å vurdere.

Det kan også tenkes at du uansett har dine krav i behold, dersom 1) selger ikke opplyste om farene ved å avbryte installasjonen, selv om han burde det (§ 16 b), eller dersom 2) nødvendige opplysninger om installering ... ikke følger med (§ 16 d).

Jeg vil imidlertid vanskelig tro at du vil komme noen vei med disse bestemmelsene. For øvrig vil jeg tippe at du har fått informasjon om at installasjonen ikke må avbrytes (i bruksanvisning e.l.).

Dersom det viser seg at feilene var der hele tiden, og at de ikke skyldtes avbrytelsen, kan du etter omstendighetene gjøre gjeldende visse krav. Dette er imidlertid avhengig av at du reklamerer i tide. Du har alltid to md på deg fra du oppdaget feilene, jf. § 27, men helst ikke lenger tid enn det. Ut fra det du skriver, antar jeg at du har reklamert idet du kontaktet butikken.

Prisavslag vil neppe være så veldig aktuelt for deg. Retting eller omlevering er heller ikke så aktuelt (du vil jo ikke spare noe tid på det all den tid maskinen allerede er til utbedring). Hevning kan være en mulighet - siden pc-en var så vidt ubrukelig og du har hatt så store problemer med den - men lite aktuelt når pc-en vil fungere igjen etter reparasjon.

Det du imidlertid kan kreve, er erstatning, jf. § 33, jf. § 52. Kostnadene ved reparasjon kan kreves dekket, samt andre påregnelige utgifter. Alt bryderiet du har hatt med å vente på DVD-er og ved å prøve å fikse problemene, lar seg dessverre ikke beregne økonomisk, og gir deg ingen større rett til erstatning.

For øvrig: Enkelte kommer med påstander som ikke er særlig riktige. F.eks.: "Kunden kan kreve kjøpet hevet etter 5 reperasjons forsøk." Enkelt og greit, uten noen som helst begrunnelse eller henvisning. Og "Han har ikke krav på heving, men reparasjon" - dette er da ingen absolutt regel. Og uansett vil slike reaksjoner være betinget av "mangel" i lovens forstand, og da er det greit å vurdere dette først.

Jeg vil ikke henge ut noen, men det er en god idé å 1) sjekke om det man sier er riktig, eller iallfall 2) nevne at man ikke er sikker/at man ikke har noen større juridisk kompetanse. Når man skriver så bastant (og feilaktig), risikerer man at leseren tror på det som skrives, og fremsetter ugrunnede krav mot selgeren. Og det er ikke særlig stas.

Lenke til kommentar

Bare en merknad, men etter flere feilinnstallasjoner på os x, os 9, windows 2003 server osv osv, så har jeg enda å møte en situasjon der dette "ødelegger" datamaskinen. Så jeg undres om det egentlig kan være et spørsmål hvorvidt dette skapte problemet?

Tee:

Du jobber forsåvidt med denne typen support, vet du om noen maskiner som tar skade av en avbrutt innstallasjon av et operativsystem?

Lenke til kommentar
Bare en merknad, men etter flere feilinnstallasjoner på os x, os 9, windows 2003 server osv osv, så har jeg enda å møte en situasjon der dette "ødelegger" datamaskinen. Så jeg undres om det egentlig kan være et spørsmål hvorvidt dette skapte problemet?

Tee:

Du jobber forsåvidt med denne typen support, vet du om noen maskiner som tar skade av en avbrutt innstallasjon av et operativsystem?

Etter en 9-10 år med hardwarearbeid før jeg byttet over til reklamasjoner etc. har jeg aldri sett at å avbryte en installasjon skader hardware. Skal ikke si 100% sikkert at det ikke kan skje, men her ville jeg vel heller gått ut fra at hovedkort og harddisk var ødelagt og skapte problemer med installasjon ;)

Lenke til kommentar

Han har ikke krav på heving, men reparasjon. Samme om han sender kravet skriftlig og rekommandert eller på e-post. Og til slutt, Forbrukerombudet bryr seg lite om slike saker siden de skal til Forbrukerrådet.

Jeg ville anbefalt å kontakte InfoCare og forhøre seg om muligheter for en form for kompensasjon, som ofte er ganske lett å få til i situasjoner som det her.

han har selvfølgelig krav på heving av kjøpet hvis de ikke klarer å fikse feilen etter å ha forsøkt ett rimelig antall ganger. 4-5 ganger, er rimelig antall ganger.

En feil som har oppstått i juli, skal være fikset i oktober.

Hvis du aldri har forsøkt å sende en rekomandert og saklig hendvendelse til noen, så bør du gjøre det, neste gang du har ett problem. Det er rimelig stor forskjell på ett rekomandert brev, enn en e-post. Også juridisk. Den størtste forskjellen er sosialt, noe som er vesentlig å forstå når butikker forsøker å lure seg unna.

Han har krav på erstatnings vare.

Lenke til kommentar

han har selvfølgelig krav på heving av kjøpet hvis de ikke klarer å fikse feilen etter å ha forsøkt ett rimelig antall ganger. 4-5 ganger, er rimelig antall ganger.

En feil som har oppstått i juli, skal være fikset i oktober.

Hvis du aldri har forsøkt å sende en rekomandert og saklig hendvendelse til noen, så bør du gjøre det, neste gang du har ett problem. Det er rimelig stor forskjell på ett rekomandert brev, enn en e-post. Også juridisk. Den størtste forskjellen er sosialt, noe som er vesentlig å forstå når butikker forsøker å lure seg unna.

Han har krav på erstatnings vare.

Et rimelig antall ganger er 2. Tredje gang samme type feil oppstår kan du kreve å heve kjøpet. Loven er ganske klar på det området og bruker ikke noe sted begrepet "rimelig antall ganger". Det er faktisk tallfestet hvor mange ganger selger kan kreve å reparere.

En feil som har oppstått i juli skal være fikset i oktober dersom forsøket på å fikse feilen ble startet før oktober. Her har det nettopp passert en måned med forsøk på å fikse feilen, noe som da også begynner å bli i overkant av hva som regnes som urimelig lang tid. I første omgang ville jeg bedt om en form for kompensasjon, og satt en frist på f.eks. to uker før jeg hadde krevd å heve kjøpet.

Rekommandert brev har ikke noen juridisk større relevans enn en e-post- Begge deler er å gi skriftlig beskjed. Bruk Outlook eller Outlook Express og be om lesebekreftelse. Like sikkert som rekommandert brev.

Han har kun krav på erstatningsvare dersom det ikke er urimelig kostnad og ulempe for selger. Når vi snakker om en nettbutikk er det en urimelig kostnad og ulempe for selger, og kunden vil ikke få noen lånegjenstand.

Lenke til kommentar
...

Spørsmålet du stiller, er fornuftig. Dersom det er du som er skyld i skadene, har du ingen krav etter loven. Hvis det derimot er en feil ved selve pc-en (eller noen av dens komponenter), har du visse rettigheter. Lovens formulering er at mangelen "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side" (fkjl § 26).

Så vidt jeg kan se, er det ingen som har gitt noe svar på dette, selv om hele saken står og faller på det.

Siden feilene oppstod som følge av at du avbrøt installasjonen, vil jeg i utgangspunktet tro at du ikke kommer noen særlig vei. Jeg ville tippe at feilene skyldes dine handlinger. Det kan selvsagt tenkes at feilene var der fra før av, og at avbrytningen av installeringen ikke hadde noe å si. Men det har ikke jeg kunnskap for å vurdere.

Det kan også tenkes at du uansett har dine krav i behold, dersom 1) selger ikke opplyste om farene ved å avbryte installasjonen, selv om han burde det (§ 16 b), eller dersom 2) nødvendige opplysninger om installering ... ikke følger med (§ 16 d).

Jeg vil imidlertid vanskelig tro at du vil komme noen vei med disse bestemmelsene. For øvrig vil jeg tippe at du har fått informasjon om at installasjonen ikke må avbrytes (i bruksanvisning e.l.).

Dersom det viser seg at feilene var der hele tiden, og at de ikke skyldtes avbrytelsen, kan du etter omstendighetene gjøre gjeldende visse krav. Dette er imidlertid avhengig av at du reklamerer i tide. Du har alltid to md på deg fra du oppdaget feilene, jf. § 27, men helst ikke lenger tid enn det. Ut fra det du skriver, antar jeg at du har reklamert idet du kontaktet butikken.

Prisavslag vil neppe være så veldig aktuelt for deg. Retting eller omlevering er heller ikke så aktuelt (du vil jo ikke spare noe tid på det all den tid maskinen allerede er til utbedring). Hevning kan være en mulighet - siden pc-en var så vidt ubrukelig og du har hatt så store problemer med den - men lite aktuelt når pc-en vil fungere igjen etter reparasjon.

Det du imidlertid kan kreve, er erstatning, jf. § 33, jf. § 52. Kostnadene ved reparasjon kan kreves dekket, samt andre påregnelige utgifter. Alt bryderiet du har hatt med å vente på DVD-er og ved å prøve å fikse problemene, lar seg dessverre ikke beregne økonomisk, og gir deg ingen større rett til erstatning.

For øvrig: Enkelte kommer med påstander som ikke er særlig riktige. F.eks.: "Kunden kan kreve kjøpet hevet etter 5 reperasjons forsøk." Enkelt og greit, uten noen som helst begrunnelse eller henvisning. Og "Han har ikke krav på heving, men reparasjon" - dette er da ingen absolutt regel. Og uansett vil slike reaksjoner være betinget av "mangel" i lovens forstand, og da er det greit å vurdere dette først.

Jeg vil ikke henge ut noen, men det er en god idé å 1) sjekke om det man sier er riktig, eller iallfall 2) nevne at man ikke er sikker/at man ikke har noen større juridisk kompetanse. Når man skriver så bastant (og feilaktig), risikerer man at leseren tror på det som skrives, og fremsetter ugrunnede krav mot selgeren. Og det er ikke særlig stas.

Du faller for eget grep her, for hvis du leser innlegget mitt, vil du se at dette ikke strider mot en dritt av det du skriver, hvis du bruker litt flere fargestifter. Hva i all verden vet du om min kompetanse forresten?

Leverandører informerer ikke om at det ikke må oppstå strømbrudd ved installasjon av OS. Da ville MS flippe ut.

En HP maskin tar 2 timer, jeg gjentar, 2 timer, å klargjøre når den er ny. Hvis det skjer noe galt under denne prosessen, kreves du for penger for å få sendt installasjons materiale. Hvis det i tillegg er maskinvare feil, da produsenter ikke tester maskinvare før den sendes ut, så forsøker leverandøren å gi deg skylda. De lyver gjerne, eller kommer med tåpelige tekniske påstander, eller en juridisk "bentenkningen" som du kom med.

Målet er å pushe installering på kunden, kostnadene ved feilene i programvarene over på kunden, drenere service for kunden, osv. Alt for å spare penger.

Det brude tatt leverandør 5minutter å kjørt en fornuftig diagnose på din maskin, og det er HP sin feil alene, at en avbrutt installasjon ikke kan gjenopptas. At leverandøren ikke gidder å sende ett diagnose system med maskinen, er ikke kundens feil, det er leverandørens. Slike systemer leveres ikke med maskinen, da leverandøren da må dekke flere feil, da flere oppdages: Slikt koster penger.

Det blir vannskelig å heve kjøpet hvis maskinen blir reparert. Da kommer butikken til å lene seg tilbake og nekte for alle krav. Du må da trolig stevne leverandør, hvis ikke forbrukerrådet hjelper deg. Du må altså bære kostnaden. Leverandører sparer penger.

Dette var planen hele tiden.

Det blir litt lite juice i den juridiske bentenkningen til frevild når saken belyses fra dette perspektivet. Produktet har "mangel i lovens forstand". Uavhengi av maskinvare feil eller ei.

Selv om tryna med dette innlegget ditt, er det hyggelig at du tar med juss studiene inn på forumet. Du kommer ikke så galt ut i forholdt til de forutsetningene du setter, men du unnlater vesentlige juridiske aspekter og bruker for få fargestifter. Du er ikke noen juss konge enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...