Innos Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Installerte Ubuntu tidligere i dag, og ble straks imponert. Dette er nok noe jeg vil fortsette å bruke, så sant mesteparten av disse små irritasjonsmomentene lar seg fikse. 1. Fram/tilbake knappene og "autoscroll" (trykke ned "middle mouse" så man bare trenger å røre på musen for å scrolle) fungerer ikke slik de skal. 2. Får ikke installert opera. Sier at både i382, sparc og powerpc er feil (har AMD 64 cpu, så er i382 som er rett). 3. Hvordan stokker jeg om på artist/title/track osv, og sorterer album etter årstall i rythmbox? 4. Hvordan legger jeg til personlig bilde/melding i pidgin? Er det mulig å få til cam/stemmeklippsfunksjonalitet med plugins? 5. Hvordan legger jeg snarveier til partisjoner til et panel? 6. Kan jeg legge åpne programmer osv til det øverste panelet, og så fjerne det nederste og flytte det som nå er øverst dit? Savner å kunne dra pekeren i hjørnet og trykka for å lukke programmer. Synes også det er unødvendig med to når jeg ikke trenger funksjonaliteten i det nederste (utenom å vise og veksle mellom åpne programmer såklart). 7. Er det mulig å legge "show desktop" til en snarveistast, helst windowstast+d, slik at det er likt det jeg er vandt med (er det i det hele tatt mulig å bruke denne?). Håper noen kan være behjelpelige. Mye er sikkert helt elementære ting som jeg helt klart burde vite, men prøv å være vennlig. =p Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Installerte Ubuntu tidligere i dag, og ble straks imponert. Dette er nok noe jeg vil fortsette å bruke, så sant mesteparten av disse små irritasjonsmomentene lar seg fikse. 1. Fram/tilbake knappene og "autoscroll" (trykke ned "middle mouse" så man bare trenger å røre på musen for å scrolle) fungerer ikke slik de skal. 2. Får ikke installert opera. Sier at både i382, sparc og powerpc er feil (har AMD 64 cpu, så er i382 som er rett). 3. Hvordan stokker jeg om på artist/title/track osv, og sorterer album etter årstall i rythmbox? 4. Hvordan legger jeg til personlig bilde/melding i pidgin? Er det mulig å få til cam/stemmeklippsfunksjonalitet med plugins? 5. Hvordan legger jeg snarveier til partisjoner til et panel? 6. Kan jeg legge åpne programmer osv til det øverste panelet, og så fjerne det nederste og flytte det som nå er øverst dit? Savner å kunne dra pekeren i hjørnet og trykka for å lukke programmer. Synes også det er unødvendig med to når jeg ikke trenger funksjonaliteten i det nederste (utenom å vise og veksle mellom åpne programmer såklart). 7. Er det mulig å legge "show desktop" til en snarveistast, helst windowstast+d, slik at det er likt det jeg er vandt med (er det i det hele tatt mulig å bruke denne?). Håper noen kan være behjelpelige. Mye er sikkert helt elementære ting som jeg helt klart burde vite, men prøv å være vennlig. =p Her var det mye, skal prøve å besvare noen av punktene dine. 2. Det kan hende at Opera ikke vil installeres fordi de ikke har gitt ut en versjon for 7.10 enda. Vær tålmodig Bør komme snart! 4. Skal være et lite bildeikon nederst til høyre på kontaktlista di, trykk her og velg ditt personlige bilde. Når det gjelder cam og voice clips så er ikke dette mulig med pidgin. Prøv et annet IM program som Mercury(www.mercury.to) eller aMSN(ligger i pakkebrønnen vil jeg tro) 5. Skal vi se, åpne nautilus (filbehandleren din som du bruker til å utforske systemet med) trykk på en partisjon slik at du kan se filene dens. Denne partisjonen skal nå vises under "steder menyen". Trykk på partisjonen og dra den over til et panel. 6. Høyreklikk på det nederste panelet og velg "Slett dette panelet". På det øverste panelet høyreklikker du og velger "legg til på panelet". Da vil det dukke opp et vindu med en rekke applets. Velg "vinduliste" og trykk legg til. Hvis du vil ha det øverste panelet nederst så er det bare å trykke på en ledig plass og dra det ned. Du kan bytte ut de tre menyene med en klassisk meny med samme metode hvis dette skulle være ønskelig. 7. Nå bruker ikke jeg Ubuntu så er ikke helt sikker. Men prøv System->Brukervalg->Tastatursnarveier. Skal ikke være noe problem å bruke "windows knappen" men husk at den kalles for super key i Linux Mener at standard innstilling er Ctrl+Alt+D. Håper det hjalp. Btw, du vil kanskje prøve ut Amarok istedenfor Rhythmbox da dette er, i min mening, en mye bedre musikkspiller. Endret 26. oktober 2007 av Skinney Lenke til kommentar
Decline Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) 1. Du har en fram og tilbake-knapp på musa? Isåfall, gjør dette: - Åpen terminalen (Du finner den i program-menyen og tilbehør) - skriv (uten hermetegn): "sudo gedit /etc/X11/xorg.conf" - Da får du opp ei tekstfil. Noen hakk ned der står det Section "InputDevice" og noe om mouse... altså konfigurasjonen til musa di. Slik ser min ut: Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ButtonMapping" "1 2 3 6 7 4 5" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "false" EndSection Antakeligvis må du forandre på "Protocol", "ButtonMapping", "ZAxisMapping" og "Emulate3Buttons" i din fil, slik at det ser ut som min. Da får du fram-tilbake knappene i firefox i det minste. Virker litt tungvint, men så lenge det ikke blir feil går det jo bra (eventuelt kan du ta backup av xorg.conf før du gjør dette. Bare skriv "sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup" 4. Legge til bilde: Bare klikk på det lille bildet nederst til høyre i pidgin-vinduet, ved siden av Statusen. Skifte nick etc.: i menyen: Kontoer > Din konto > Skriv inn kallenavn Når det kommer til cam og stemmeklipp vet jeg ikke. Du får sjekke ut på pidgin-sidene... eller bruke google. Om det IKKE fins, og du har bruk for det, kan du alltids installere amsn i tillegg, her er det støtte for det. 5. [EDIT] Skinney hadde en enklere løsning Om du vil lage snarveier i filbehandleren (nautilus), kan du bare dra en mappe til venstre-siden. 6. Igjen, høyreklikk på panelet, og ta "legg til på panelet". Her kan du legge til mye rart, inkludert vinduslista. 7. Prøvd CTRL+ALT+D ? Endret 26. oktober 2007 av Decline Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Installerte Ubuntu tidligere i dag, og ble straks imponert. Dette er nok noe jeg vil fortsette å bruke, så sant mesteparten av disse små irritasjonsmomentene lar seg fikse. 1. Fram/tilbake knappene og "autoscroll" (trykke ned "middle mouse" så man bare trenger å røre på musen for å scrolle) fungerer ikke slik de skal. 2. Får ikke installert opera. Sier at både i382, sparc og powerpc er feil (har AMD 64 cpu, så er i382 som er rett). 3. Hvordan stokker jeg om på artist/title/track osv, og sorterer album etter årstall i rythmbox? 4. Hvordan legger jeg til personlig bilde/melding i pidgin? Er det mulig å få til cam/stemmeklippsfunksjonalitet med plugins? 5. Hvordan legger jeg snarveier til partisjoner til et panel? 6. Kan jeg legge åpne programmer osv til det øverste panelet, og så fjerne det nederste og flytte det som nå er øverst dit? Savner å kunne dra pekeren i hjørnet og trykka for å lukke programmer. Synes også det er unødvendig med to når jeg ikke trenger funksjonaliteten i det nederste (utenom å vise og veksle mellom åpne programmer såklart). 7. Er det mulig å legge "show desktop" til en snarveistast, helst windowstast+d, slik at det er likt det jeg er vandt med (er det i det hele tatt mulig å bruke denne?). Håper noen kan være behjelpelige. Mye er sikkert helt elementære ting som jeg helt klart burde vite, men prøv å være vennlig. =p Opera virker i 7.10, det er PC-en min et "levende" eksempel på. Hvordan prøvde du å installere det? Med en deb pakke eller i terminal. Jeg installerte i terminal, og det virker. sudo aptitude install opera Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Funnet ut av mye, men dette er fortsatt et problem: 1. Det decline sa jeg skulle gjøre virket ikke, og om det bare funker i firefox blir det kun en midlertidig løsning til jeg får til opera. 2. Kom install greie i terminal, men finner ikke opera noen plass (hverken ved søk eller ved manuell leting). 3. Hvordan legger jeg til mapper på andre partisjoner enn hovedpartisjonen i amarok? 6. Finner ikke klassisk meny greiene, men har fått til å bare ha ett panel. 7. Får ikke lagt til andre taster enn Super. Og får volumsnarveien til å funke. Har også et nytt spørsmål: 8. Hvor god er støtten for norsk? Er det slik at ved en norsk install av ubuntu så er alt av programmer på god norsk? Kan jeg gjøre hele instllen om til norsk, uten å reinstallere? Altså, at alt blir som om jeg ville installert på norsk fra første stund. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Deb pakke for opera kan du laste ned fra HER! Last ned og dobbeltklikk. Da skal gdebi pakkeinstallerer dukke opp. Hvis ikke denne pakka funker for gutsy kan du prøve DENNE! Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Ingen av dem funket. =/ Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) 2. Kom install greie i terminal, men finner ikke opera noen plass (hverken ved søk eller ved manuell leting).Gå til: http://www.opera.com/download/ last ned opera for den siste ubuntu versjonen du finner der, edgy eller feisty. Last ned .deb pakken til skrivebordet. Gå til skrivebordet og dobbeltklikk på .deb filen. Følg veiviseren. Alternativt kan du bruke terminalen og kjøre følgende kommandoer i rekkefølge: sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo aptitude update sudo aptitude install opera (De to første legger til pakkekilden Medibuntu hvor bl.a. opera ligger. Den tredje installerer opera). 3. Hvordan legger jeg til mapper på andre partisjoner enn hovedpartisjonen i amarok?Vet ikke om jeg forstår spørsmålet, men partisjoner monteres vanligvis i katalogen /media 6. Finner ikke klassisk meny greiene, men har fått til å bare ha ett panel.Høyreklikk på panelet, velg «Add to Panel...» rull ned til «Utilities» velg «Main Menu» (Ubuntu ikon). 7. Får ikke lagt til andre taster enn Super. Og får volumsnarveien til å funke.Nei, den liker ikke tastekombinasjoner med Super-knappene, men du kan bruke Ctrl+Alt+knappen du vil bruke. Du kan sikkert rapportere det som en bug på Launchpad (https://launchpad.net/) 8. Hvor god er støtten for norsk? Er det slik at ved en norsk install av ubuntu så er alt av programmer på god norsk? Kan jeg gjøre hele instllen om til norsk, uten å reinstallere? Altså, at alt blir som om jeg ville installert på norsk fra første stund.Bare halvparten av alle programmene som finnes i pakkekildene til Ubuntu er oversatt til bokmål. Det gjenstår 172274 linjer/tekststrenger som behøver oversetting. Det er bare å bidra om du føler for det: https://translations.launchpad.net/ubuntu/gutsy/+lang/nbFor nynorsk er status omtrent 40%. Skal du ha norsk så går du til System->Administration->Language Support og krysser av for norsk. Da vil den laste ned norsk oversettelse så langt det er tilgjengelig for alle programmene du har installert. Endret 26. oktober 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Fikk ikke installert Opera på HavarN sin måte heller. Står "No candidate version found for opera No packages will be installed, upgraded, or removed". Så nå er det bare opera, å ta i bruk musen skikkelig og å få hotkey til volum til å fungere som er et problem. Rart at dette med mus skal være så vanskelig. edit: Likte ikke amarok, så spørsmål nr. 3 i førsteposten gjelder igjen. Takk for all hjelp forresten! Setter pris på det. =) Endret 26. oktober 2007 av Innos Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Her har du direkte nedlastingslenke hentet fra http://www.opera.com/download/ Installer denne filen ved å åpne den i programmet gdebi (som skal være standard aksjon når du dobbelklikker på en .deb fil) Følg veiviseren. Værre skal det ikke være. Da skal det komme en snarvei i Applications->Internet->Opera. Hvis du ikke får denne snarveien kan du trykke ALT+F2 og skrive opera for å starte opera. Så forklaring på hvorfor det ikke virket for deg med aptitude eller apt-get : "No candidate version found for operaNo packages will be installed, upgraded, or removed". Kommer kun når du prøver å bruke aptitude eller apt-get. Denne kommandoen: sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list Skal være på én linje. Om du vil skrive den på to linjer, må du gjøre slik: sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O \ /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list Volumknappene setter du som andre hurtigtaster i GNOME i System->Preferences->Keyboard Shortcuts Endret 26. oktober 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Får ikke installert opera på noen av måtene nevnt i tråden. Har skrevet alt i terminalen på bare én linje. Problemet med volumtastene er ikke at jeg ikke får satt hurtigtaster til dette. Det som er problemet er at disse bare bringer opp et stort ikon, der - gjør at det får en liten x på seg, og pluss omgjør dette (satt til alt+- og alt++). Det skjer ingenting med lyden. Volumhjulet på lydkortet (Creative XMOD) gjør heller ingenting. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hva mener du med at du ikke får installert Opera? Hva skjer når du skriver inn kommandoene? Hvilke feilmeldinger får du? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Med .install fra opera.com: "Error: Wrong architecture 'i386/sparc/powerpc'". Via terminal: "No candidate version found for opera No packages will be installed, upgraded, or removed". Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Ok, hvilken prosessor har du? Og hvilken .iso av ubuntu lastet du ned og installerte? Har du sett noen av følgende bilder? Som er det som skal komme opp når du skriver: gdebi opera_9.24-20071015.6-shared-qt_en_i386.deb Endret 26. oktober 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Har en AMD 64 3000+ Winchester S939, og lastet ned Ubuntu deretter (64bit AMD and Intel computers). Har ikke sett nøyaktig de vinduene, kommer til noe som ligner det første, men står "Error: Wrong architecture 'i386". under "Status:". Det står "Wrong architecture" uansett hvilken install jeg velger. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Last ned og installer 32-bit versjonen, så får du kanskje litt færre problemer. Det ser ikke ut som opera distribuerer en 64-bit versjon fra websiden deres. Du får nok en del problemer med proprietær programvare hvis du bruker 64-bit OS. Fri programvare skal allikevel være omtrent like greit som for 32-bit. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Hmm, Opera funker flott i 64-bit Windows. =/ Skal vurdere om jeg orker å lage ny cd og installere i morgen Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Du kan jo prøve å laste ned .tar.gz filen fra websiden til opera, pakke den ut og starte opera fra katalogen usr/bin Du vil sikkert klare å kjøre 32-bit opera, men du møter på unødvendige problemer fordi du bruker 64-bit OS. Du møter også på problemer om du bruker 64-bit Windows vs 32-bit. Og du tjener ikke noe ytelse på det, med mindre du har mer enn 4GB ram. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Opera 9.50 blir 64-bit også. Men jeg anbefaler deg også å installere 32-bit ubuntu isteden, hvis du har lyst til å ha flash player som funker ordentlig. Adobe har ikke laget flash player for 64-bit. Dette gjelder også andre ting som skype for.eks å. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Fikk ikke installert Opera på HavarN sin måte heller. Står "No candidate version found for operaNo packages will be installed, upgraded, or removed". Så nå er det bare opera, å ta i bruk musen skikkelig og å få hotkey til volum til å fungere som er et problem. Rart at dette med mus skal være så vanskelig. edit: Likte ikke amarok, så spørsmål nr. 3 i førsteposten gjelder igjen. Takk for all hjelp forresten! Setter pris på det. =) Det med å holde inne midtre knappen/scrollehjulet har en annen funksjon i Linux enn hva den har i Windowsverdenen. I Linux-verdenen er dette nemlig en copy/paste knapp, som for så vidt er fryktelig kjekk. Marker noe, gå dit du vil paste denne linjen og trykk midterste knappen/scrollethjulet. Selv bruker jeg den hele tiden. Så får du velge om du har lyst til å fjerne den for å få scrollinga som du er vant med i Windows, selvsagt en smakssak. Men om du prøver litt sånn som musa er nå tror jeg du blir ganske glad i akkurat den funksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå