Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

har en Case ang. Fiber->Cat5 nettverk

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et prosjekt på jobb.

Skal tyne max ut av en Telefon og ADSL-Linje...

Saken:

2Par fiber (4x SC ?) til Hyttefelt skal gi totalt 3 Nettverks-uttak (og 3 Telefoner, muligens som option)

Nå har jeg tenkt og plassere en Dlink DIR-655 ved sentralen... slik at jeg slipper og bruke Telenor-modemet som DHCP-server etc.

Må sikkert ha meg en slags Switch, da Dlinken bare har 4utganger... får da alle IP adresse fra Dlinken?

Hvilket utstyr må jeg ha i endene på fibern?? :HELP:

Jeg får en(eh, 4-6stk da) sak med 1par fiber inn og 2xCat5 ut... men det blir vell for lite??

Hvordan vil dette fungere som "LAN" ?

Eh, litt stressa nå... så jeg kommer ikke på alle de spørsmålene jeg sto med tidligere idag :S

(Men, får de Fiber til Cat5 sakene på mandag/tirsdag og en meter Fiber til og teste med før jobben blir utført :p )

Dlink 16P switch??

Dlink DIR 655

Edit: Eller kanskje en slik sak: CNet Switch 16P 10/100 + 1 100Base-FX SC

Bare mindre porter...

Kabelf_ring.bmp

Endret av Alte-to
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det av fiberconvertere jeg har sett er enten av typen switch med 16+ porter og en eller to fiberutganger, eller rene convertere med kun 2 fiber inn og en parkabel ut.

Nå finnes det såklart store fiberswitcher ol, men gjetter dette blir lit utenfor budsjettet ditt.

Hvilket utstyr er det du har kjøpt til å convertere til/fra fiber?

Lenke til kommentar

16 porter med 1-2 fiber holder vell lenge.

Det utstyret jeg venter har jeg ikke navnet på enda... får se på Mandag, til uka.

(det er i alle fall 1par fiber inn og 2 parkabel ut...)

Men, hvordan oppfører 2 Switcher seg med fiber imellom da?? :S

Er det port 1 som går til port 1 i andre enden eller? :p

2 til 2 osv??

Lenke til kommentar

Om du kjøper 2 fiber convertere av typen TP til fiber vil det være nok i massevis.

Da kobler du f.eks router til converter i ene enden og switch til converter i andre enden som videre går ut med TP til hyttene.

EDIT: Om du skal ha fiber mellom sentral og lager kan du kjøpe 2 convertere til. :p

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

hadde jeg vært deg vile jeg kjøpt en switch med 2 fiber slotter, og MED vlan(veit du ikke hva vlan er så google it).

så på, og bruk en switch med vlan(med fiber på lagert) og i hytte en satt opp en switch med fiber med vlan.

handle listen er som følger:

1x switcher med vlan, og 2 fiber modul.

2X switcher med vlan ,og 1 fiber modul.

hvis du bruker vlan kan du bruker "tag vlan" og "port vlan"

kort forklaring:

tag vlan = kjøre flere vlan på en kabel/port, eks: vlan 1,2,3,4,5,6 osv. på port nr1

port vlan da kjører du eks KUN vlan nr 3 ut på port 2 og 3. (da er det ingen andre som kan se dem)

for deg vil det si :

du setter opp switchen på sentralen, kobler på adsl modemet på port nr 1 sett så port vlan til vlan nr 1, så kjører du tag vlan ut på fiber port på den som skal til lagert.

så på den i lareget sette du tag vlan på fiber port til samme vlan nr, og på eks port 1 setter du port vlan

da vil du ha port 1 på switchen i sentralen til port nr 1 på lagert.

så er det bare og sette opp så mange vlan du trenger på dem forsjelige porter, og vlan 1 kan ikke se vlan2 selv om dem går over samme fiber.

hvis du skal ha iptlf over det så sett opp egent vlan til det :-)

NB: skal du bruker vlan funker det ikke så bra og bruke media konverter for noen av dem stopper det. du kan heller ikke bruker vanelig switch og skjøte med hvis det er tag vlan på den porten(bruker du port vlan kan du selv sette på switch).

hvis du skal kjøre flat net så alle ser alle, vil si at 1 kan fucke opp alt. Det funker og bare sett på switcher, du vil da ikke ha noe kontrol på noen ting:-/ Hvis du bruker vlan kan du eks kjøpe egent inet linje i sentral og gi den vidre KUN til hytte nr 3.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
akkurat, dette hørtes jo bra ut.

Ranvik; Har du noen link til utstyr med VLAN?

Hva betyr "4 x delt SFP (mini-GBIC)" ? :p

Dette var det jeg fant på ...komplett

4 x delt SFP (mini-GBIC) vil si følgende:

den har 4porter som er mulig og sette mini-gbic(modul)

at den sier det er delt vil si at hvis det er 24porter switch så er port 20 til 24 satt av til gbic'ene.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10285 <- flest der er med vlan support.(det står på utvidet info på switchen)

jeg vil nok gått for den her :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=31690...p;view=detailed

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329699 <- den fiber converter.(dem stikker du i switchen) husk kabe over gang mellom mini og fiber kablen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

antar du mener : Berggård Amundsen AS , url : www.elgros.no

dem er elektro forhandlere, dem har ofte ikke sånt data utstyr, dem har veldig simple ting som elektriker skal sette opp. hvis du ringer og spøre selger, start med og si: jeg skal ha fiber net med vlan.

da får du en av 2 svar: ja da skal du ha osv...

eller

da må du snakke med noen andre (den her du nok får)

jeg har ikke konto hoss den elektro grosisten , men har på ortanorge.no og solar.no ingen av dem har switcher med vlan(hvis dem har det veit dem ikke hvordan bruke dem)

NB: skriv model nr du skal kjøpe skal jeg si deg om det er eller galt.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

jepp, det er dem ja... litt stressa når jeg skrev.

Vi brukte Otra før vi fikk en "god" avtale med BA.

og, jeg har direktenr. til han som har peil på Fiber nå :p

men, du hadde rett ang. den Første telefonen til BA ang fiber :p

skal skaffe mere info over helga. har noe av varene liggende i bilen... sjekker senere.

TA

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha noe som står på 24/7/365 og du ikke har umiddelbar tilgang på utstyret til enhver tid, ville jeg IKKE brukt fiberkonvertere, og lagt litt mer enn 2k på en switch. Jobben med å dra og terminere fiber vil koste en del penger, hvorfor ikke legge litt penger og få skikkelig utstyr med en gang også.

Jeg ville også dratt fiber til alle hyttene (selv om dette da kanskje må innom Hytte 1 på vei til 2 og 3. Kjøp en switch med 4x miniGBIC'er til "sentral". På hyttene kan du gjerne bruke "billig søppel" da vedkommende som vil få problemer vil da enkelt kunne "restarte" sin enhet. Kjøp inn 5x fiber-konvertere f.eks til disse, så har du en i bakhånd til den dagen den ene går i stykker.

Lenke til kommentar

Switcher tryner.... Det er ikke helt uvanlig. Sjansen for at de går i stykker er som regel også større.... Greit å legge litt penger i noe som skal være knutepunktet for å sikre seg at dette ikke tryner og du evnt må kjøre 15 mil for å komme til hyttene ene og alene for å restarte switch/router.

Lenke til kommentar

15 mil var et tall for å illustrere. Det jeg tenker på ved å kjøpe en decent switch er at det er lagt litt mer jobb i å få et stabilt OS på switchen, og de har valgt førsteklasses komponenter for å sørge for at ting er stabilt. En god tommelfingerregel er at du får det du betaler for. Det ER en forskjell på en switch til 700,- og 7000,- selv om specs er ~identiske.

Lenke til kommentar

er en god regel det ;)

Jeg VAR egentlig ute etter en switch med Fiber uplink eller liknende (~2000kr)

men, så sendte grosisten disse Converterene, så jeg må gå for de nå.

skal koble opp greia i morgen og/eller onsdag. får se om jeg kommer meg på nett og lest hw.no mens jeg er der oppe da :)

TA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...