Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Krasj grunnet Dual-Core Optimizer

Anbefalte innlegg

Jeg bygget min første PC igår, med god hjelp av en kamerat med bra peiling på området.

Oppbygging og oppstart gitt mer eller mindre knirkfritt, og fikk installert Windows XP.

Da jeg skulle teste ut det nye skjermkortet og kjøre spill som S.T.A.L.K.E.R og Oblivion, begynte det å hakke etter et par minutter, så gikk det smooth en stund for deretter å hakke hvert 30 sek.. Klarte ikke helt og forstå problemet, og fikk tips om at jeg kunne kjøre AMD's Dual-Core Optimizer, for å regulere CPU. Etter installasjon har jeg ikke kommet inn i Windows. Den henger seg i oppstartshilsen for så å boote. Begynner å bli redd for at det jeg har gjort seriøs skade på mitt nye monster. Kjempefrustrerende :cry: !! Tar imot alle svar med stor takk!!

Spesifikasjoner:

STRØM: Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

HK: MSI P6N SLI Platinum, nForce-650i SLI, Socket-775, ATX, DDR2, GbLAN, 2xPCI-Ex16

HD: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

CPU: Intel CPU Core 2 Duo E6750 2.66GHz S-775 1333MHz 4MB "Conroe" Boxed

RAM: Geil Black Dragon 4GB (4 x 1GB) DDR2 PC2 6400 800Mhz 5-5-5-15 /8-Layer PCB with LED Retail

GFX: Msi VGA-Card nVidia 8600GTS 512MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV HDCP Heatpipe Retail

Mvh

Size 11

Endret av size11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok det å bruke amd's dual core optimizer på en Intel cpu er en særdeles dårlig mix. ville nok formatert og heller lastet ned oppdaterte drivere til alt fra chipsett og skjermkort fra de respektive produsentene's sider.

Ja, utrolig lite gjennomtenkt.. forsøkte å kjøre safe-mode, som resulterte i totalt blackout. det skjer faktisk ingenting annet enn at viftene går.

hvordan formaterer jeg da?

Lenke til kommentar
legger inn windows på ny og formaterer disken vanlig

boot fra cdromen

men jeg trur største feilen din er at du har en litt for liten strøm

Han som hjalp meg med innkjøpet mener bestemt det burde holde. Men skjermkortet trekker vel en del?

Har forsøkt med XP-skiva, uten resultat. Leser ikke fra CD-ROM

Lenke til kommentar

boot fra cdromen

Ja, spesielt når han har installert amd dualcore optimizer på en intel. Da er det nok strømmangel som er problemet. :thumbdown:

Lenke til kommentar

boot fra cdromen

Ja, spesielt når han har installert amd dualcore optimizer på en intel. Da er det nok strømmangel som er problemet. :thumbdown:

nå ja hehe bortsett fra den lille feilen han har gjordt der så men, nok om det kompisen min hadde samme problem og jeg anbefalte han om å kjøpe en kraftigere psu

og vips prob løst

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan jeg ikke se noen grunn til at du skal ha behov for større strømforsyning. Corsair sin 450W er jo relativt oppegående.

Men legg inn Windows på nytt. Du gjør det i utgangspunktet på samme måte som du gjorde forrige gang. Og ligg unna AMD sin dual core optimizer denne gangen :p Den er KUN for AMD dobbelkjerne prosessorer, ikke Intel!

Bios innstillinger og drivere kan også forårsake mange problemer. Jeg ville startet i den enden etter at Windows er installert på nytt. Sjekk at du har nyeste bios versjon på hovedkortet, start med forsiktige innstillinger i bios. LIGG UNNA overklokking til ting virker som det skal. Sjekk også om minnebrikkene skal ha mer spenning enn det som er standard. Sørg isåfall for at dette endres i bios. Veldig ofte skal minnebrikkene ha 0,1-0,3v mer enn det som er standard i de fleste bioser for å virke skikkelig.

Last ned og installerer NYESTE versjon av alle drivere du behøver. Det betyr: hovedkort (nForce chipset drivere), skjermkort, lydkort, mus, osv osv osv!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men så les hva trådstarter skriver da! :mad:

Det går ikke å "formattere" når systemet ikke booter.

Ikke umulig at den noe ukyndige installasjonen av *AMD* dualcore optimizer har gjort skade på både CPU og/eller Bios (microcode).

Ett forslag kan være å ta en Bios reset, ta ut/inn CPU + RAM og krysse fingre for at det da booter. :)

Lenke til kommentar
Men så les hva trådstarter skriver da! :mad:

Det går ikke å "formattere" når systemet ikke booter.

Ikke umulig at den noe ukyndige installasjonen av *AMD* dualcore optimizer har gjort skade på både CPU og/eller Bios (microcode).

Ett forslag kan være å ta en Bios reset, ta ut/inn CPU + RAM og krysse fingre for at det da booter. :)

Jeg skal prøve forslaget ditt, men hvis problemet ligger på harddisken, vil det da hjelpe?

Testet såvidt med en annen harddisk, og ser ut til å gå greit med denne. Tenkte å forsøke formatering av disken for så å legge in XP på nytt. Uansett.. Takk for svar!

Lenke til kommentar

boot fra cdromen

lol nei, har ingenting med strømmen å gjøre, han har plenty med 450w, systemet hans trekker sikkert ikke mer enn 360 på max load

Lenke til kommentar

Begynner å bli ganske desperat nå. Er dette noe jeg kan fikse selv? eller burde jeg få sendt den på rep av noe slag?

Hvor stor er sjansen for at jeg har svidd/ødelagt CPU? Jeg skulle helst slulppet å bruke flere tusen ekstra nå som jeg har brukt 9k

:cry:

Endret av size11
Lenke til kommentar

Har du prøvd å legge inn XP på nytt? Du skriver at du skal gjøre det, men ikke noe mer...

Du skriver også at det ser ut til å fungere med en annen hdd?!

Jeg tviler på at du har svidd noe som helst pga drivern. OS kan muligens være ødelagt, men det har da ikke mye å si om du formaterer.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å legge inn XP på nytt? Du skriver at du skal gjøre det, men ikke noe mer...

Du skriver også at det ser ut til å fungere med en annen hdd?!

Jeg tviler på at du har svidd noe som helst pga drivern. OS kan muligens være ødelagt, men det har da ikke mye å si om du formaterer.

Jeg har bare såvidt testet den på en hdd fra en gammel maskin som er smekk full. Jeg har ikke plass til å installere pånytt, og har lite lyst til å formatere. Rep blir også vanskelig da han jeg kjøpte maskina av har lagt in adminpassord, og flyttet til USA. Etter at jeg forsøkte å starte maskina i safemode med den nye disken, har det vært null respons, og får derfor ikke kjørt XP-skiva på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...