Fibonacci Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei! Jeg er på utkikk etter objektiver med ekstremt høy blenderåpning (0.75), og lurer i den sammenheng på hvor i alle dager jeg kan få kjøpt slikt. Litt søking på nettet avslører at Rodenstock og Kowa produserer objektiver med f/0.75, men jeg finner ingen steder der de kan kjøpes. Jeg har funnet flere bilder der objektivene brukes på Nikon DSLR-kameraer, så jeg vet det går an. Men er dette objektiver som normalt ikke produseres med F-mount (Nikon) som standard, og må spesialtilpasses? Og er de til salgs i noen nettbutikker evt. auksjoner? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Ebay Ja, der popper jo opp et par, men for Canon. Er det ingen nettbutikker som selger slike objektiver? Hvorfor produseres det ikke flere slike objektiver egentlig? Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Sannsynligvis en kombinasjon av at det aperaturkappløpet produsentene hadde seg i mellom på 50-60tallet var komplett idioti, og fordi man skjønner at de færreste er villig til å betale for et såpass sterkt kompromiss mellom skarphet/generelle optiske kvaliteter og lysstyrke. I tillegg har film med høyere ISO (400-800) blitt voldsomt mye bedre des siste årene enn på den aktuelle tiden, så noe av presset på lysstyrke dempes der. I tillegg har selvsagt digitale kamera kommet inn i bilde som håndterer denne støyen enda bedre. Mao- unødvendig kompromiss, dårlig business- jeg vil tro det summerer opp. Ut over dette, finnes som du sier Canon f1.0 og Leica Noctilux f1.0 - og de blir jo ganske mye brukt den dag i dag.. I mine øyne ville jeg heller brukt penga på Nikkor 85mm f1.4, 50mm f1.4, 35mm f1.4, 28mm f1.4 enn å jakte ned de relikviene du snakker om. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Jeg har sett en del f 1,2 på keh.com, men har vel sjelden sett noe raskere enn det. Som nevnt over er det en grunn til det. Bestilte nettopp en gammel klassiker derfra selv til en særdeles gunstig pris. lagt til et ord Endret 26. oktober 2007 av dhjerp Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Bjørn Rørslett, en av de riktig store Nikonguruene, har en artikkel om den slags objektiver. Blant annet et som går så langt som f/0,75. Det går visstnok ikke å linke direkte til artikkelen, men den heter "need for speed" og refereres et sted her: http://www.naturfotograf.com/index2.html Det som går tydelig frem av artikkelen og bildene er at dette er veldig sære saker og bare for spesielt interesserte. På de fleste objektivene kan du visstnok hverken stille blender eller fokus, så anvendelsesområdene er litt begrenset. Det mest lyssterke du får fra Nikon er vel f1.2, og ingen av disse har autofokus. Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Det mest lyssterke du får fra Nikon er vel f1.2, og ingen av disse har autofokus. Noct-Nikkor 58mm f1.2 er jo en legende når det kommer til kombinasjon av lystyrke og gode opptiske egenskaper, men det koster også sitt. De andre f1.2 objekvtivene 50 og 55mm er billigere, men mye dårligere opptisk også. Endret 27. oktober 2007 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå