Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lambdasonde, katalysator, varsellampe


Gustav34

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 2001-modell Passat 1,6 der en varsellampe begynte å lyse. Satte den inn hos Møller og de ville skifte en lambdasonde. Det gjorde de og lampen var slukket. Etter en uke begynte lampen å lyse igjen, og jeg satte bilen inn hos Møller igjen. Da ville de skifte enda en lambdasonde, nå en som ligger bak katalysator. Den første var foran. Hvis ikke dette fører til at varsellampen slutter å lyse vil de skifte katalysatoren. Da er mitt spørsmål: Er det ikke mulig å finne ut om det er lambdasonden foran katalysator, lambdasonden bak katalysator eller selve katalysatoren som er defekt? Er det virkelig nødvendig å skifte ut tre dyre deler i "mange-tusen-kroners-klassen" for å finne ut hva som er galt? Går det ikke an å finne ut om en lambdasonde eller en katalysator er defekt? Må man skifte ut delen, for så å vente og se om varsellampen slutter å lyse? Noen som kan hjelpe meg med dette før jeg skifter lambdasonde nr. 2? Kan det kanskje være noe helt annet som er galt? Hva med elektronikken eller selve varsellampen?

 

Er meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke uvanlig med to lamdasonder. Da står det en forran og en bak katalysatoren. Vitsen er at ECUen da kan vite hvor godt katalysatoren jobber, og enda mer presist beregne hvor mye drivstoff den skal sprøyte inn.

 

Det er vel ikke usansynlig at begge lamdasondene kan ryke med kort intervall, begge er vel egentlig ganske kraftig utsatt for varme og den samme eksosen (med over tid endel avfall som aldri burde vært i eksosen som legger seg igjen) som er det som sliter på dem.

 

Jeg er usikker på hvordan det er å feilsøke katalysatorer og lamdasonder, men vil tro de kan gjøre noen ganske store undersøkelser av både lamdasondene og katalysatoren, men da vil timene gå og det vil muligens bli enda dyrere enn å bare bytte delene. De kan nok sjekke hvorvidt en lamdasonde gir helt feil verdi eller ikke, og samme med en katalysator, men ikke sikert de kan enkelt finne ut hvorvidt den er delvis deffekt eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lambdasonde etter kat? Jeg trodde lambdasonden skulle sjekke at avgassene hadde optimal sammensetning FØR kat, og da vil de ikke ha det etter! Tror jeg trenger en mer detaljert/teknisk beskrivelse for å forstå dette.

Lenke til kommentar

Ifølge Møller er det to lambdasonder, en foran og en bak katalysator. De sier også at jeg må skifte lambdasonde nr. 2, men de kan ikke svare på om den er defekt eller ikke. Dersom varsellampen lyser etter at jeg har skiftet nr. 2, må jeg skifte katalysator. Er det bare tre forhold som gjør at varsellampen kan lyse? Altså to defekte lambdasonder eller katalysator. Kan det være andre grunner til at lampen lyser? På meg virker dette som at man skifter ut del etter del helt til man har funnet den rette delen. Det gidder jeg ikke bli med på! Hva gjør jeg? Oppsøker jeg et annet verksted og forhører meg?

Lenke til kommentar

Litt "morsomt" å lese egentlig. Min mor har en 2001 Golf med 1,6l (samme motoren) og har vært igjennom samme runddansen. Bytta begge lambdasondene, katalysatoren pluss en helsikkes masse annet ræl. Problemet var at bilen rett og slett ikke gikk skikkelig. Kunne nøkke og sprette rundt, for å så være totalt uten krefter og ikke klare 60 km/t i tredje gir osv. Tror det fungerer nå visstnok... Ingen kunne svare på nøyaktig HVA som var problemet da.

Lenke til kommentar

En deffekt katalysator og en deffekt bakre lambdasonde vil nok gi samme feilkode, rett og slett fordi motorkontrolleren ikke kan se forskjell. Et verksted vil nok manuelt kunne finne ut av dette ved å måle seg frem, men de følger nok standardmetoder som leverandøren gir dem.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Bilen går helt utmerket den, og derfor er jeg litt ekstra skeptisk til å gjøre så mye uten å vite hvorfor jeg (verkstedet) gjør det. Har time hos Møller 2. november for å skifte lambdasonde bak katalysator. Bør jeg avbestille den timen?

 

Jeg vil råde deg til å følge magefølelsen! Hvis du føler dette ikke er riktig så kutt ut verkstedet. Husk at mekanikerene ofte ikke føler seg ansvarlige for kostnadene for eieren og de vil som regel velge "minste motstands vei" som det heter. De vil derfor velge å skifte deler til det er i orden fordi det er lettest. Prøv deg i forum med spisskompetanse på modellen din, du kan muligens spare mange penger(god timelønn). :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei! Har en 2001-modell Passat 1,6 der en varsellampe begynte å lyse. Satte den inn hos Møller og de ville skifte en lambdasonde. Det gjorde de og lampen var slukket. Etter en uke begynte lampen å lyse igjen, og jeg satte bilen inn hos Møller igjen. Da ville de skifte enda en lambdasonde, nå en som ligger bak katalysator. Den første var foran. Hvis ikke dette fører til at varsellampen slutter å lyse vil de skifte katalysatoren. Da er mitt spørsmål: Er det ikke mulig å finne ut om det er lambdasonden foran katalysator, lambdasonden bak katalysator eller selve katalysatoren som er defekt? Er det virkelig nødvendig å skifte ut tre dyre deler i "mange-tusen-kroners-klassen" for å finne ut hva som er galt? Går det ikke an å finne ut om en lambdasonde eller en katalysator er defekt? Må man skifte ut delen, for så å vente og se om varsellampen slutter å lyse? Noen som kan hjelpe meg med dette før jeg skifter lambdasonde nr. 2? Kan det kanskje være noe helt annet som er galt? Hva med elektronikken eller selve varsellampen?

 

Er meget takknemlig for svar!

 

 

hadde audi 2002 som elektronikklampa lyste på.

satte den inn på audiverksted og de ville bytte katalysator.

det kosta 11500kr.

jeg ga faen kjørte med lampa på i over 1 år uten noe problem.

det sies at det blir mer avgass.

Men ikke bry deg om å bytte drittet.Det går ann å kjøre med den.

faen meg bare tull at nye biler skal skifte katta.

Lenke til kommentar

Bytta alle 4 lambdasonder på en A6 2.7 bi-turbo her for litt siden og lampa lyste like herlig. Prislappen for og bytte alle 4 hos møller ligger på rundt 18 000,- drittjobb..

 

Uansett mål avgassen. Er den ok er katta ok dvs at elektronikken kødder med deg.

En motor som går optimalt uten kat vil ha en co på omtrent 0,5-1% (den renser ikke så vanvittig mye)Ligger den over dette er det noe som skriker om mer bensin f.eks en lambda. En avgassmåling gir en liten pekepinn i slike saker så det hadde vært kjekt.

 

Prøv og rens luftmassemåleren :thumbup: Den legger ofte feil på lambda. For og være helt sikker er det best og gå inn med data og sjekke parametere.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg også skiftet katalysator. Trodde alt var vel og bra og at Møller hadde gjort gjobben sin, men nei. Det er tre uker siden jeg skiftet katalysatoren, og nå lyser lampen igjen. Altså var det ikke katalysatoren som var ødelagt og ikke lambdasonden. Hva nå? Jeg ringer Møller på mandag. Er de ikke i stand til å finne feilen? Bilen går som ei klokke, og har gjort det hele tida. Bør jeg bare avslutte og kjøre videre med lysende varsellampe? Eventuelt koble ut lampen, sklik at jeg slipper å se på den! Hva med de 9500 kr jeg har lagt ut? Jeg har vel krav på å få de tilbake?

 

Er meget takknemlig for svar og råd!

Lenke til kommentar

Dette var dårlig av møller.

 

Det her viser seg nå mer som en feil med elektronikken et sted i selve hjernen eller noe sånt. At du nå har bytta så mye som du har gjort unødvendig blir for dumt av et merkeverksted.

 

Jeg vil mene at når du har bedt de finne feilen, og det har bytta og herja som de har gjort uten å rette den kan man lure. Det kan ikke være bare en resett av feilkoder som skal til?

 

Uansett, om det er sånn verksteder feilsøker kan en jo likeså feilsøke selv......

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

På biler med 2 lambdaer er det alltid den første som ryker. Den andre sonden skal aldri ryke i følge bosch. Levetiden på den første er satt til 7 år og 105 000km. Min mening/erfaring er at dem skal holde lenger enn det.

 

Den andre sonden er bare satt opp for og sjekke at katalysatoren er i orden. Det er den eneste oppgaven til den. Hvis du får feil på den andre sonden betyr det at katalystoren er ødelagt.

 

Dette er det bosch lærer bort på kursa sine så verkstedene rundt omkring er rimelig kjappe med og bytte kalalysatoren pga feilkoder på den andre sonden. Det pleier ikke og hjelpe. Har sett mange tilfeller som dette hvor dem bytter begge sondene og katten uten at det blir bra...

 

Har ikke vært borti disse problemene enda så veit ikke helt hva det kan være... holder en finger på massemåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...