TheClown Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Heisann. Jeg har en tekst som beskriver et objekt på siden min. Denne beskrivelsen kan være så lang brukeren som skrev den vil ha, derfor blir den innimellom litt vel lang. Jeg skulle gjerne hatt et funksjon som skjekke lengden til en varibalt (tatt ut fra database). Hvis den er over f.eks 50 tegn skriver den (les mer) (som en link), eller noe lignende. - All hjelp mottas med et takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 strlen() substr() $tekst = "blablabla"; if( strlen($tekst) > 50 ) echo substr( $tekst, 0, 50 ) . '... <a href="les mer-link">Les mer</a>'; Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg skulle gjerne hatt det som en funksjon. med return osv. Er ikke så veldig god i php enda Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Okey function forkort($tekst, $til, $maks=50){ if( strlen($tekst) > $maks ) return substr( $tekst, 0, $maks ) . '... <a href="tekst.php?id='.$til.'">Les mer</a>'; // Endre "tekst.php?id=" til den filen, pluss parameterverdi for hvor les mer-linken skal gå hen else return $tekst; } $tekst = "Dette er en tekst..."; $tekstID = 1; //Hvordan bruke? echo forkort($tekst, $tekstID); //Hvordan bruke med valgfritt maksimum-lengde? (Her er maksimum 60 tegn) echo forkort($tekst, $tekstID, 60); Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 function forkort($str) { $limit = 35; if(strlen($str > $limit)) { return substr($str, 0, $limit) . " ..."; } else { return $str; } } Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Enda mer elegant: function forkort($str, $lim = 35) { return (strlen($str) > $lim ? substr($str, 0, $lim) .' ...' : $str); } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå