Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP-server, deling av nettilkobling

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig flyttet på ny hybel og her får jeg internett fra husverten via wlan. Jeg hadde det gamle stedet jeg bodde et nettverk bestående av en trådløs router med internettilgang og en stuepc, xbox og laptop tilkoblet denne igjen. Nå blir dette plutselig litt mer komplisert siden jeg ikke har kabeltilgang til internett.

Planen min var å bruke stuepc'en som en dhcp-server. Jeg har derfor skrudd av dhcp-serveren i min router og lagt inn en gratis liten dhcp-tjener på stuepc'n som heter DHCP Turbo fra Weird Solutions. Jeg har satt ip-adressen til stuepcen statisk til 192.168.1.1 og koblet denne til min router via en av de vanlige pluggene (altså ikke wan pluggen). For testing har jeg også koblet laptopen til min router via kabel og bedt denne hente ip-adresse automatisk. Problemet er at laptopen ikke forstår at den skal koble seg til stuepcen for å få ip, ikke routeren (som har ip 192.168.1.10). Stuepcen skal så igjen koble seg til den trådløse routeren til huseieren og dele denne internetten med alle de andre enhetene på hybelen min.

Grunnen til at jeg vil dette er at jeg har det meste av musikk og filmer og slikt på stuepc'en så jeg vil ha nettverk mellom mine datamaskiner samtidig som de er koblet til internett. Jeg vil også slippe å måtte veksle mellom å bruke statisk og dynamisk ip på laptopen siden jeg har den med på skolen hver dag. Det enkleste hadde derfor vært å bruke stuepcen som dhcp-server og la denne gi internett videre til de andre enhetene i nettverket. Spørsmålet er vel egentlig hvordan jeg skal få enhetene til å forstå at det er PC-en, ikke routeren, som skal gi de ip.

Har tegnet opp en oversikt over nettverket under så det skal bli litt klarere å forstå hva jeg vil oppnå. Routerene er forøvirge en 3Com officeconnect 54mbps, som er en 4-5 år gammel.

Håper noen har en ide for hvordan jeg skal få til dette. Jeg har tenkt litt på at det muligens ville vært bedre med en hub, fremfor en "deaktivert" router? Trenger forøvrig noen tips til hvordan jeg skal dele den trådløse internettilgangen på stuepcen med nettverket tilkoblet via kabel.

post-9442-1193419293_thumb.jpg

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En router er en avansert switch. Når du slår av DHCP-serveren og ikke bruker WAN-porten, sitter du stort sett igjen med en switch.

Du kan ikke fortelle klientene hvor de skal få IP-adressen sin fra. De har ingen IP-adresse og sender kun ut forespørsel på broadcast for å få en. Hvis det kun er stue-pc-en som kjører DHCP-server på nettverket, så vil den tildele IP-er.

Det hadde forøvrig vært greit hvis du kunne skille din egen router og husvertens i teksten din.

Lenke til kommentar

når stuepc'en er koblet til på switcen på din egen router, så kan du like godt la routeren være dhcp server, fortsatt ikke noe i veien for å la stuepc'en ha fast ip anyway, bare start dhcp range på f.eks 100 og oppover.

Hvis tanken er at dine maskiner ikke skal være med i naboen sitt nettverk (iom du router gjennom stuepc'en), så ville jeg vel satt opp en trådløs bridge foran din trådløse router (dvs koble bridgen på wan porten på din router), la router være dhcp-server og koble til utstyret ditt slik du hadde det tidligere

Lenke til kommentar
En router er en avansert switch. Når du slår av DHCP-serveren og ikke bruker WAN-porten, sitter du stort sett igjen med en switch.

Du kan ikke fortelle klientene hvor de skal få IP-adressen sin fra. De har ingen IP-adresse og sender kun ut forespørsel på broadcast for å få en. Hvis det kun er stue-pc-en som kjører DHCP-server på nettverket, så vil den tildele IP-er.

Det hadde forøvrig vært greit hvis du kunne skille din egen router og husvertens i teksten din.

Har endret i teksten så det er enklere å forstå hvilen router det er snakk om. Bare å si ifra om det er andre uklarheter :)

når stuepc'en er koblet til på switcen på din egen router, så kan du like godt la routeren være dhcp server, fortsatt ikke noe i veien for å la stuepc'en ha fast ip anyway, bare start dhcp range på f.eks 100 og oppover.

Hvis tanken er at dine maskiner ikke skal være med i naboen sitt nettverk (iom du router gjennom stuepc'en), så ville jeg vel satt opp en trådløs bridge foran din trådløse router (dvs koble bridgen på wan porten på din router), la router være dhcp-server og koble til utstyret ditt slik du hadde det tidligere

Så dhcp-server og gateway til internett trenger altså ikke være samme enhet? Det er jo egentlig forståelig, bare tenkte ikke på det. Vil enhetene på nettverket mitt (de som er koblet til min router) forstå at de skal kobles til internett via stuepcen, og ikke dhcp-serveren? Må vel kanskje endre gateway i innstillingene til tilkoblingen? Vil egentlig helst slippe det siden jeg da må endre innstillinger på laptopen hver gang jeg går fra å være på skolen til å komme hjem og omvendt...

Endret av Raggie
Lenke til kommentar

OK, takk for hjelpen! Skal se om jeg får det til nå!

*

edit: Har nå prøvd oppsettet _diablito_ anbefalte og det ser ut til å fungere! Men kun om jeg kobler stuepc'en til wanporten på routeren min. Jeg får nemlig ikke la gateway og mine enheter tilkoblet routeren være på samme subnet. Dermed måtte jeg koble stuepc'en til wanporten og ha et eget subnet på "nedsiden" av routeren.

Ting ser ihvertfall ut til å fungere knirkefritt, routeren står jo nå "mellom" stuepc'en og laptopen så de er strengt tatt ikke på samme nettverk, men jeg har bare koblet til stupc'ens delte mappe som en nettverksdisk så har full tilgang og full hastighet.

Stuepc'ens delte mappe er jo nå da også delt på nettverket til husverten, så skal titte på muligheten for å bruke en bridge som du sa.

Takk igjen for hjelpen! :)

Endret av Raggie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...