Gå til innhold

Er det rett å torturere terrorister?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terrorister er mennesker. De bør ikke tortureres, ihvertfall ikke i den grad USA gjør det. Til en viss grad kan man gjør harde avhør, men å la det gå utover en, står langt bort fra menneskeverdet. Det er dette Amnisty International står for og håper de klarer å hjelpe mange uskyldige/skyldige bort fra tortur. :(

Lenke til kommentar
Spørsmålet er heller hvor effektivt tortur er.

Det finnes nok langt bedre og mer effektive metoder enn tortur.

Ikke at jeg vet hva de er...

Forresten; synes dere såkalte "stress positions" er tortur?

Man stiller fangen i en ubehagelig stilling, og lar han stå slik i et tidsrom.

Jeg ser ikke på det som tortur, men det er nok på grensen... ville sikkert hatt en annen oppfatning om jeg hadde stått slik.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jada, bare sett deg rett ned på spissen på mitt nyslipte Samuraisverd!

Tortur, neida, han fikk et valg!!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Dere diskuterer om tortur er rett eller galt i desperate tider. HAHA, naive tullinger.

Spørsmålet er heller hvor effektivt tortur er. Rett eller galt, ingen bryr seg.

jeg bryr meg!

Lenke til kommentar

Flesteparten av de som sitter i Guantanamo ble ikke fanget av USA, de ble levert til USA av lokale krigsherrer - mot betaling (ca. 90% så vidt jeg vet).

Et kremeksempel på at tortur ikke er særlig effektivt er jo f.eks. at informasjonen om at det fantes MØV i Irak var resultatet av tortur. En kjempeblemme for USA. Folk sier det de tror torturistene vil høre for å slippe mer tortur.

Lenke til kommentar
Flesteparten av de som sitter i Guantanamo ble ikke fanget av USA, de ble levert til USA av lokale krigsherrer - mot betaling (ca. 90% så vidt jeg vet).

Et kremeksempel på at tortur ikke er særlig effektivt er jo f.eks. at informasjonen om at det fantes MØV i Irak var resultatet av tortur. En kjempeblemme for USA. Folk sier det de tror torturistene vil høre for å slippe mer tortur.

Har du kilde? Har ikke hørt om noe slikt...

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke en kilde på nettet som jeg kan referere til. Dette ble tatt opp i en dokumentarfilm som gikk på SVT for noen dager siden. Jeg har ikke alle detaljene i hodet, men kjernen i saken var i alle fall at feilaktige opplysninger som stammet fra tortur ble presentert som fakta av Colin Powell.

Uansett... Poenget er at det er rimelig selvforklarende at folk som tortureres vil oppgi falske forklaringer for å slippe unna tortur. Det er også åpenbart at uskyldige mennesker tortureres av USA.

Lenke til kommentar
Jeg har dessverre ikke en kilde på nettet som jeg kan referere til. Dette ble tatt opp i en dokumentarfilm som gikk på SVT for noen dager siden. Jeg har ikke alle detaljene i hodet, men kjernen i saken var i alle fall at feilaktige opplysninger som stammet fra tortur ble presentert som fakta av Colin Powell.

Uansett... Poenget er at det er rimelig selvforklarende at folk som tortureres vil oppgi falske forklaringer for å slippe unna tortur. Det er også åpenbart at uskyldige mennesker tortureres av USA.

Eller riktig fordi falsk forklaring har sine konsekvenser. Det er større sannsynlighet for at de vil snakke sant.

Lenke til kommentar

Ja, sannsynligheten er nærmest større for at folk vil snakke usant under tortur for å få slutt på torturen. Jeg tror og gjetter på at de fleste som blir torturert er uskyldige. Om en som blir torturert ikke vet noe, sier dette (snakker sant), men torturisten ikke tror på fangen. Ja da har vi jo en situasjon hvor den som blir torturert har snakket sant, men må lyve fordi torturisten ikke tror på vedkommende.

Man kan aldri bruke informasjon anskaffet ved tortur som bevis for noe som helst. Det er for usikkert om informasjonen stemmer. Anngående dette med MØV, Collin Powell og han som ble torturert er det nok sant. Så en dokumentar om USA og tortur på History Channel her om dagen. De drev og torturerte en som stod rimelig høyt i Iraks forsvar, og etter store mengder tortur hadde han avslørt at Irak "hadde MØV" etc. Uten ettertanke eller planer om å etterforske dette videre løp jo selvsagt avhøreren og varslet the White House. Hvilket ender i at selveste Bush utaler på en pressekonferanse at de har håndfaste bevis på at Irak har masseødeleggelsesvåpen.

Collin Powell utalte senere at det var det pinligste øyeblikket i sitt liv. Man ser jo fort hvordan tortur fører til at avhørerne får høre det de vil høre. Om avhørerne/etterforskerne allerede har gjort seg opp en mening om en sak er sjansen stor for at de nettopp toturerer vedkommende og stiller spørsmål i en slik retning at de torturerte tolker seg fram til hva de skal si for at torturen skal stoppe. Dette er jo egentlig bare ren logikk. Man kan med andre ord ikke ta det de torturerte sier som sannhet.

Lenke til kommentar

Det har forandret seg litt med årene :)

I romas storhetstid var ethvert vitnemål fra en slave kun gyldig om slaven var torturert først, og var man borger så måtte man tortureres om man var anklaget for foræderi, forgifting, utroskap og trolldom. (men, om man var mektig nok så ble slavene din torturert istedenfor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...