Gjest Slettet+142 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hei Jeg går nå i 10. klasse, og skal neste uke ha et ukelangt prosjekt om hva jeg skal bli, og hvordan utdanningsveien min blir framover.. Dette har fått meg til å tenke. - Hva skal jeg bli? Jeg liker programmering (kan PHP, HTML godt, CSS og JS litt, og holder på å lære grunnleggende i C++ nå) veldig godt. Jeg liker også pc generelt, i tillegg til at jeg har alltid hatt lyst til å lage egne komponenter/deler til eller som kan kobles til PC-en min. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse delene jeg vil satse på, utdanningsmessig, og håper derfor at noen her på forumet som leser dette, kunne hjulpet meg med: Hva de tre "tingene" over er Hvordan utdanning jeg bør ta Hva slags jobber jeg kan få Hvordan en typisk arbeidsdag er. Jeg hadde satt stor pris om noen hadde kunnet hjulpet meg med dette Og om det hjelper, så er her en side med info om meg. - Mariyo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 ingen som vet? har jeg postet i feil forum? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Vanskelig og si, men mange tråder om dette på forumet. Ønsker du å fortsette med programmering så er klart det beste: 1. Allmennfag 2. Bachelor/Master på Høyskole/Universitet Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Vanskelig og si, men mange tråder om dette på forumet. Ønsker du å fortsette med programmering så er klart det beste: 1. Allmennfag 2. Bachelor/Master på Høyskole/Universitet Det har jeg veldig lyst til, samt. jeg har lyst til å lære hvordan å lage komponenter. F.eks et brett som jeg kobler til PC-en min med USB. På PC-en er det et program (som jeg har utviklet) som skal varsle dette brettet om hvilke lys som skal lyse, og hvilke ikke Men ditt punkt #2--hvilken linje er det jeg må da? Dataingeniør? Jeg bor i Bergen, så HiB er eneste skolen jeg har sett på foreløpig. Men jeg tar gjerne utdanning på f.eks NTNU. Anyway, takk for svar! Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Den listen er lang. NTNU er jo et av de absolutt beste alternativene i Norge. Hvis du starter på Datateknikk der kan du etterhvert spesialisere deg både innen software, men også innen det å bygge hardwarekomponenter. Du bør også da ta matematikk og fysikk på videregående og jobbe MYE med disse fagene. Du må ha minst 4 i matematikkfagene for å komme inn, men du bør jobbe for å gjøre det så bra som mulig. Du får bruk for det. http://www.ntnu.no/studier/mtdt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hmm.. Da vet jeg det Jeg tror faktisk at jeg også har bestemt meg for å satse på Datateknikk. Men pris? Hva vil det koste å ta dette studiet, sånn ca.? Anyway, takk for svar Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Det er ingen skolepenger å betale nei, men du tar nok opp studielån for å leve på. På 5 år så sitter du igjen med ca. 250000 i studielån. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hmm. Det hørtes litt rart ut, da. - At det ikke er noe skolepenger å betale? Men antar vel at jeg må kjøpe eventuelle bøker og utstyr selv 250000 kr er litt i peng det. Føltes som om jeg fikk bakoversveis da jeg leste det Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Du kan gjøre det slik; GK Salg og servise VK1 IKT-Driftsfag Lærlingtid (kjekt å gjøre fra seg først som sist) Spesialisere deg innen for eksempel programering Om du vil være med i prosessen å utvikle datakomponenter (hovedkort, skjermkort, harddisker) så tror jeg hverken du kan utdanne deg i Norge eller få arbeid her. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Ingen norske offentlige læresteder har skolepenger. Det er kun de private (eks. BI), men ja du må kjøpe alt av lærebøker ol. 250000 er ikke så mye da, men selvsagt det må jo betales tilbake. Men mange som har mye mer enn det når de er ferdige å studere og klarer seg fint. I alle fall innen datateknikk der lønningene tradisjonelt er rimelig høye (Begynnerlønn 2008 er ca. 400000 i grunnlønn). Ønsker du virkelig å jobbe med hardware og eller software utvikling så mener jeg at det å gå lærling/fagbrev først er meningsløst. Det gir deg ingenting ekstra ifht. det yrket. Hvis du i derimot er usikker på om du ønsker å ta høyere utdannelse, og vil ha et mer praktisk yrke så bør du vurdere det. P-in-P: Det finnes flere selskaper i Norge som utvikler egne datakomponenter, bare kanskje ikke helt den måten du tenker på. F.eks. Atmel, Q-free og Nordic Semiconductors designer brikker og hardware komponenter selv og har ansatte fra f.eks. datateknikk som har spesialisering i dette. Generelt skal det vel alikevel sies at det er enklere å få seg jobb innenfor software enn hardware, da det er flere softwarestillinger i Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) @P-in-P: Det er jo også en mulighet. Her vil jeg jo også tjene litt penger mens jeg utdanner meg.. Og den klart beste retningen hvis jeg skulle være litt skolelei.. Men ingen skoler i Hordaland som tilbyr GK Salg og Service @stadskle: Naise Må innrømme at jeg har lært masse om utdanning i denne tråden her, og har deg masse å takke. Jeg prioriterer garantert programmering foran datakomponentering, og tror jeg skal satse stort på Datateknikk 400000 er jo temmelig bra i begynnerlønn også, og jeg håper at dette ikke akkurat synker fram til 2015 og en stund videre etter der Endret 29. oktober 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Lol, det er jo en av de mer populære linjene det! Men hybel er en flott sak! Tro meg, flytter du på hybel så angrer du mest sannsynlig ikke! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Lol, det er jo en av de mer populære linjene det! Men hybel er en flott sak! Tro meg, flytter du på hybel så angrer du mest sannsynlig ikke! Ja, lol.... Ingen som skyter deg om du linker til den skolen i Hordaland som tilbyr dette Skal jeg studere på NTNU kommer jeg nok helt sikkert på å satse på å finne meg en hybel Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Vel jeg tok deg på ordet når du sa at det ikke fantes SogS linje i Hordaland, så det var et lol til Hordaland og ikke til deg Men om du er usikker på om det er en SogS linje i Hordaland så er det bare å gå til rådgiverne på skolen din så vet de det helt garrantert! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hmm, nja. vilbli.no har i alle fall ikke registrert noe på SogS i Hordaland Men jeg kan undersøke meg rådgiveren på skolen imorgen, selv om jeg faktisk tviler på at jeg får noe bra svar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå