Kebab GUD Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Igjen ser det ut som de vil bygge Hurtigtog fra Oslo Til bergen.. og igjen må jeg si.. God ide, Feil type tog Jeg skjønner ikke hvorfor vi i 2007 planlegger å bygge en dobbel skinne bane fra oslo til bergen ved bruk av 200år gamel teknologi når vi kan bygge ut verdens tryggeste og behagligeste transport form her i landet.. Jeg snakker da om Maglev.. Ja det er dyrere å bygge ut, men det er mer miljøvenlig, tryggere, mer behaglig, billigere i drift, og raskere Pluss at man slipper å kjøre ned hele rein og/eller Saue flokker.. Og for dere som ikke vet, det er allerede fult fungerende Maglev tog i drift. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Tenkte akkurat på det samme når jeg leste om det "nye" toget. Har alltid vært fasinert av Maglev-tog, så hadde vært moro med et sånt i Norge. Men vil tro det er mye forskjellig som stopper utbyggingen av det. Hvorfor ikke kan jeg ikke si så mye om da jeg ikke kan så mye om tog, men er vel noe med penger, fjell og fjorder. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Åssen fungerer Maglev i når det blir mange bakker? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Åssen fungerer Maglev i når det blir mange bakker? Dette lurer jeg og på. Så langt så er vel maglev kun testet på flater i asia? og på testbanen til maglev. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Åssen fungerer Maglev i når det blir mange bakker? Ja, det kan kanskje bli litt vanskelig opp til Dovre. Men skal da vel ikke være noe verre enn at det går litt saktere? Lenke til kommentar
morfin Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Maglev bruker jo samme motorprinsipp som f.eks superman the escape som er 100m+ rett opp, så det bør jo fungere på større tog også. Så vidt jeg har forstått er det jævlig dyrt, og sporet må være ganske høyt over bakken? Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Sporet må ikke gå høyt over bakken.. de gjør det mest pga sikkerhet, for å ungå å kjøpe på noe i 400km/t og de kan trykt bygges så høyt pga det er umulig å sporeav noe som er grunnen til at man skjeldent bygger konvensjonelle togbaner på slike konstruksjoner... og Maglev tåler bakker det ja.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva med snø? Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 Hva med snø? hva med snø for dagens tog...? er faktisk tryggere med Maglev enn Vanlig tog o snøvær.. ettersom maglev aldri er i direkte kontakt med banen, set en skuffe på forran (slik som med vanlig tog) eller send et service tog forran med skuffe (også som med vanlig tog) og ettersom banen er heiset over bakken så vil snøen naturlig falle NEDså det bil aldri bli 2 meter med snø på banen Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Er også "fan" av Maglev tog, men jeg tror nok at det hadde vært en utfordring å bygge et over til Bergen. Siden toget går langt over bakken, måtte man da utvide ALLE tunellene toget går gjennom, i tilleg bygge nye Maglev-stasjoner, noe som det ikke er plass til i byene nettop av den grunn at det er by der, og i tilleg er norske byer bygget ganske tett.. vaffal oslo... trange gater i fohold til at Oslo sentrum er sentrum for ca 1mill folk. Derfor måtte man nok bygge de litt i utkanten, noe som da er upraktisk. Det ville nok da trenge masse, masse arbeidere for å kjøre et slik kjemperosjekt, men man kan da altids importere arbeidere. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Trengs AKSTREMT mye jobb for å lage en høyhastighats konvensjonell togbane også.. dagens togskinner klarer ikke presset og er for svingete.. Desuten må ikke Maglev gå så høyt.. er en sikkerhets sak, trenger ikke bygge ut en fungerende tunell.. eneste som trengs er å senke banen før tunellen og kjøre igjennom.. er mange fordeler med å ha en hevet bane.. bla er det umulig å bli nedkjørt.. og i norge blir ofte flokk dyr (Sauer, Kuer, Rein) kjørt ned av tog.. Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 NSB ja, monopol er flotte greier vet du. Vi får se, næringslivet må begynne med krav. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 hvorfor har di ikke snakka om maglev ja? kan ikke en eller aen tipse TV2 og få de til å gjøre en sak på dette og ta det opp med politikerne.. og nå som høyhastighets toget blir billigere enn anntatt så kan vi vel like greit bare sattse litt mer enn anntatt og sattse på maglev Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 (endret) Ettersom jeg vet (har hørt (ikke spør hvor)) kommer ikke myndighetene i Japan til å gå i pluss med sine maglev-tog før om cirka 100 år, selv om billettprisene i dag er dyre. Tror dette er noe av grunnen til at det ikke satses stort på denne typen tog rundtom i verden foreløpig. Endret 1. november 2007 av J-Core Lenke til kommentar
toazty Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 men så spare det miljøet for enorme mengder med co2 .... Lenke til kommentar
Brillefin Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 NSB ja, monopol er flotte greier vet du. Vi får se, næringslivet må begynne med krav. Jernbanetjenester jo gjerne et naturlig monopol, så tror du skal se langt etter konkurerende skinner uansett Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Tanken jeg sitter igjen med, er; Dette er dyrt. Fremtidsrettet. Tar lang, lang tid. Veldig omfattende. Hvis jeg ikke har misforstått, er altså skinnene laget av aluminium. Er dette fritt for korrosjon? På den annen side; Er det lettere å bygge ut en maglevbane om 30 år eller trenger vi fortsatt like mange arbeidere? Maglev kommer sannsynligvis til å dekke behovet i 50 år fremover. Maglev er sikrere. Mange fordeler med en hevet bane. Maglev er mye "roligere", altså en mer behagelig reise, noe som fører til at det blir populært å reise med maglev. Og om toget går i over 300km/t, kommer det til å bli UAKTUELT å bruke bil istedenfor maglev. Tenk dere en dagstur til Bergen!! Strømforbruket er ikke så verst. 50-100kW ved normalt bruk.. Kinas mål er ifølge wikipedia å kun bruke $24US millioner på hver kilometer. merk dere, mål dvs. når kina når deres mål, vil det koste omtrent 60 mrd. kroner å bygge en maglevbane fra Oslo til Bergen. I og med at både materialkostnader og arbeidskostnader er mye høyere her.. uff.. Det hadde uansett vært kjempegøy å hatt noe sånt i landet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 jernbaneverkets tyske eksperter har sagt at det vil koset 143mrd kr å bygge haukeli banen , det er 3 ganger så mye som våre politikere har budsjetert med.. dette kan bli morsomt.. det komme aldri no haukeli bane ... , har jo diskutert dette i over 50 år nå.. tror ikke jeg kommer til å leve når den jernbanen kommer.. og 143mrd er faktisk BARE 5% av de pengene vi har på bok etter olja... synd å se at vi ikke skal sattse kraftig og fremtidsrettet enn å sattse på hva vi trengte i går... Lenke til kommentar
PaTrond Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Skinnegangen er laget av betong, kan også lages av masse annet; bl.a. aluminium(Korroderer ikke). I Norge vil dette være billigere å lage siden grunnmassen er sterkere og vi ikke trenger like mange pilarer som de gjorde i Kina der alt neste bare var sump hvor de måtte ha pilarene ekstra tett og dypt. Norge har fjell! Dette toget lager heller ikke lyd, kun vinden som blir presset som lager. Toget har en makshastighet på rundt 500km/t. Om det ikke er noen som har gjenglemt noe på skinnegangen skjer det heller ikke ulykker, toget er datastyrt med flere backuppsystemer+at det sitter en lokfører om noe skulle skjære seg. Dette bruker også mindre energi enn høy-hastighetstog, bil, buss, båt pr. kilometer. -> http://www.maglevpa.com/images/energy.jpg Toget stråler også langt mindre enn en TV, hårføner eller elektrisk ovn. -> http://asianproject.groept.be/chinainfo/transrapid.php Bruker mindre tid enn fly til mange steder i Norge; Stasjonene er så og si alltid mer sentrale enn en flyplass(mindre reisetid til og fra), du må møte opp lenge før flyet går, flyet kan bruke rundt 20-40minutter på å få taxe- og avgangstillatelse, flyturen mellom Oslo-Trondheim tar 40minutter og innsjekking tar rundt 20-40 min. Totalt~2t og 20min.(Tid: til Gardermoen, taxe- og avganstillatelse+ boearding, tid i luften og innsjekking) Maglev med en snitthastighet på 400km/t ville brukt: 1t til Trondheim(393km mellom Oslo-Trondheim), innsjekking på ca 5minutter og reisetid til Oslo S~20min. Ser ingen negativer ved dette toget. Tror regjeringen burde tatt seg en tur til testanlegget og tatt en prøvetur. Når NSB tjener på sine tog, hva ville de tjent på dette toget som bruker mindre energi? Leste også at UK har storsatsning på dette. Edit: Transrapid 09 kommer i 2009 og skav vaære raskere og enda mer effektiv. Endret 11. mai 2008 av PaTrond Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) Ettersom det koster penger er vel dette noe vi må se langt etter... Politikerne tenker ikke fremtidsrettet de tenker penger. Selv syntes jeg dette ser spennde ut, men har du noen dokumentasjon på at dette er interessant for Norge? Fordelen med at det går overbakken må jo være at det er lettere å bygge banen slakt oppover i fjellet så farten blir så lite redusert så mulig, da de kan variere lengden på stolpene Endret 11. mai 2008 av bruno99 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå