Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rødmeproblem, hvordan bli kvitt det?

Gjest Rødmende

Anbefalte innlegg

Gjest Rødmende

Hei, har ett problem som jeg irriterer meg grønn over. Han venner som er medlemmer på dette forumet, så ønsker ikke å skrive på min bruker.

Dette er noe jeg alltid har hatt, men den siste tiden har det blitt en plage. Jeg rødmer. Og det er en spesiell type rødming. Jeg blir bare rød i deler av fjeset. Altså blir det et veldig snålt skille mellom der jeg er rød, og der jeg er normal. Pleier å være rød omtrent ved øynene, men en sirkel på omtrent en cm er normal rundt øyet, så det ser ut som jeg har på meg briller. Nesten som etter man har vært på fjellet i påsken og hatt på seg solbriller. Et slikt skille blir det. I tillegg så er det på kinnene. Ett veldig synlig skille der også, akuratt som jeg er solbrent på bare en sirkel på kinnet.

Noen som har vært borti noe sånnt?

Er utrolig irriterende. Det skjer når jeg har fremmføringer, og på jobb (Jobber ett sted hvor det er kundebehandling, så kundene trenger hjelp). Har ikke noe problem med å snakke foran foramlinger, og føler ikke jeg er nervøs. Merker bare, gjerne etter at noen har påpekt det, at jeg er veldig varm på de områdene. Har alltid vært rødtoppen etter at jeg har trent hardt osv, men da er hele fjeset rødt, så det er greit. Men på denne måten ser det så utrolig stygt ut at jeg blir irritert.

Takk for hjelp

Rødmeren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Rødmende

Hehe, problemet mitt er at jeg egentlig ikk er noe særlig sjenert eller nervøs. Har egentlig ingen problemer med å snakke foran mange folk, som jeg nevnte i første post. Tenkte litt på at det kunne ha noe med at jeg ikke drikker nok vann? At det er derfor jeg blir så rød? Kan ikke huske å ha hatt det problemet noe særlig før, og jeg var flinkere til å drikke vann regelmessig da. Kanskje jeg skal sørge for å ha med meg en vannflaske både på jobb og på skolen, så jeg hele tiden får i meg nok vann. Men det er noe jeg får teste ut. Er det noen som vet om det kan være grunnen?

Lenke til kommentar
Gjest Rødmende

Har arbeidsklær på jobben, så det blir vanskelig der. Men på skolen er det mulig, tror allikevel jeg skal klare å finne en løsning på det så jeg slipper å forberede meg på det hver gang;)

Lenke til kommentar

Man rødmer fordi man tenker "Ånei, jeg begynner å rødme" og du stritter imot. Akkurat det samme med hikking. Jeg hadde det problemet før i mindre grad, men nå rødmer jeg ikke mer fordi jeg ikke tar meg selv så høytidlig lenger, og derfor ikke bryr meg om jeg rødmer. Det er litt ironisk egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg rødmet masse, masse før. Og fordi jeg var litt småsjenert og nervøs fra før av, så ble det bare verre når jeg visste jeg rødmet (for jeg kjente jo lett når ansiktet begynte å ta fyr). Kan ikke uttale meg om din rødming har noen helsemessig grunn (siden du nevner at det er veldig markant skille rundt der du rødmer og slikt). Det som hjalp for meg var å enten slå en liten spøk på rødmingen, eller å innbille meg selv at det er sjarmerende med folk som rødmer ( :p ) . Samtidig kan det også være en fase du skal gjennom, og som går over av seg selv. Det skjedde for meg, samtidig som jeg prøvde å bare tenke at, okey, jeg er en person som rødmer masse.

Leste et tips i et blad engang at når du rødmer og blir flau av det, så skal du tenke på noe du er stolt av å ha/har gjort/fått til. Prøve å "dekke over" den rødmefølelsen med en stolthetsfølelse eller noe i den duren. Verdt et forsøk ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Hei, har ett problem som jeg irriterer meg grønn over. Han venner som er medlemmer på dette forumet, så ønsker ikke å skrive på min bruker.

Dette er noe jeg alltid har hatt, men den siste tiden har det blitt en plage. Jeg rødmer. Og det er en spesiell type rødming. Jeg blir bare rød i deler av fjeset. Altså blir det et veldig snålt skille mellom der jeg er rød, og der jeg er normal. Pleier å være rød omtrent ved øynene, men en sirkel på omtrent en cm er normal rundt øyet, så det ser ut som jeg har på meg briller. Nesten som etter man har vært på fjellet i påsken og hatt på seg solbriller. Et slikt skille blir det. I tillegg så er det på kinnene. Ett veldig synlig skille der også, akuratt som jeg er solbrent på bare en sirkel på kinnet.

Noen som har vært borti noe sånnt?

Er utrolig irriterende. Det skjer når jeg har fremmføringer, og på jobb (Jobber ett sted hvor det er kundebehandling, så kundene trenger hjelp). Har ikke noe problem med å snakke foran foramlinger, og føler ikke jeg er nervøs. Merker bare, gjerne etter at noen har påpekt det, at jeg er veldig varm på de områdene. Har alltid vært rødtoppen etter at jeg har trent hardt osv, men da er hele fjeset rødt, så det er greit. Men på denne måten ser det så utrolig stygt ut at jeg blir irritert.

Takk for hjelp

Rødmeren

(beklager sen bump, kom tilfeldigvis over denne)

Har samme problem. Samme mønster i ansiktet, og jeg rødmer ikke alltid i de "riktige" situasjonene. Jeg er i noen grad sjenert (gjerne foran forsamlinger og en sjelden gang overfor jenter), men jeg rødmer også ofte tilsynelatende helt uten grunn. Jeg har dog kanskje et litt større område rundt øynene enn deg som ikke rødmer, selv ikke ved annen årsak til oppvarming (trening/varmt vær o.l.). Når jeg rødmer så blir jeg også flau fordi jeg vet hvor dumt ansiktsmønsteret mitt blir når jeg rødmer ;)

Jeg har egentlig ikke brydd meg vesentlig om dette selv om jeg hadde foretrukket å bli kvitt det. Skal forsøke et par av de tipsene som ble gitt i denne tråden :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hey!

Jeg har også vært gjennom mye av det nevnte i de andre kommentarene. Ettersom jeg var plaget mest av dette på ungdomsskolen, er kommentarer som: "Tomat-tryne" og "Alert, alert! He`s gonna blow" ikke ukjent. Jeg føler jeg er over denne rødmeperioden, men jeg svetter enda som en gris. Jeg tror at hovedgrunnen til at vanlig rødming blir til noe større, er tanker som: "nå må jeg FAEN ikke rødme".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...