Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil med håndtering av RAM, hjemmebygd maskin

Anbefalte innlegg

Hei, nå har dette problemet holdt på en stund, og jeg lurer på hva som kan være den store feilen.

Da jeg kjøpte meg komponentene og bygde maskinen min for noe over et og et halvt år siden, oppdaget jeg at jeg ikke fikk alle de fire gigabytene minne jeg skulle ha. Jeg har fire Corsair-brikker (PC3200, DDR-DIMM), hver på 1024MB, som aldeles ikke vil gi riktig ytelse.

I utgangspunktet fikk jeg 2.5GB, noe jeg trodde var en feil fra WinXP 32-bit sin side. Deretter leste jeg meg frem til at grensen lå på ~4GB og skjønte at noe måtte være feil med datamaskinen min, også ettersom den ved ulike anledninger kræsjet med feilmeldinger om minneadresser. Etterhvert som jeg eksprimenterte med å ta brikker ut og inn av hovedkortet for å se effekten, endte det med at maskinen ikke ville gi bilde til skjermen dersom alle RAM-brikkene sto i samtidig. Jeg fikk 2.5GB både med fire og tre brikker av gangen, 2GB med to og 1GB med en brikke i. Uheldigvis gikk det ikke like greit å sette brikkene inn igjen til slutt, og noen av brikkene ville ikke virke i det hele tatt om de sto i alene.

Etter å ha sendt maskinvaren inn til Komplett fikk jeg nytt hovedkort samt to nye RAM-brikker, men da jeg installerte disse ville det fremdeles ikke virke. Maskinen fikk ikke mer enn 2.5GB RAM, og i BIOS ga meldingen om at 4GB var "installert" men kun 2.5GB "brukbar". Etter dette har det fulgt et par innsender til Komplett igjen. De fant ingen feil med maskinvaren, men ba meg begge gangene sende inn komponentene igjen etter at jeg forklarte problemet mitt igjen. De første gangene mente de at det ikke virket ettersom jeg kjørte Windows 32-bit på maskinen min, og den har en øvre grense på 3GB. (Dette til tross for at jeg ikke fikk 4GB RAM i BIOS.) Ved en anledning ville ikke engang maskinen gi bilde til skjermen etter at jeg hadde fått den tilbake og skrudd den sammen, og jeg ble nødt til å ta ut to RAM-brikker før den ville virke. Jeg har prøvd å ta minnetester ved ulike anledninger; en gang fikk jeg hele 721 feil fordelt på to brikker, mens ved en senere anledning fikk jeg ingen feil i det hele tatt.

Nå har jeg altså sendt inn hovedkort, RAM og prosessor flere ganger, og denne gangen ba Komplett meg prøve ut innstillingen "Memory Hole" i BIOS. Dette fikk meg opp i 3600MB RAM i BIOS og omlag det samme i WinXP 64-bit, mens minnet i Windows 32-bit faktisk har gått ned til kun 2GB. Jeg har igjen blitt bedt om å sende inn hovedkort og RAM, men ser for meg at de igjen kjører en minnetest og erklærer maskinvaren for fullt fungerende.

Derfor er mitt spørsmål; er det jeg som er feilen? Komplett har, hvertfall ved siste innsending, fått 4GB minne til å virke helt fint. Kan det være jeg gjør feil ved sammenkoblingen av systemet som forårsaker dette? (Dette ville i så fall ikke vært noe engangstilfelle, jeg har satt sammen maskinen et utall ganger.)

Regner med at det er kjekt å vite hvilken maskinvare det er snakk om;

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB x4

Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16

Gainward GeForce 7800GT 512MB DDR3

Regner med at CD/DVD-brenner, harddisker, nettverkskort og slikt ikke er relevant. Det eneste som står i PCI-portene mine er et trådløst CNet-kort, og det er ikke feilen.

Håper noen tar seg tid til å lese dette, og TAKK FOR SVAR!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lagt inn siste bios

forøvrig: Hvorfor har du bruk for så mye RAM?

les forøvrig nøye i manualen om minne konfig setup (http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N32-SLI%20Deluxe/E2280_A8N32-SLI_Dlx.pdf), under 2.4.2

(utdrag:)

"IF you installed four 1GB memory modules, the system may detect

less than 3GB of total memory because of address space allocation

for other critical functions. This limitation applies to Windows XP

32-bit version operating system since it does not support PAE

(Physical Address Extension) mode.

• IF you install Windows XP 32-bit version operating system, we

recommend that you install less than 3GB of total memory."

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter å ha sendt inn hovedkort og minne til Komplett testet de hovedkortet defekt. Nå skal jeg få et nytt et, så jeg får se om det ikke går. Angående BIOS hadde jeg allerede oppgradert den et par ganger på de to kortene jeg allerede har hatt, så vet ikke om problemet lå der.

Edit: Der gikk det endelig, BIOS tar alle 4 GB. Alt som skulle til var et hovedkort nummer tre (eller fire eller noe).

Endret av Milktea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...