Gå til innhold

Noen som har gått fra offentlig til privat IT-jobb?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, lurer på om det er noen her som har erfaring med å gå fra offentlig til privat IT-jobb? Jeg tenker ikke først og fremst på typisk konsulentjobb (som jeg har inntrykk av er mye mer pes i det private), men alle erfaringer mottas med takk - både positivte og negative :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Min erfaringer at det ekstra "peset" bare er en positiv ting. Det var i hvertfall det for meg. I det offentlige er alt fra godkjenninger til det meste annet innen byråkrati (slik det skrives ? ) forbanna tregt og irrterende. De har dårlig råd. Ofte er det ikke lov å jobbe overtid. Mindre goder, og da tenker ikke på firmabil til fri disp. , da mener jeg enkle ting som parkeringsplass på jobben...

I det offentlige er det, som jeg har opplevd, endel ansvarsfraskrivelse og ineffektivitet.

Dårligere lønn hadde jeg også i det offentlige.

Nå høres det kanskje ut som jeg hatet å jobbe i det offentlige, men faktum var at til tross for alt dette så var det en veldig bra arbeidsplass. Jeg stod nå på i arbeidet, og det gjorde at jeg fikk jobbe med omtrent de tingene jeg ville innenfor service og drift. Lærte enormt mye.

En annen ting jeg merker godt er hvordan bedriftene er mot meg, når jeg under min studietid nå, spør om deltidsengarsjement. Feks sommerjobb. De fleste av de sjefene jeg jobbet for i det offentlige gadd ikke svare på mine brev, dette selv om jeg jobbet der i flere år. Mens alle sjefene jeg jobbet for i det private svarer innen dagen om det er noe. Det trenger ikke engang være spørsmål om jobb. Om jeg spurte om de kan være referanser eller sende meg attest så er sjefer og ledere ellers i det private mye mer "medgjørlige".

Det er også mye lettere å snakke om de vanskelige tingene med ledere i den private sektoren. (ting som lønn, driftsmidler, penger ellers)

Lenke til kommentar

Gjekk frå det offentlege (statleg) til det private (fast stilling som programmerer i telekombedrift), utan om at eg gjekk opp "ein del" lønnsklasser så var det ikkje så mykje meir stress i det private enn der eg satt. Alltid prosjekt som skulle ha vore levert for ei veke sidan, som dumper inn i mailboksen. Faktisk blei det mindre å holde styr på sidan eg kunne fokusere få prosjekt istadenfor å måtte ha ørten forskjellige underbusjetterte småprosjekt i lufta samtidig.

No jobber eg som konsulent i eit utviklingsfirma, fleire prosjekt og tettare deadlines men forsatt ikkje så veldig mykje meir stress enn kva eg opplevde i det offentlege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...