Gå til innhold

Samsung 22" 226CW Hjelp! Oppdatert til krise.

Imbakekeke

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått min nye CW skjerm, og ved første øyekast ser alt helt fint ut.

Det som gnager litt på meg, er at jeg ser at det er drivere, instillinger, og magictune program som følger med for at man skal finstille skjermen.

Kjører Vista, la inn driveren som var på Samsung sin offisielle side, og fikk bare opp at driveren var installert uten at det har gjort noe merkbar forskjell.

Har ett skjermkort som støtter DVI, så derfor så blir det vel digitale signaler på meg.

Spørsmålet mitt er: Hvor mye har egentlig alle disse fininstillingene og si?

Oppdatering til krisenivå:

Så fort jeg gikk inn i noen spill (Team Fortress 2, og Unreal 3 Demo), så "hang" skjermen igjen, og greide ikke og oppdatere seg etter spillet. Dette førte til en litt rar lag, der spillet i seg selv gikk bra, men noen områder av skjermen hang etter og "hoppet" på plass i ujevnt mønster.

På 1680*1050 i Vista, så får jeg kun satt skjermen på 60hz. Setter jeg ned oppløsningen, og opp hertzen, så står det fremdeles 1080*1050 på 60hz på skjerm menyen, men oppløsningen er satt ned.

Jeg kan forøvrig opplyse om at jeg har ett Asus 8800GTS 640mb skjermkort.

Kan vel også nevne at jeg har fått piksel feil på skjermen, litt vanskelig å se nyaktig antall, men det kan være fra 1 til 3 piksler.

Forøvrig så er fargene på skjermen litt rare til tider, og Magictune fungerer ikke skikkelig. Får opp en "not available" beskjed på fargedelen av programmet.

Alle svar mottas med takk.

Endret av Imbakekeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å redusere etterslep kan du skru på RTA: Trykk på Menu-knappen, klikk deg ned til den nest nederste undermenyen hvor du finner RTA og skru denne på. Ellers kan det høres ut som det er tearing, noe som skjer når skjermkortet sender bildeoppdateringer til skjermen med en annen frekvens enn oppdateringsfrekvensen til skjermen din. Tearing kan du løse ved å skru på vertikal synkronisering i spillet eller nVidia-kontrollpanelet, men da vil FPSen låses til oppdateringsfreveksen til skjermen som er 60 Hz ~ max. 60 FPS.

Når det gjelder oppdateringsfrekvensen til skjermen som på 226CW er 60 Hz, så gjelder dette kun elektronikken inni skjermen. LCD-krystallene i skjermen som produserer selve bildet lyser konstant i motsetning til CRT-skjermer, og det er ikke behov på LCD-skjermer med ekstreme oppdateringsfrekvenser for å gjøre blinkingen (slik det var på CRT-skjermene) mindre merkbar. Det er et fåtall LCD-skjermer som støtter oppdateringsfrekveser over 60 Hz fordi LCD-krystallene i skjermen har en naturlig treghet, og det blir lite hensiktsmessig å bruke 160 Hz oppdateringsfrekvens når tregheten i LCD-teknologiene bare er istand til å "vise" ca. 60-70 av disse 160 bildene pr sekund. Om du begynner å regne om forsinkelsestidene til skjermen for å se hvor mange bilder 226CW kan vise per. sekund er det verdt å merke seg at slike målinger bør taes med en klype salt, fordi det er ingen standardisert måte å måle tregheten i LCD-skjermer, og det råder forskjellige treghetstider for forskjellige fargeendringer i en LCD-skjerm.

Når det gjelder MagicTune så kan du kalibrere fargene, lyshet, konstrast, osv. på skjermen.

Lenke til kommentar

jeg har en annen skjerm fra samsung og windwos xp .

der var det også tull med den versjonen av magictune som fulgte med - så mye tull at jeg likegod fjernet dette fra hardisken.

men for noen f uker siden klarte jeg å sende forespørselt til samsung (det var kommet et valg for norge også) . om de hadde en varsjon av magictune som garantert virket på xp .

da fikk jeg tilbake denne linken :

her kan du se om du finner noe som virker bedre

og der fant jeg en versjon som virker.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Takker meget for innlegg. :)

Fant ut at Magictune enda ikke støtter skjermkortet mitt, og det er derfor jeg ikke kan få kalibrert fargene. Er det noen som vet om en måte som gjør at jeg kan gjøre dette?

Har som sagt ett par pikselfeil, og er usikker på hvordan dette skal hånderes. Av hva jeg vet er det ingen annen løsning enn å sende skjermen tilbake. :(

Lenke til kommentar

Noe er merkelig.

Det er flere ganger som det har vært instillinger på selve skjerm menyen som har vært "Not available". Av og til fungerer det, av og til ikke.

Magictune er ikke støttet av mitt Skjermkort enda (Asus 8800 GTS 640mb), så jeg får nesten ikke brukt det til noe.

Hvorfor er menyen så rar?

Lenke til kommentar

Det er normalt at enkelte justeringer ikke blir tilgjengelige når man kjører DVI istedenfor VGA. Er det dette du mener?

Bildeplassering og kontrastjusteringer er typisk skrudd av ved DVI. Her kan man bruke skjermkortets kontrollpanel til å justere istedenfor.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i alle mine innlegg i denne tråden, så har jeg Asus 8800 GTS 640mb. :fun:

Jeg kan banne på at det har vært ett punkt der jeg ikke kunne bruke Color Innovation, eller noe som er på den menyen. Jeg kan det nå, uten å ha forandret en eneste instilling.

Har som nevnt en død, rød piksel. Er usikker på hva jeg skal gjøre med dette, men er svært interessert i en løsning der man kan få fjernet denne ved å gni på skjermen. Har hørt at dette er mulig.

Lenke til kommentar

er det premium versjonen av magictune du bruker ?

det var den eneste som virket hos meg .

Magic tune premium er i forskjelig versjoner - en for hver versjon av Windows ( både 32 og 64 bit) , også for vista

jeg har samsung Suncmaster 960BF lcd skjerm som er tilkoblet ved DVI

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Magictune fungerer ikke siden skjermkortet mitt er for nytt til å være støttet. Er en liste med kort på siden dems over hvilke kort som er støttet, og mitt er ikke der.

Nå kjører jeg med en preset stilling som jeg fant på skjerm menyen, og det hjalp mye. Har lyst til å prøve å få stilt inn skjermen så bra som mulig, så er fremdeles interessert i å finne løsninger.

Men "#%#¤% ta den "#%¤#& pikselen! En lang retur prosess, og ny bestilling er sånn ca den tingen i verden jeg har minst lyst til gjøre. Alle tips på hvordan jeg kan få liv i den igjen taes med STOR takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...