Gå til innhold

Problemo! Skal vifta suge eller blåse?


Itw

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har ett P5V Asus hovedkort som nå CPU'n skal vannkjøles.

Fikk ett problem sist jeg skulle vannkjøle, og det var at hovedkortet gikk varmt og maskina restarta seg heletiden, når det ikke fikk luft i fra stock cpu vifta lengere.

 

Så eneste rådet da var og sette på stock s775 cpu vifta, som bråker noe for mye etter min mening.

 

Men nå har jeg kuttet hull i dekslet på kabinettet og montert inn en 92mm vifte over kjøleribben på hovedkortet, for og løse dette problemet når jeg vannkjøler CPU.

 

Men ettersom at dette er ett HTPC kabinett, så står jo nå viften på toppen av kabinettet, og som alle vet så stiger jo varm luft.

 

Så er det da mest logisk at jeg setter vifta over kjøleribben til og suge ut lufta istede for og blåse på den siden viften er i toppen av kabinettet?

Eller er det best at jeg lar den blåse på kjøleribben siden det er da den får størst luftstrøm overseg?

 

Ellers av vifter så er det en 80mm vifte på radiatoren som suger inn luft på siden med ca 1200rmp og 80mm vifte i strømforsyningen som suger ut. (stille sak fra HP)

 

Kabinett

 

Vannkjøling (jeg har 80mm versjonen)

 

Vifte i toppen over hovedkort

 

Vifte som står på radiator

 

Hovedkort

 

Håper noen har mulighet og hjelpe meg litt på vei med dette spørsmålet:)

 

Btw viften som står i toppen av kabinettet vil ha noen cm'er avstand i fra selve kjøleribben og vil ikke være klistret til den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det virker mest logisk å sette vifta til å blåse luft rett ned på chipsetkjøleren jeg. Hvis den suger luft tar den luft fra hele kabinettet, men hvis den blåser rett på kjøleribba vil mer luft strømme gjennom kjøleribbene. That's my theory anyway :)

 

Som konfirmanten sier; det er jo bare å prøve og se! ;)

 

Hvis den skal suge ut luften kan det jo være en idé å lage/montere en slags funnel som går helt ned til ribba..?

 

Det er ikke lurere å la radiator-vifta suge ut luft fra kabinettet forresten, så ikke du fyller kabinettet med varm luft fra vannkjølinga?

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Radiator vifta står framme på siden, så er best og hente inn luft der.

Var eneste plassen det var for og sette radiatoren.

 

Men ser ut til at alt har gått i vaksen nå, pumoa slutta og gå av en eller annen grunn, under test kjøring i ste...

dessverre...

Tror ikke jeg får kjøpt ny slik punmpe så da blir det nok ny CPU kjøler da:(

Lenke til kommentar
Vannkjøling er egentlig bare stress :p

Må få plass til radiatoren, det tar mye plass, er stress å skifte ut komponenter som er vannkjølte, pumper som går i stykker osv. Har ikke spesielt god erfaring med det :-/

 

Lenge leve luftkjøling ;)

 

Ved innkjøp at et vannkjølingssett av god kvalitet "bør" det ikke bli så mange problemer. Eheim pumpene er laget for å gå i 10-15 år kontinuelig.

Radiatoren plasseres lett på toppen av kabinettet. Alt som trengs er å lage to hull for slangene. Pumpen og evt. tank burde ikke være noe større problem å få plass til inne i kabinettet.

 

Gjort rett, kan det gjøres estetisk pent.

 

Er enig i at det kan være mer knotete ved bytting av komponenter, men måtte også ta ut hovedkortet når Thermaltake 120 Extreme i sin tid skulle monteres.

 

Sett i relasjon til den kraftig forbedrede kjølingen et vannkjølt system gir mot selv de beste luftkjølte systemer. ville jeg gå for vannkjøling hver gang.

 

Skal jeg ta frem noe negativt må det være den høyere prisen, og litt mere jobb for å få det pent. Men HEY. Det er jo mye av morroa. :D

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet så sier de fleste erfarne at "sug" er best. :blush:

Har imidlertid ikke testet begge måtene selv, meg mine vifter på radiatoren er montert til å "suge".

Endret av Rubyred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...