FranzJosef Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Tittelen sier alt, vi snakker om rørlegging her antar jeg. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Vann og avløpsrør i badevegger og gulv legges inni et ekstra rør med større diameter. Vannet skal normalt bare skal normalt bare renne i det indre røret, det ytre røret skal være tørt. Dersom det indre røret springer lekk, vil det ytre røret fange opp lekkasjevannet, så man slipper vannskader. I alle fall er det det som er tanken bak et rør-i rør-system. Endret 26. oktober 2007 av Svinks Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Og du kan trekke nye rør. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Svinks og Patrol_33 har rett. Rør-i-rør brukes f.eks. der man har dårlige rør som man bør gjøre noe med, men nye bad som man ikke vil ødelegge. Så da kan man fore gamle rør med nye, uten å ødelegge baderomsinnredning. Veldig kjekt... Lenke til kommentar
atarnzen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Rør i rør, RiR, ble først å fremst innført etter anbefaling i byggeloven om at alle nye rørinstallasjoner skal ha automatisk varsling ved lekkasje. RiR-systemet`s fremste oppgave er derfor å varsle lekkasjer, men en bonus i dette systemet er naturligvis at mange lekkasjer også vil bli fanget opp. Mulighet for ommtrekking av rør er allerede nevnt, og i farten kommer jeg på bare en ting til som bør nevnes, nemlig samlestokkene. Måte RiR-systemet kobles sammen på, gjør at en lekkasje på vannrøret til WC`en ikke gjør hele huset uten vann, da man har mulighet til å koble ut en og en kurs. Man lokaliserer derfor skaden, blinder av kursen til WC`en, og lar resten av huset beholde vannet. Kunne vært mer interesant å høre om Svinks teori om Rør i rør i forbindelse med avløp? Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Kunne vært mer interesant å høre om Svinks teori om Rør i rør i forbindelse med avløp? ja d lurer jeg også på Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Kunne vært mer interesant å høre om Svinks teori om Rør i rør i forbindelse med avløp? Mulig jeg tok feil der, og at det bare omfatter rør der vannet står i trykk fram til vask, oppvaskmaskin etc. Det er i alle fall det som er vist i denne: http://www.sintef.no/upload/Byggforsk/Vann...8r-systemer.pdf For meg virker det hensiktsmessig at avløpsvannet fra vask, dusj, badekar, oppvaskmaskin etc. også går i varerør der disse går i skjulte røropplegg i vegg eller gulv, eller åpent gjennom rom uten sluk. Dersom det ikke er vanlig praksis i dag, så vil det ikke overraske om det kommer i seinere forskrifter eller anbefalinger. Lenke til kommentar
atarnzen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Har vanskelig til å tenke meg effekten av denne, samt hvor gjennomførbart det skulle være. Det må i så fall skje om en rekke år.... Å "trekke om" en rekke avløpsdeler i et varerør høres spennende ut Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Krav til utførelsen av nybygg kan innføres når som helst, de får neppe tilbakevirkende kraft og fører ikke til at alle huseiere må tre ekstra rør utenpå eller inni sine eksisterende rør. RiR-systemet har så vidt jeg forstår heller ikke noe med å trekke om rør inni varerør. Det handler om at man med nyinstallasjoner monterer doble rør av et system der indre og ytre rør er tilpasset hverandre og tilpasset fordelingsbokser som samler opp eventuelle lekkasjer, samt sensor som varsler om at noe er lekk. Effekten av RiR er at det kan forhindre vannskader der brudd på et enkelt rør fører til at vann spruter eller renner rett ut på byggemateriale som gips og tre som man ikke ønsker at skal bli vått. Og det burde være like relevant å beskytte seg mot at vannet fra oppvaskmaskinen som vannet til oppvaskmaskinen trekker inn i kjøkkenbenkskrog, vegg eller gulv, så vidt jeg forstår det. Men jeg er ikke rørlegger eller bygningsingeniør, hva vet jeg, annet enn at jeg synes denne Lommehåndboka for Rør-i-rør-systemer utarbeidet av Vannskadekontoret ved Norges byggforskningsinstitutt. er ganske opplysende: http://www.sintef.no/upload/Byggforsk/Vann...8r-systemer.pdf Den nevner ikke rør-i-rør-system på avløp, men anbefaler tett bunn i kjøkkenbenk med oppsamlingskar med avløp til rom med sluk. Det er kanskje en like bra, eller bedre løsning enn det jeg har sett for meg med rør-i-rør på avløpet. Lenke til kommentar
atarnzen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Krav til utførelsen av nybygg kan innføres når som helst, de får neppe tilbakevirkende kraft og fører ikke til at alle huseiere må tre ekstra rør utenpå eller inni sine eksisterende rør. Men en fordel om systemene blir funnet opp først vel? RiR-systemet har så vidt jeg forstår heller ikke noe med å trekke om rør inni varerør. Det handler om at man med nyinstallasjoner monterer doble rør av et system der indre og ytre rør er tilpasset hverandre og tilpasset fordelingsbokser som samler opp eventuelle lekkasjer, samt sensor som varsler om at noe er lekk. Dette er sant. Som jeg har presisert tidligere, er hovedoppgaven til RiR å fange opp og varsle lekkasjer. Men i motsetning til tidligere er man ikke lenger nødt til å rive opp vegger og tak for å kunne legge nye rør. Istedet trekkes rørene om, og i større perspektiv sparer nok dette byggenæringen for mye merarbeid. Tenk deg hvor mange rør det skrus/spikres i osv.... Den nevner ikke rør-i-rør-system på avløp, men anbefaler tett bunn i kjøkkenbenk med oppsamlingskar med avløp til rom med sluk. Det er kanskje en like bra, eller bedre løsning enn det jeg har sett for meg med rør-i-rør på avløpet. Som du sier er dette en bra løsning, og man får lignende for å plassere under eks. kjøleskap og vaskemaskiner osv. Fare for lekkasje på avløpet er nok noe begrenset på nyere installasjoner, sammenlignet med faren for lekkasje på tappevannet. Tappevann føres i rør opp til 5-6 bar i eneboliger. Utskifting av gamle avløpsrør (eks. soil o.l) til nye (eks. PP,MA o.l), samt rikting klamring av disse, er nok det beste tiltaket for å forsikre seg mot lekkasjer fra avløpet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå