Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD-brenner vil ikke brenne

Anbefalte innlegg

Jeg har en Plextor PX-716A DVD-brenner som jeg har hatt i ca. 3 år. For ca. et halvt år siden gikk jeg over til Windows Vista 32, men opplevde ingen problemer med brenneren. Her om dagen skulle jeg brenne en DVD og satte platen inn som vanlig. Jeg pleier å få opp et spørsmål om hva jeg ønsker å gjøre, men denne dukket ikke opp. Jeg åpnet derfor "Computer" og dobbeltklikket på DVD-RW. Vanligvis får jeg spørsmål om hva platen skal hete, men nå skjedde det ingenting.

Jeg prøvde så å benytte et brenneprogram. Jeg satte inn en tom DVD, men fikk bare beskjeden "Sett inn en tom DVD-plate", også kom DVD-platen ut av seg selv. Dette skjer hver gang. Jeg har prøvd å oppdatere driveren, installere en eldre versjon av driveren, fjerne driveren og installere den på nytt og fjerne maskinvaren for så å installere den på nytt. Ingenting hjelper.

Kommer ikke på flere løsninger..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er IDE. Se produktsiden fra Komplett. Har ikke prøvd noen andre spillere på denne kanalen (regner med at det er den "kontakten" DVD-spilleren er koblet til hovedkortet på du mener). Kan det være noe galt med kanalen/kontakten? Maskinen har ikke vært flyttet på på over 4 måneder.

Riktig, det var det jeg mente. Selv har jeg aldri hatt problemer med kanalen på hovedkortet, men noen spillere har sluttet å virke. Har du sjekka om den gjenkjennes (riktig norsk?) i BIOS'en?

Du har vel ikke en annen spiller liggende?

Lenke til kommentar
Riktig, det var det jeg mente. Selv har jeg aldri hatt problemer med kanalen på hovedkortet, men noen spillere har sluttet å virke. Har du sjekka om den gjenkjennes (riktig norsk?) i BIOS'en?

Du har vel ikke en annen spiller liggende?

Hva mener du om den godkjennes? Den står oppført under boot-stasjonene, og det er fult mulig å endre rekkefølgen med DVD-spilleren inkludert. Jeg har en Plextor DVD-spiller på samme maskin, og den fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Er det noen nye plater du har nå? Det er jo ikke ukjent at noen brennere ikke liker visse produsenter (da snakker jeg ikke om merke på pakka, men de som egentlig har laga cdene.....)

Ellers er det jo en mulighet for at brennern er dau. De koster jo nå fra 225kr og oppover :-)

Det er de samme platene som tidligere, men som du sier så koster jo en ny brenner ikke mye. Er bare irriterende, og skulle gjerne brukt brenneren akkurat nå fremfor å vente på en ny. Betalte rundt 1000 kr. for den for 3 år siden (den gang en toppmodell), men de har vel som alt annet falt veldig i pris.

Lenke til kommentar

Prøvde å starte maskinen i diagnosemodus, og fikk da følgende feilmelding når jeg prøvde å bruke DVD-brenneren:

117269.jpeg

Søkte litt og fant denne nettsiden på microsoft.com. Løsningen er for Windows XP, og siden jeg kjører Windows Vista 32 sitter jeg fast ved steg 5.

Skjermbildet fra Device Manager ser slik ut:

117270.jpeg

Her finner jeg ingen Transfer Mode box som det står referert til på microsoft.com under 5. steg.

Endret av simenss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...