smetho Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Syns det snart bude komme en v2.0 av bibelen så han kunne forklart seg! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Altså.. Bibelen2 er jo kommet, så... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Og det er? Tenker ikke Det nye Testamentet. Likte beste det gamle jeg. Masse fine historier Det nye var som en dårlig sequal.... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Og det er? Tenker ikke Det nye Testamentet. Likte beste det gamle jeg. Masse fine historier Det nye var som en dårlig sequal.... Lurer på om det ikke er Are Kalvøen som har skrevet den... Søk på google elns. "Bibelen 2" :-) Lenke til kommentar
smetho Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Å, tøft Beklager at jeg ikke er så opplyst om emnet som jeg burde! Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hva er Guds mening... krig! Tomasevang. 16. Jesus sa, "Kanskje folk tror at jeg er kommet for å kaste fred på verden. De vet ikke at jeg er kommet for å kastet konflikter på jorden: ild, sverd, krig. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hva er Guds mening... krig! Tomasevang. 16. Jesus sa, "Kanskje folk tror at jeg er kommet for å kaste fred på verden. De vet ikke at jeg er kommet for å kastet konflikter på jorden: ild, sverd, krig. Og siden når ble Thomas-evangeliet endel av Bibelen? Sukk... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Siden 1948 når en komplett versjon av det ble utgravd ved Nag Hammadi. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Så den offisielle kanon-dannelsen eksisterer dermed ikke, fordi det har blitt funnet en versjon med diverse apokryfiske skrifter i tillegg? Usaklighetene når nye høyder... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 For den konservative kristne eksisterer det, men for den moderne kristne er pensumet utvidet. Blindheten skremmer meg bare mer og mer... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Unnskyld meg men... Du har jo rett og slett ikke peiling! Jeg tror jeg personlig må være blant de aller mest "moderne" kristne som eksisterer, men det betyr da vitterlig ikke at man kan undergrave bibelens identitet! Guds Ord står urokkelig fast. Det er dogmatikkens oppgave å TOLKE Guds Ord inn i vår tid, ikke å FJERNE eller LEGGE NOE TIL! "Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plager som det er skrevet om i denne bok; og om noen tar bort noe av ordene i denne profetiske bok, da skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne bok." Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Det er uten tvil at Tomasevangeliet blir sett på som Gnostisk både i opprinnelse og standpunkt av mange fundamentale kristne, dette er kanskje noe av årsaken til at den ikke er innlemmet i Bibelen.(hvis teksten var kjent blandt de tidligste kristne overhodet). Bibelen blir sett på av mange som en superovernaturlig inspirert samling av Gud ord til mennesket, og at det ikke finnes noe sånt som "tapte skrifter" av Bibelen med hemmligheter for den vise. Selv om de er fra år 200 e.kr, og setter Dødehavsrullene helt i skyggen. Dette evangeliet har mye større betydning enn alle andre apokryptiske skrifter, fordi det inneholder sitater direkte fra Jesus som kan være like gamle som de kanoniserte evangelier. Mye av det som står her kan ord for ord gjenfinnes i NT, men ulikt de fire kanoniserte evangelier gir ikke Tomasevangeliet noe personlig informasjon om Jesus. Nei jeg har ikke peiling på hva/ hvor det glade budskap er i Bibelen, stikker heller en finger i jorda. Innser da at Bibelen ar blitt tukla med bl.a. av Luther, og man ikke skal ta alt som definitivt. Sitatet ditt kalles "Svovelprediken" og er bare en lavere form for åndelig utpressing. Her er min versjon: Jesus sagde: Hvis de, der leder jer, siger til jer: "Se, riget er i himlen," så vil himlens fugle komme før jer. Hvis de siger til jer: "Det er i havet," så vil fiskene komme før jer. Men riget er inden i jer, og det er uden for jer. Hvis I kender jer selv, da vil I blive kendt, og I vil vide, at I er sønner af den levende fader. Men hvis I ikke kender jer selv, dvæler I i fattigdom, og I er fattigdom." Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 "Jeg sier til enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til,..." Dette er avslutningen på boken "Johannes’ åpenbaring", og det er den boken det snakkes om. Bibelen er ingen hellig bok som har falt ned fra himmelen. Det er et redigert utvalg av religiøse tekster. I kristendommens barndom var det mange ulike grupperinger med sine egne religiøse tekster og tolkninger. Den tekstsamlingen du sitter med i dag, kunne altså sett veldig annerledes ut. LeD Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Kunne og kunne... Det vet jeg faktisk ikke om den kunne. Ser selvsagt poenget ditt, og at det KAN virke noe tilfeldig hvilke tekster som kom med og ikke, men jeg velger å tro at det endelige utfallet var inspirert og absolutt ikke var tilfeldig. Arbeidet med kanon sies forøvrig å være det største menneskelige tankearbeidet noensinne utført i vår historie. Det som står i slutten av joh.åp. har jeg alltid tenkt gjaldt hele Bibelen, men det er godt du passer på. Skal sjekke dette ut med noen som har drevet med dette litt lenger enn meg, så fort jeg får sjansen. Lenke til kommentar
kyllingvippen Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Dere glemmer at gud skapte mennesker med fri vilje! ( Ikke Kristen, vet bare mye om bibelen ) Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det handler ikke om å forstå, men å tro. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 2. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2003 Det handler ikke om å forstå, men å tro. Hehe... Virker som om de kristne ser litt ned på seg selv og troen din. Jeg, deriomt, er opptatt av å forstå hva jeg tro på. Jeg higer alltid etter beviser for min historie og tar ingenting jeg får høre for god fisk. Om noen sier til meg ditt eller datt, så er jeg alltid interessert i beviser. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 2. mars 2003 Del Skrevet 2. mars 2003 Det handler ikke om å forstå, men å tro. Hehe... Virker som om de kristne ser litt ned på seg selv og troen din. Jeg, deriomt, er opptatt av å forstå hva jeg tro på. Jeg higer alltid etter beviser for min historie og tar ingenting jeg får høre for god fisk. Om noen sier til meg ditt eller datt, så er jeg alltid interessert i beviser. Det går fint an å forstå uten beviser. Skjønner hva treblad mener, og vi skal ikke ta alt for god fisk uten å tenke igjennom hva det er vi egentlig tror på. Dog er det skremmende mye vår lille menneskehjerne ikke kan klare å fatte. Kan noen fatte Gud fullt ut? Neppe... Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det handler ikke om å forstå, men å tro. Hehe... Virker som om de kristne ser litt ned på seg selv og troen din. Jeg, deriomt, er opptatt av å forstå hva jeg tro på. Jeg higer alltid etter beviser for min historie og tar ingenting jeg får høre for god fisk. Om noen sier til meg ditt eller datt, så er jeg alltid interessert i beviser. Dog er det skremmende mye vår lille menneskehjerne ikke kan klare å fatte. Kan noen fatte Gud fullt ut? Neppe... Ja...det har mang en gang hendt at jeg har ligge i senga min om natten å tenkt over det store spørsmålet...evigheten... Jeg er personlig kristen og tror/vet at de som tror på Ham skal få evig liv i himmelen. Men så tenker jeg på de som ikke komme til himmelen. Tenk å brenne og lide i en evighet. :-? Det hender også at jeg tenker på å leve en evighet i himmelen. Dette er jo sefølgelig det beste som noen gang kan skje. Å leve en evighet....evighet...evighet...Det ordet forvirrer meg noe veldig. Tilslutt må jeg bare gi opp for jeg blir så forvirret at det snurrer oppi hodet mitt. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det handler ikke om å forstå, men å tro. Hehe... Virker som om de kristne ser litt ned på seg selv og troen din. Jeg, deriomt, er opptatt av å forstå hva jeg tro på. Jeg higer alltid etter beviser for min historie og tar ingenting jeg får høre for god fisk. Om noen sier til meg ditt eller datt, så er jeg alltid interessert i beviser. Dog er det skremmende mye vår lille menneskehjerne ikke kan klare å fatte. Kan noen fatte Gud fullt ut? Neppe... Ja...det har mang en gang hendt at jeg har ligge i senga min om natten å tenkt over det store spørsmålet...evigheten... Jeg er personlig kristen og tror/vet at de som tror på Ham skal få evig liv i himmelen. Men så tenker jeg på de som ikke komme til himmelen. Tenk å brenne og lide i en evighet. :-? Det hender også at jeg tenker på å leve en evighet i himmelen. Dette er jo sefølgelig det beste som noen gang kan skje. Å leve en evighet....evighet...evighet...Det ordet forvirrer meg noe veldig. Tilslutt må jeg bare gi opp for jeg blir så forvirret at det snurrer oppi hodet mitt. Kjenner til det ja! Akkurat det med evigheten blir tilnærmet lik umulig for oss å fatte dybden av fordi hele vår eksistens på jorda er basert på fenomenet tid. Jeg klarer hvertfall ikke å forestille meg en eksistens uten... Har du noen forestillinger om dette forresten: Om det med evig liv menes at det er tid som går og går og går uten å slutte å gå, eller om Gud bare fjerner begrepet tid? Siden Gud er utenfor tid og rom føler jeg det vil være mest naturlig, men på den annen side blir det så vanvittig å tenke seg en tilstand uten tid. Hvordan skal vi da avtale når vi skal spille fotball på sletta lissom? Nei, skal ikke være lett det der... Det med Helvetestanken tror jeg ikke Gud vil at vi kristne skal tenke så mye på, men heller la det være opp til Ham. Det med å brenne i all evighet tror jeg personlig bare er et bilde på hvordan et liv uten Guds beskyttende hånd vil være. Uansett er det veldig skremmende som du sier at mange av våre venner per i dag ser ut til å gå den veien... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå