Jimmy Pop Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Hvorfor vil han at vi skal tro på han og Jesus? Er det ikke nok å være snill med med-mennesker? Hvorfor kan vi ikke spørre oss selv "Finnes Gud?"? Matt, 4 7 Men Jesus svarte: «Det står også skrevet: Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve.» 8 Så tok djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet 9 og sa: «Alt dette vil jeg gi deg, dersom du faller ned og tilber meg.» 10 Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det er skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og bare ham skal du tjene.» Hvorfor kan vi ikke tro hva vi vil? Elske våre neste? Vi får jo det bevist en gang for alle hvis vi kommer til himmelen og får evig liv... Håper zZzZz, WebWarrior og LeD kommer med sine synspunkter her, for dere pleier å ha en del fornuftig å si. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 De alle fleste religioner har vel en eller annen slags 'sperre' som skal forhindre at folk stikker av. Det er vel en av betingelsene for at en religion skal overleve/vokse. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Tror kristendomen er rimelig alene om å ha den "Jesus-klausulen". "Ingen kommer til Faderen uten ved meg" eller no'. I frykt for å lede folk ut i fortapelsen: jeg tror man kommer veldig langt med Kardemommeloven. Snill og grei, og forøvrig osv. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 31. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2003 jeg tror man kommer veldig langt med Kardemommeloven. Snill og grei, og forøvrig osv. Ja, den gyldne loven er veldig fin: "Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg" Det finnes jo mange formuleringer på den, men jeg tror det at en "ekte" Gud hadde hatt èn lov, og det var noe slikt... Det er vel det en ekte Gud vil. Ha fred på jorden... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 OK - tar en ting av gangen..: Hvorfor vil han at vi skal tro på han og Jesus? Er det ikke nok å være snill med med-mennesker? Gidder ikke å leite fram noe vers i Bibelen nå, så jeg får si det jeg tror. Han vil at vi skal tro på Ham og Jesus for at vi ikke skal gå fortapt, eller noe sånt. Hvorfor kan vi ikke spørre oss selv "Finnes Gud?"? Selv om vi kanskje ikke tenker noe særlig over det, så har vi vel alle, på en måte, stilt oss det spørsmålet. Dessuten, det er jo ikke bare, bare. "Finnes Gud?" er et av de vanskeligste spørsmålene vi har hatt, har, og vil ha. Det finnes ikke noen sterke bevis. Det finnes ikke noen sterke motbevis. Svaret for det enkelte individ blir ofte laget utifra påvirkning fra venner, familie osv. Hvorfor kan vi ikke tro hva vi vil? Elske våre neste? Vi får jo det bevist en gang for alle hvis vi kommer til himmelen og får evig liv... Hvordan ville du reagert dersom du hadde satt opp et helt svært nettverk helt alene, og lederen for dem du satte det opp for, gikk og hyllet naboen din? Et dårlig eksempel, men det er noe av det samme. Et vanskelig spørsmål, det også, egentlig. Også et spørsmål som jeg tror det er lenge til vi får svar på, om vi får svar på det i det hele tatt.[/i] Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Finnes Gud? er det bare du som kan svare på. Ingen kan bestemme for deg om du vil tro det eller ikke. Men jeg er enig med zZzZz, litt kjipt når noen andre får æren for det du har gjort selv. Jeg er kristen. Men tenk viss det er f.eks hinduismen som er rett? Eller islam? Da er det jo vi kristne som går og hyller naboen. Men det er jo mange som ikke trur at det er noen som har lagd "nettverket". At det bare blei til ved et stort, tilfeldig smell... Guds veier er uransakelige Det sier ganske mye.... Lenke til kommentar
guezz Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Det jeg ikke forstår, hvis vi skal tolke historien om Adam og Eva bokstavelig, er dobbelmoralen til Gud! Adam og Eva ble kastet ut av paradiset grunnet "epleslang" på kunnskapens tre, men Gud tilgav ikke mennesket. "4000 år senere" ble Messias født, og Gud skulle tilgi menneskehetens synder ved å ofre sin sønn. Skal ikke Guds avgjørelser være endelige? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Alle kan gjøre hva de vil, men hvem vet hva de egentlig vil med livet sitt. De fleste må ha en form for metafysiske struktur som de må klamre seg til, hvis dette fungerer vil de istedenfor å forbedre seg selv, heller forkynne sin opplevelse til andre. Å se andres problemer er mye enklere å takle enn å se sitt eget lille inferno av gode intensjoner. Bibelen er en ganske retusjert og sensurert bok. Mye som ikke står der regnes for vanskelig for allmuen, St. Thomas evangeliet og andre gnostiske tekster. Bibelen er også skrevet av profeter i trance så mye er ment allegorisk, ikke bokstavlig. Tar vi for oss de forskjellige oversettelser av bibelen, så ser vi at en setning på Japansk er noe annet enn den norske setningen. Men tilbake til tema, for å si det enkelt: Det holder med å være snill, forutsatt at du vet hva det innebærer, rett tale, rett handling osv. Det er kanskje noe av det vanskligste en kan gjøre, Selv et barn vet hva som er rett og galt, men samme hvor vis og erfaren du er greier du det aldri. Men kanskje det finns en Gud... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Det jeg ikke forstår, hvis vi skal tolke historien om Adam og Eva bokstavelig, er dobbelmoralen til Gud! Adam og Eva ble kastet ut av paradiset grunnet "epleslang" på kunnskapens tre, men Gud tilgav ikke mennesket. "4000 år senere" ble Messias født, og Gud skulle tilgi menneskehetens synder ved å ofre sin sønn. Skal ikke Guds avgjørelser være endelige? Gud tilgav menneskene, men ved at Adam og Eva spiste av eplene på Kunnskapens tre, så syndet de mot Gud. De havnet dermed i hendene på Satan. Det Gud gjorde med Jesus var at han "kjøpte" menneskene tilbake, ved at Han sto opp fra de døde. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Bibelen er en artig bok. Der står det mye rart.....! Men det som er spesielt med den (jeg er fortsatt kristen) er at alle ord som står der er sanne. Jeg trur også på Big Bang. Bare at jeg trur at Gud hadde en finger med i spillet der... Gud tåler ikke synd. Men han er glad i alle. For så elsket Gud verden, at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som trur på han, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Et viktig vers... Lenke til kommentar
guezz Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 zZzZz sa: Gud tilgav menneskene, men ved at Adam og Eva spiste av eplene på Kunnskapens tre, så syndet de mot Gud. De havnet dermed i hendene på Satan. Det Gud gjorde med Jesus var at han "kjøpte" menneskene tilbake, ved at Han sto opp fra de døde. Men hvorfor var det nødvendig å kaste menneskeheten ut av Edens hage hvis Gud allerede hadde tilgitt oss? Det med at menneskeheten havnet i Faens hender, men er vi forsatt ikke det... Ja jeg vet at ved å være kristen kan vi komme til himmelen, men hva med jødene som ikke tror på Jesus? Kommer de da til Helvete ? Satan er Guds "verk" da han ikke slo han ned da han gjorde opprør. Herren visste selvsagt hva han kom til å stelle i stand for menneskeheten, og da var det ikke en fordel for mennesket å ha en fri vilje og drifter... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Satan er Guds "verk" da han ikke slo han ned da han gjorde opprør. Herren visste selvsagt hva han kom til å stelle i stand for menneskeheten, og da var det ikke en fordel for mennesket å ha en fri vilje og drifter... Jesus banket Satan en gang for alle når han døde på korset..... Og vi banker han enda mer når vi sier at vi hater han, og elsker Gud/Jesus. Satan er banket, men vi må godta at han blei banket. Har mange ganger hatt dager da ALT går skjeis. Da pleier det å hjelpe å tenke: Satan vik fra meg. Satan er banket!! Lenke til kommentar
Bach Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 Det jeg tror ville ha irritert møkka av enhver guddom er at vi ikke yter maks. Litt i retning av katolikkenes dødssynd dovenskap. Dovenskap både overfor seg selv og andre. Det å ha en pisselunka holdning til allt og alle, og å ha pragmatisme som leveregel. Trur helt ærlig det ikke går å "safe" seg til evig liv eller frelse ved kun å springe på møter og tro på Jesus. Om Satan har en 10-på-topp over ord som gir rabatt på biletten nedover tror jeg "realpolitikk" rangerer veldig høyt. Edit: skrivefeil Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 1. februar 2003 Del Skrevet 1. februar 2003 (endret) f2 Endret 17. april 2015 av aldrimerforum Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Gud tilgav menneskene, men ved at Adam og Eva spiste av eplene på Kunnskapens tre, så syndet de mot Gud. De havnet dermed i hendene på Satan. Det Gud gjorde med Jesus var at han "kjøpte" menneskene tilbake, ved at Han sto opp fra de døde. Men hvorfor var det nødvendig å kaste menneskeheten ut av Edens hage hvis Gud allerede hadde tilgitt oss? Gud tåler ikke synd. Vi - menneskene - tåler ikke å komme i nærheten av noe som er helt rent, og uten synd. Hvis vi ser Gud, så dør vi, for vi klarer ikke å se på noe som er så rent. Så Gud kunne ikke være i kontakt med menneskene etter syndefallet. Før syndefallet brukte Gud å gå en tur i Edens hage i ny og ne, for å se til menneskene. Men han kunne ikke gjøre dette etter syndefallet, for da ville jo menneskene dø. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 2. februar 2003 Del Skrevet 2. februar 2003 Litt teit at jeg skal bli straffet på grunn av handlingene til en grådig hore ? Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Hva hvis man ikke tror på straffen, da virker alt plutselig så meget bedre. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Mennesket skapte gud - EOF Lenke til kommentar
Exidiez Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 nei mennesket skapte ikke Gud, menneske ER Gud! Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Hvorfor vil han at vi skal tro på han og Jesus? Er det ikke nok å være snill med med-mennesker? Hvorfor kan vi ikke spørre oss selv "Finnes Gud?"? Matt, 4 7 Men Jesus svarte: «Det står også skrevet: Du skal ikke sette Herren din Gud på prøve.» 8 Så tok djevelen ham opp på et meget høyt fjell og viste ham alle verdens riker og deres herlighet 9 og sa: «Alt dette vil jeg gi deg, dersom du faller ned og tilber meg.» 10 Da sa Jesus til ham: «Bort fra meg, Satan! For det er skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og bare ham skal du tjene.» Hvorfor kan vi ikke tro hva vi vil? Elske våre neste? Vi får jo det bevist en gang for alle hvis vi kommer til himmelen og får evig liv... Håper zZzZz, WebWarrior og LeD kommer med sine synspunkter her, for dere pleier å ha en del fornuftig å si. Veldig bra tema. Det er sant som Bach sier i innlegget sitt at man ikke kan komme til Faderen uten ved Jesus. Dette har 2 årsaker. 1. Jesus ER frelsen, og den ENESTE frelsen. Gud har egentlig gjort det så fryktelig enkelt for oss, for det er ikke NOE vi kan gjøre av oss selv, som fører til frelse, og det må dere ha klart for dere. Så kardemommeloven og den gylne regel osv, som såklart er helt geniale, kan IKKE lede til frelsen. De har i seg selv en verdi med tanke på at hvis alle fulgte disse, så ville jorda vært et mye bedre sted å leve. Men dette henger uansett ikke sammen med frelsen til evig liv! Siden Gud tross alt har gitt oss livet, og også er eneste veien til evig liv, hvorfor da fornekte ham? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå