Gå til innhold

Windows på XO-maskiner?

Anbefalte innlegg

Bare pass deg så kommer jeg og tar deg !

seriøst så byrde hardisken vært på ca 5 GB ikke 1 , siden man i dag bruker disker på 200 Gb og større på en vanlig pc.

dette tolker jeg som lagrings mediet :

Mass storage: 1024 MiB SLC NAND flash, high-speed flash controller;

hvorfor stor harddisk ?

jo det blir neppe enkelt å skaffe andre lagrings medier når den er full.

hvis de da ikke får med en masse plass på internnett eller noe annet men det stod det ikke noen om.

dere vet jo hvor fort en harddisk fylles opp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg så bare på spesifikasjonen.

tar jeg feil når jeg mener at den leveres med enten farge skjerm eller monoskjerm ?

Monochrome display: High-resolution, reflective sunlight-readable monochrome mode; Color display:

Standard-resolution, Quincunx-sampled, transmissive color mode;

trodde at kun leveres med farger

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

@elg-elg123:

Først et godt råd som du alt har fått fra andre. Oppdater deg på IT-historie fra 1970 til i dag. Du vil enkelt finne ut at du bommer på det meste. Som Langbein, gidder jeg ikke å korrigere alle dine feil.

Når det gjelder spesifikasjonene på XO/OLCP er de et kompromiss mellom følgende forhold (det er tydelig at du har problemer med å lese disse)

• Maskinen skal ha svært lang batteritid (ja den er batteridrevet, og leveres til og med med sveiv for lading, og kan kobles direkte til et bilbatteri).
  • Den skulle ha en svært lav prislapp - det opprinnelige målet var $ 100, noe som ikke er nådd, den blir endel dyrere (men allikevel er det en akseptabel pris).
  • Nettvekstilkobling - primært trådløs, da dette er rimeligst å bygge ut.
  • Tåle tøff behandling (dvs nærmest vanntett).
  • osv.

Valg av skjerm som kan skifte mellom monokrom og farge, bruk av NAND disk i stedet for vanlig HD har svært mye med å gjøre den ekstremt strømgjerrig (den bruker under 2 Watt i normal bruk, dvs ca 14 -20 timer på et battery). 1 GB er også betydelig med lagringskapasitet i denne sammenhengen, her snakker vi ikke om å fylle opp med spill, videoer etc. Men man kan koble til eksterne USB harddisker, sette inn minnepinner og minnekort, så reelt sett er ikke dette noe problem. Større NAND disk ville ha økt prisen altfor mye. Skjermoppløsningen er faktisk på hele 1200 x 900 (enormt for en såpass liten skjerm). Og den har innebygd videokamera.

For å si det enkelt, jeg kommer i alle fall til å skaffe meg en, og betale for en ekstra.

@jon67:

Så langt jeg kjenner til er ingen aktører nektet å være med å sponse/supportere OLCP, men de må akseptere de valg/prinsipper som ligger til grunn. Prinsippet om at den skulle leveres med fri/åpen programvare ble bestemt før aktuelle programvare var valgt. Grunnen til at det er Fedora 6, er at RedHat kastet seg tidlig på med ressurser.

Og OLCP nekter heller ikke mottakerne, som i hovedsak er lokale myndigheter å installere proprietær programvare på maskinene, som det står i formålet, de kan gjøre som de vil. OLCP nekter heller ikke MS og andre skapere av proprietær programvare å lage programvare for OLCP, heller ikke å gi det bort. Og MS fikk, sammen med andre programvarehus tidlig en prototype av XO, og har hatt all mulighet til å utvikle programvare om de ønsket, også applikasjoner som kunne være fri/åpne. De lager jo faktisk også åpne applikasjoner, jf Silverlight. Nå er det vel også en realitet at MS ikke var i stand til å levere OS og applikasjoner som kunne fungere på XO. Til det er NT-kjernen alt for stor og MS-applikasjoner alt for ressurskrevende, noe det at de må lage en egen versjon for å få det til. Og det vet faktisk ikke ennå om de klarer det. Maskinvaren i XO er nemlig ikke særlig spesiell.

Ellers vil trolig lisensavtaler og patentrettigheter skape store problemer for de myndighetene som er distribusjonskanalen, og som skal med OLCP-prosjektets hjelp supportere. Nei, dere kan ikke modifisere den delen av programvaren for å kunne kjøre det programmet der. OLCP sitt mål er klart at om ønskelig skal det enkelte land, det enkelte lokalmiljø og det enkelte barn modifisere og gjøre som de vil uten tanke på at noe er begrenset.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg forstår rett å slett ikke de som støtter MS i denne saken, helt greit at MS vil være med på å hjelpe, men her virker det som om de vil forsøke å reverse hele beslutningen om OS til en et OS som er mindre egnet. Det er jo flere av aktørene som er med i prosjektet som ikke har fått sine produkter i selve PC-en prossesoren har feks AMD kjerne selv om Intel også støtter prosjekt. Hvis Intel kan støtte prosjektet uten bruk av deres prossesor så kan sannelig MS støtte det uten at det bruker windows, så får heller MS utvikle sin egen Linux distro kan være aktuell for neste versjon av XOpcen da.

Endret av modin
Lenke til kommentar

slik jeg har forstått det så skal jo ikke prisen ha så mye å si.

det er jo de som har penger som skal betale for den ( 2 stk hvis de ønsker en selv).

derfor kan det virke som et dårlig argument at større disker blir lit dyrere.

jeg ser litt ane ledes på det hvis det utgjør en betydelig kostnad og teknologien ikke strekker til .

jeg er litt spent på holdbarheten til bakteriene.

( da mener jeg hvor lenge det går ann å ladde dem opp)

jeg har hørt om lignede system der man bruker en sveiv for å ladde.

bl.a. en type lommelykt , men jeg vet jo ikke det er samme type batterier i denne PC-en .

antagelig så er det forskjell.

jeg mener å ha hørt at prisen hadde steget lit i stedet for å gå ned , kan det stemme ?

en del av prosjektet må da være å bygge ut nettverket i disse områdene ?.

jeg er i den formaningen at det er ganske mangelfullt.

jeg bleklager vist det står på hjemmesiden, men jeg fant ikke ut noe .

må bare si at bruker interfacen så noe spesiellet ut

Lenke til kommentar

Nettverket er konstruert slik at maskinene "snakker" med hverandre trådløst, og har en ganske ok rekkevidde. Man setter også internettilgang på enkelte strategiste steder, som skoler o.l. Slik kan man hoppe fra maskin til maskin, og tilslutt komme gjennom til internett. Dermed trenger man ikke å bruke mye ressurser på å bygge ut nettverket, siden maskinene selv gjør største delen av jobben.

Anbefaler deg å sette deg litt grundigere inn i hva dette prosjektet er og hvordan maskinene er bygget opp hvis du er interessert i å diskutere dette.

Lenke til kommentar

Elg: Du har tydeligvis ikke helt klar for deg hva som er formålet med PCen, hva maskinvaren består av og hvorfor det egner seg til formålet, hvorfor Fedora er valgt på nettopp denne maskina osv. Vær så vennlig å ta rådet om å lese litt om PCen, formålet, hvilke valg som er gjort og hvorfor osv.

Noen steder å starte:

http://laptop.org/

http://olpc.com/

http://www.olpcnews.com/

http://www.hardware.no/nyheter/hele_maskin...i_oktober/41504

http://en.wikipedia.org/wiki/Olpc

http://en.wikipedia.org/wiki/XO-1_(laptop)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6679431.stm

Lenke til kommentar

Punktvis svar til Elg, enkelt og greit, bare enkle svar sånn er det:

Nei prisen har alt å si, den skal blant nnet kjøpe inn for bistandspenger, utdanningsbudsjettet til fattige land og for penger gitt som veldedighet da er det viktig at den er billig.

Batteriene vet jeg ingenting om, men de skal vist være relativt billig og enkle å bytte. De er mer miljøvennlig enn vanlig li-ion batterier og mindre farlige, den vil også komme med NiMh batterier som er enda mer miljøvennlige, men batterier i seg selv er ikke miljøvennlige. Men denne maskinen vil nok bli delt ut steder det er sørget for en infrastruktur til å ta seg av dette. Husk at den bruker lite strøm noe som gir fære sykluser og lengre brukstid.

De har foreløpig ikke kommet ned i 100$ som er visjonen, men man håper at det vil bli kostnaden når den første millionen er produsert.

Ja, maskinen vil nok bli delt ut i utvalgte landsbyer hvor også infrastruktur som ladestasjon og nettverk vil bli bygd ut.

Brukergrensesnittet er beregnet på barn, og det er sansynligvis beregnet på at alle skal forstå det uavhengig av utdannelse og visuel kompetanse. Det er stor forskjell på visuel kompetanse, og visuele kulturer i forskjellige land. Mange i u-land forstår feks ikke tegninger i perspektiv, fordi de ikke er vant til å betrakte bilder som har perspektiv. Noen kulturer tegner bilder der størelsen ligner virkelig størrelse på objektene, mens andre kulturer tegner størrelse etter viktighet. osv. Derfor har nok maskinen et litt annet brukergrensesnitt en du er vant til.

Endret av modin
Lenke til kommentar

side alle kan kjøpe denne PC-en så regner jeg med at det er for at flere skal støtte dett.

da er det fint om den frister resten av verden også.

da blir spørsmålet om hva grunderen på dette gjør for å få det til.

hvis det er noen som lurer så har jeg fått med meg at alle kan kjøpe maskinen ,og hvis de ønsker en selv må de kjøpe 2 stk.

og at man kan gi penger til dette

Lenke til kommentar

Jeg vurderer i alle fall å kjøpe en slik, pga batteritiden og det høye kontrastnivået på den monokrone skjermmoduse. Jeg tror den egner seg meget godt til elektroniske bøker. En liten, lett laptop med god skjerm, god batteritid, og som tåler mye er i alle fall noe jeg potensielt ser etter :)

Dette mesh-nettverket er også noe med det mest geniale jeg har sett. Planen er å sette ut en XS (server) på hver skole, og denne skal kunne håndtere flere hundre XO-klienter, og ha stor lagringskapasitet, samt en rekke nettverksgrensesnitt. Da kan de koble denne til en DSL-linje der det er utbygd, eller eventuelt satelitt der det ikke er. Dette med satelitt synes jeg er mest spennende, og lurer på hvilken løsning de går for. Jobber til daglig med IP via VSAT, og synes det fungerer svært bra, så det blir vel sannsynligvis det. Eneste ulempen med det er kostnaden...

Angående lagringskapasitet på den, har den flere USB-porter. Dersom det blir nødvendig, er det bare å utvide med f.eks. minnepinner.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Jobber til daglig med IP via VSAT, og synes det fungerer svært bra, så det blir vel sannsynligvis det. Eneste ulempen med det er kostnaden...

Å si at pris er den eneste ulempen med IP over satelitt er vel en liten overdrivelse? Men det ha såklart åpenbare fordel for et prosjekt som dette.

AtW

Lenke til kommentar

Vel, ordla meg kanskje litt unøyaktig, responstiden er jo også ett problem, samt båndbredde, men med en god oppsatt proxy fungerer det svært bra til nettsurfing. Dette tatt i betraktning, ser jeg kun på pris som en ulempe med satelitt for dette prosjektet.

Lenke til kommentar
side alle kan kjøpe denne PC-en så regner jeg med at det er for at flere skal støtte dett.

hvis det er noen som lurer så har jeg fått med meg at alle kan kjøpe maskinen ,og hvis de ønsker en selv må de kjøpe 2 stk.

Det er vel ikke først og fremst for å friste mennesker i resten av verden, at man designer denne laptopen det er først og fremst for å dekke de behovene barn i den tredje verden har. Ville det ikke hvert litt dumt hvis de laget maskinen fristende for oss voksne i vesten, hvis konsekvensen hadde hvert at den var ubrukelig for barn i den 3. verden. En god del av de tingene som vi ønsker her i vesten er ting som ikke kan være på en maskin med XO sitt bruksommeråde feks., harddisk, muligheter for å se film osv,osv. Men skjønner egentlig ikke hvorfor jeg svarer dette er bare tull, alt du skriver.

PS. Hvis du hadde lest artikkelen i wikipedia, så hadde du også skjønt hvorfor ikke maskinen kommer med i windows. Apple har forlengst tilbud OS X gratis på maskinen, men dette har også blitt droppet av samme grunn som windows. Åpenhet er grunnleggende i prosjektet.

Lenke til kommentar

her har du misforstått meg en del.

poenget er hvordan å få inn midler til videre utvikling og støtte til prosjektet.

eller så ser jeg ikke poenget med at alle kan kjøpe disse maskinene

jada jeg har fått med meg hvorfor f.eks Windows ikke kan brukes på den.

nå er det også slik ad den ikke behøver å være ubrukelig for den 3-dje verden selv om den er fristende for resten av verden snarer tvert i mot

Lenke til kommentar

Det er jo dette de prøver på gjennom "Give 1 Get 1"-programmet, der du donerer 400$, og kjøper 2 laptoper. Den ene laptopen får du, og den andre får ett tilfeldig skolebarn som trenger den.

Hvilke egenskaper må til for at denne skal bli fristende for resten av verden? Nevn en, så skal jeg fortelle deg hvorfor det ikke vil fungere.

Lenke til kommentar

Ja, det er korrekt at skal en i vestlige land kjøpe, må man kjøpe to stk. En til seg selv, og en som går i gave til et av landene der prosjektet etableres (hvilket bestemmer OLCP). Og det er først etter 12.11 dette er mulig, og det er i USA/Canada dette vil bli lansert først. Om det kommer til Norge, vet vi ikke. I hvilken grad vil avhenge av produksjonsvolum, og i hvor stor grad de produserte maskinene har direkte avtakere finansiert på andre måter. Så det er langt fra sikkert at alle kan kjøpe maskinen. Og bakgrunnen for Get 1 Give 1 er i stor grad å være et virkemiddel for raskere å kunne øke utbredelsen.

Men dette er ikke hovedmåten som XO-laptopen vil bli "solgt" på (distribuert på). Primært skjer dette på to måter.

1. Organisasjoner, bedrifter, myndigheter i vestlige land donerer 100, 1000 eller 10 000 maskiner.

2. Myndigheter i utviklingland kjøper maskinene (ofte finansiert via hjelpeprosjekter).

Faktisk ser det ut til å friste, pr dato er det vel mest et spørsmål om å få til produksjon raskt nok. Peru har signalisert at de kjøper ca 300 000 for 2007 og 2008. Libya ca 1,2 mill og andre land viser også stor interesse. Nå er vi jo alle klar over hvilke politiske prosesser de fleste av disse landene har, så endelige svar får vi først når distribusjonen kommer i gang. Masseproduksjon hos Quanta har vel akkurat startet.

Og det er ikke noen "grunder" som står bak XO/OLCP. Prosjektet ble initiert av MIT Media Lab i Boston (Nicolas Negroponte m.fl., en av de gamle guruer i IT-verdenen). Og de har aldri hatt interesse av å lage noe som er tilpasset andre enn barn mellom 6 - 12 år i utviklingsland.

Videre utvikling av prosjektet er ikke avhengig av suksess i vesten, dvs at vi ønsker å kjøpe den. Videre utvikling er avhengig at dette er en suksess i utviklingsland. Blir XO/OLCP eller andre tilsvarende konsept en suksess i disse landene, vil utviklingen bli helt utrolig etterhvert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...