Gå til innhold

Problemer med inndelingsskift og sidetall i Word

lysbryter

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å sluttføre et større stykke arbeid i Word, men har støtt på noen ergerlige problemer.

Word-dokumentet skal trykkes og innbindes, med trykk på begge sider. Jeg bruker sidetall på "ytre side". Forside, forord, innholdsfortegnelse skal alle begynne på en oddetallsside (den siden som er til venstre i en åpen bok), derfor har jeg brukt Inndelingsskift - oddetallsside for å få til dette. Siden de nevnte sidene ikke skal ha sidetall, begynner de først med kapittel 1.

Problemet er at når jeg skriver ut dokumentet så kommer enten forordet på baksiden av forsiden (altså på en partallsside som skal være blank), og hvis jeg endelig får de første sidene i dokumentet til å være riktig, så blir oddetallssidene nummerert med partall.

Det er en fordel å unngå å legge inn blanke sider i dokumentet, da en riktig bruk av skift gjør at man slipper blanke sider når man blar i dokumentet som word-fil/pdf, men at det blir riktig når man skriver ut dokumentet.

Er det noen som har god peiling på Word som kan gi meg råd? Må jeg bruke flere skift en bare et oddetallsskift mellom hver inndeling for å få til dette?

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er normalt en kurant affære, men det hender at det blir litt rot i Word.

Ser ut som du har inndelinger som ikke er satt opp slik du ønsker, eller har uønskede inndelinger med annen formatering.

Bruk Utskrifstformat/Page setup > layout til å sette dette likt for hele dokumentet. Bruk normal visning for å verifisere at det ikke finnes uønskede inndelinger, evt kan du søke etter inndelinger.

LASR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...