Pallantir Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Jeg prøver å banke litt ekstra ut av nevnte maskinvare. Resten av utstyret består av Yesico 420-watts strømforsyning (og jeg har også prøvd en 350 w Trust, begge driver uten problemer en ganske kraftig overklokket P4 Prescott med flere harddisker), OCZ-minne, GeForce 8500GT og Bigwater vannkjøling. Testene består i fire ganger Prime95, styrt til hver sin kjerne. Det merkelige er at ved høyere volt (1.5 og opp) starter maskinen bare om igjen når Prime95 får satt i gang for fullt, eller så kommer det Machine_Check_Exception. Jeg har prøvd å bytte ut minnet og skjermkortet, uten at det har hatt noe å si. I øyeblikket prøver jeg meg med FSB 420. Jeg kjørte prosessoren på multiplier 7, og den gikk i hele natt uten problemer. Men når jeg skrur opp til 9 (som er standard) begynner det å smelle. Og smelle. Og smelle. FSB 420 er jo ikke mer enn 3,8 gHz, og jeg trodde det var mulig å få denne prosessoren opp i det uten problemer med overklokking. Den eksterne kjernetemperaturen rekker aldri å stige over 40 grader før det smeller, så jeg tviler sterkt på at det er varmen. Er det rett og slett en smådårlig prosessor jeg har vært så uheldig å kjøpe? Jeg har prøvd med Geil-minne jeg hadde liggende (begge deler er 6400-minne), men da ville ikke pc-en starte engang. Og et ATI-kort endret heller ikke på noe. Endret 26. oktober 2007 av Pallantir Lenke til kommentar
ss1108 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har ikke forstått det slik at det er noen automatikk i at den når 4 GHz. 3,8 GHz er jo ganske bra det vel? Er du sikker på at det er prossesoren som er flaskehalsen? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Nei, ikke automatikk. Men jeg har sett ganske mange med vannkjøling som har kommet langt opp. Og 3.8 er ikke stabilt, Prime krasjer som regel med en gang den fjerde utgaven setter i gang. Siden jeg uten problemer kan kjøre FSB-en høyere med lavere multiplier tyder det vel på at det ligger i prosessoren. Eller ...? Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ja det tyder på det, men det kan også vere psu. Q6600 med litt spenning i seg sluker strøm, og har du litt for lite ampere å gå på så kan det føre til at maskinen ikkje er stabil. Husk at strømforbruket til prossesor ikkje er lik: 420x7 ved 1.5v og 420x9 ved 1.5v Så selv om strømforsyninga klarer 420x7 med 1.5v så kan fortsatt slite med 420x9 med 1.5v. Husk at cpu med den farten og spenningen drar nesten 240watt (ifølge eXtreme Power Supply Calculator). Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Ja det tyder på det, men det kan også vere psu. Q6600 med litt spenning i seg sluker strøm, og har du litt for lite ampere å gå på så kan det føre til at maskinen ikkje er stabil.Husk at strømforbruket til prossesor ikkje er lik: 420x7 ved 1.5v og 420x9 ved 1.5v Så selv om strømforsyninga klarer 420x7 med 1.5v så kan fortsatt slite med 420x9 med 1.5v. Husk at cpu med den farten og spenningen drar nesten 240watt (ifølge eXtreme Power Supply Calculator). Må si meg enig med deg. Virker som at du har for svak PSU. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2007 Takk for det! Jeg skal prøve å koble sammen to PSU-er og se om det hjelper. 420-watteren på 22-pinskontakten og en 350-watter på resten. Lenke til kommentar
Stianby Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Hei Jeg har også opplevd ustabilitet med en kraftig overklokket P4 prescott. Min PSU er på 400w, men systemet fungerte fint til jeg byttet fra et Radeon X700 kort til et X1950 xtx. Etter det hender det ofte at systemet restarter, gir bluescreen, eller henger seg. Nå skal det også sies at under målinger av PSU leverte den ca. 245w stabilt, og det er alt for lite. Jeg ville bare støtte for liten PSU Teorien. JEg har som sagt kjør min P4 640 på 4.05 Ghz en sutnd nå, men etter jeg begynte å besøke overklokker forum ser jeg at det er mye å lære.... Har også en mistanke om at Asus kortet (P5LD2) ikke liker alt for kraftig overklokking.... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Eh...Prescott? Dette handler om en Q6600, en av strømforsyningene var bare blitt brukt til en Prescott tidligere, uten problemer! Og forresten, det var nok ikke PSU-en, for det hjalp ikke å koble sammen en 420 watter og en 350 watter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå