jemartinsen81 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Si man har disse klassene: Studenter, Studentleiligheter, og Studenthus. I Studenthus-klassen skal man registrere at en student skal flytte ut, og gjøre dette gjennom et metodekall i formen "flyttUtStudent(int romnummer) : Student". Jeg antar at metodekallet da skal se slik ut: public StudentflyttUtStudent(int romnummer) { XXXXX return Student } Det jeg ikke forstår er hva annent jeg skal ha i koden, der XXXXX er. Jeg har kun jobbet med metodekall av typen String, int, void, boolean osv før, og ikke med metodekall som ha objektform som dette her. Er det noen som kan gi meg råd om dette? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 1) Oblig3 INF1000 på UiO? Lignet hverfallt ganske mye. 2) En metode må alltid ha en returntype. Det kan være int, String, double, long, ett selvlagd Objekt, void(altså ingenting), og egentlig alt en kan tenke seg. Ser ut som de vil du skal returnere Student objektet du har, altså må klassen være public Student flyttUtStudent(int romnummer), men eneste grunnen til at jeg ville returnert Studentobjektet er hvis jeg skulle skrevet det ut fra en annen metode/objekt. Nå vet jeg ikke hvordan du tar vare på Studentene, men tenker du har en array? Hvis det er tilfellet kan du enkelt fjerne studenten ved å sette pekeren til null, altså studenter[romnummer] = null; Skal du returnere objektet må du selvsagt ta vare på objektet i en midlertidig variabel av klassen Student, siden du mister pekeren din til objektet ved å sette pekeren lik null. Hvis det er Oblig3 så skal du vel også ta betalt osv. Altså må du sjekke om han har en manglende betaling, for mye betalt osv. før han kan flytte ut. Kan hvertfall se om dette hjelper deg noe på vei. Hvis ikke må vi ha noe mer informasjon, gjerne oppgavetekst/koden din hittil. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hehe, hvis dette gjelder Oblig3, er du litt sent ute tror jeg? Fristen var kl 16:00 i dag... Lenke til kommentar
jemartinsen81 Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Takk skal du ha NevroMance. Nei det var ikke for faget dere snakker om, men derimot for en innlevering fra et annent studie som hadde deadline 14:00 idag... ikke stort bedre med andre ord. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Bare hyggelig. Koselig å kunne hjelpe. Håper du rakk deadline(?) Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Morsomt å se at antall nye poster her øker motproposjonalt med antall dager til en eller annen frist. Heheee... Endret 27. oktober 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå