KVK Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ja, jeg har en filserver som jeg skulle hatt tilgang til både på datanettverket, og på htpc-nettverket. Nettverket ser slik ut: Router-PC-en er DHCP for datanettverket, samt for LMCE Core-maskina. LMCE-Core-maskina er DHCP for HTPC'ene Grunnen til at jeg ønsker å ha den tilgjengelig fra alle maskiner er at jeg legger data inn på filserveren fra datanettverket, og spiller av fra HTPC-nettverket. Derfor jeg skulle altså hatt tilgang til denne filserveren fra begge maskinene, jeg tenkte at det kanskje var mulig å ha to nettverkskort i den og koble ett til hver and DHCP-serverene, men vet ikke om dette vil skape konflikter, OS på filserveren er WHS. WHS er bygget på 2k3 server om noen har forsøkt dette i det OS'et. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) "ruter" pc trenger minst 3 netverkskort. netverk du vil skal hvere tilgjenglig over der netverkskorta blir bytta må ha samme subnet og samme ip-range. hvis du vil at de ikke skal hvere tilgjenlig omhverandre velger du bare forsellige subnet og iprange. for å spare deg for 2 netverkskort og masse pes hadde det vært genialt med en switch før linux mce PC-en. i ditt tilfelle, er det lurt å skrive alle ip'er selv. siden det er mange netverkskort, er det viktig du hvet hva som er galt om det skulle skje noe. lykke til. Endret 26. oktober 2007 av kjellthore Lenke til kommentar
KVK Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 La meg se om jeg har forstått det rett. Switch etter router-pc, koble LMCE-Core og filserver til denne? Samme subnet og IP-range på begge ut-korta på router-PC? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det skal ikke være noe problem det der, dem er jo i samme nettverk og med normale innstillinger vil alle maskinene finne hverandre. Om du ikke vil at Dataene og HTPCene skal finne hverandre setter du bare opp 2 VLAN, et for pc og et for htpc og legger til serverene i begge VLAN'a Lenke til kommentar
KVK Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Det eneste som binder de to nettene sammen er router-PC-en og der er de også koblet på to forskjellige NIC. Vet du om noen router-software som har støtte for Vlan? Har tidligere bare brukt CC, og såvidt jeg fikk med meg har ikke den støtten. Kan legge til at grunnen til at jeg ønsker å ha de to nettverkene så separert som mulig er at jeg ikke ønsker å få problemer med levering av video fra server til skjerm, og derfor ønsker jeg å ha ett eget 1Gbit nettverk dedikert for dette. Vet at det teoretisk sett er er overkill, men min erfaring er at teori og praksis er to vidt forskjellige ting. Endret 26. oktober 2007 av KVK Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Kan dette tilleggsprogrammet være noe? Det er det samme som brukes i IPcop linux firewall Endret 26. oktober 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
KVK Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Hmm, meget mulig, får se litt nermere på det når jeg våkner opp, vert en lang natt med Boston Red Sox Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg kan ikke se at det skulle by på noen problemer å gi filserveren ett bein i hvert av to nett. Det funker veldig greit i W2k3. Men jeg ville unngått 0-rute (DGW) på begge, slik at serveren aldri er i tvil om hvilket nettverkskort som skal brukes til adresser utenfor de to nettene den kjenner. Har du DHCP begge i begge nettene, kan du f.eks sette manuell IP-adresse mot det serveren ikke skal bruke mot inet. (Og dersom du bruker forskjellig DNS i de to nettene kan du jo merke deg prioriteringen (binding-rekkefølgen) på serverens nettverkstilkoblinger og evt bytte om du ønsker.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå